گشایشی در کار مسکن مهر حاصل خواهد شد؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از جوان آنلاین، مسکن مهر یکی از طرح های دولت برای خانه دار کردن مردم بود.طرحی که قرار بود بازار مسکن را کنترل کند اما بنا به شهادت بازار و نظر کارشناسان چندان در کنترل قیمت مسکن موفق نبوده است.از سوی دیگر در ساخت و تحویل پروژه های مسکن مهر مشکلاتی به وجود آمد که متقاضیان را ناراضی کرده است. مسكنهای مهری كه متقاضیان به شدت منتظر تحویل گرفتن آن بودند از سال پیش با مشكل بدقولی مسئولین و عدم افتتاح مواجه شدند و همین موضوع كام متقاضیان را تلخ كرد.

با ورود به سال جدید اما مشکلات دیگری در این میان رخ نمود که بی‌تاثیر در افزایش قیمت مسکن نیست. یکی از این موارد تشدید تخلف تعاونی‌ها در ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر است. تعاونی‌هایی که از مردم پول دریافت کرده‌اند در ساخت واحدها تخلفاتی انجام داده‌اند و در این میان پاسخگوی مردم و متقاضیان هم نیستند.

این در حالی‌است که وزیر راه‌وشهرسازی به صورت شدیداللحنی تهدید کرده بود که تعاونی‌های متخلف و کم‌کار را از کار بیکار خواهد کرداما هنوز خبری از برخورد با متخلفان تعاونی‌ها نیست و آنها در این میان به سادگی به رویکردهای پیشین خود ادامه می‌دهند.

با این وجود وزیر مسکن این بار اعلام کرده که کاسه صبرش لبریز شده است. علی نیکزاد در همین‌ رابطه درباره تخلفات برخی تعاونی‌های مسکن مهر گفت: کاسه صبرم لبریز شده‌است، برخی تعاونی‌های مسکن متأسفانه انگیزه‌ای برای اتمام پروژه مسکن مهر ندارند و گفته‌ام زمین‌ها را از آنها پس بگیرند.

نیکزاد در پاسخ به این سؤال که برای برخورد با تخلفات برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر چه کرده‌اید گفت: ما از برخی تعاونی‌های مسکن مهر ممنون هستیم چرا که تعاونی‌هایی هستند که مردانه پای کار ایستاده‌اند و مردم را صاحبخانه کرده‌اند، ولی برخی از تعاونی‌های مسکن متأسفانه انگیزه‌ای برای اتمام پروژه مسکن مهر ندارند و گفته ایم زمین‌ها را از آنها بگیرند.

وی ادامه داد: برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر تصور می کنند که ما می‌خواهیم آنها را از میدان ساخت‌وساز دور کنیم در حالی‌که این کار اصلا در ذهن ما نیست. ما تفاوت تعاونی‌های کم‌کار با تعاونی‌های پر کار را به خوبی می‌دانیم.

نیکزاد در پاسخ به این سؤال که به هر حال با تعاونی‌های مسکن کم‌کار چه خواهید کرد اظهار داشت: کاسه صبرم لبریز شده است و حتما با آنها برخورد خواهیم کرد. خواهش من از وزارت تعاون این است که در این خصوص وارد شود و از اکثر تعاونی‌هایی که موفق بودند تجلیل کند و با تعاونی‌های بسیار اندکی که برای مردم مشکل درست کرده‌اند برخورد کند.

هر چند پیش از این نیز وزیر مسکن وعده برخورد با تعاونی های متخلف را داده بود اما در عمل اتفاقی نیافتاد، شاید این بار با لبریز شده کاسه صبر آقای وزیر گشایشی در کار مسکن مهر ایجاد شود.


وزیر راه‌وشهرسازی اما در حالی سخن از برخورد با تعاونی‌های مختلف می‌گوید که گشت و گذاری در شهرهای جدید نشان از تخلفات در این شهرها دارد. به طوری که برخی تعاونی‌ها به متقاضیان مسکن‌مهر هشدار داده‌اند که مراقب کلاهبرداران باشند و فریب آن‌ها را نخورند.

از سوی دیگر وزیر راه‌وشهرسازی تعداد تعاونی‌های کم‌کار را اندک ذکر کرده‌است. گزارشات اما نشان می‌دهد که تنها در شهر پرند ۸ تعاونی کم‌کار وجود دارد که حتی هنوز کار شروع ساخت برخی واحدها را به درستی کلید نزده‌اند.

مسکن‌‌های مهر پرند در حالی چنین شرایطی را سپری می‌کند که بسیاری از متقاضیان در انتظار تحویل واحدهای خود نشسته‌اند و از سوی دیگر مسکن‌های مهر پرند قرار است که نقشی عمده در کنترل قیمت مسکن داشته‌باشد.

باید توجه داشت در حالی ساخت مسکن‌مهر وارد مراحل جدیدی شده‌است که هنوز برخی از تعاونی‌هایی که پنج سال پیش، زمین برای ساخت واحدهای مسکونی تحویل گرفته بودند، ساخت این واحدها را آغاز نکرده‌اند.

در این میان بیشتر فشار را متقاضیان مسکن‌مهر متحمل شده‌اند که بدون اینکه سرپناهی داشته‌باشند منتظر تحویل گرفتن مسکن‌های مهر خود هستند.

گفتنی است، در طول سه سال گذشته چهار و نیممیلیون نفر در مسكنهای مهر ثبتنام كردهاند اما بسیاری از آنها همچنان واحدهای خود را آماده نشده می بینند و باید دید به راستی وزیر مسکن این بار با تعاونی های متخلف برخورد می کند یا خیر؟