وزیر اقتصاد: برخورد با مدیران متخلف بانکی در موضوع‌ وام‌های خرد بدون ضامن

سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای دارندگان حساب با اعتبارسنجی مناسب در بانک‌ها در حال انجام است و بخشنامه‌های مرتبط به همه ۱۳ بانک مشمول طرح ابلاغ شده است.

وی درباره مطالبه برخی از بانک‌ها از متقاضیان مبنی بر سپرده سی میلیون تومانی برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن عنوان کرد: آنچه که خارج از ابلاغیه و بخشنامه و مصوبه هیئت مدیره بانک‌ها باشد تخلف است.

خاندوزی بیان داشت: قطعاً با مدیران متخلف برخورد می شود، در روزهای گذشته ۴۰۰ شکایت از شعب بانک‌ها در سامانه بازرسی ثبت شد‌ و گروه‌های بازرسی بانک ها ابتدا این مسائل را بررسی می کنند، در این باره مدیران عامل بانک‌ها برخی موارد تخلف را تایید کردند و از جریمه مدیران متخلف خبر دادند.

وزیر اقتصاد افزود: شرط ضامن از تسهیلات برداشته شده و پرداخت وام بر اساس اعتبار سنجی و منابع بانک ها انجام می شود و بانک‌ها حقی برای متوقف کردن پرداخت تسهیلات را ندارند اما ممکن است تعداد زیادی در صف باشند و نوبت افراد به طول بیانجامد.

‌* حذف امضاهای طلایی در مجوزهای اعلانی‌ مشاغل خانگی

‌خاندوزی که در حاشیه جلسه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار سخن می‌گفت، با تاکید بر چهار مصوبه امروز این هیات گفت: مهم‌ترین مصوبه آن مجوزهای اعلانی مربوط به مشاغل خانگی است. مجوزهای اعلانی مشاغل خانگی آن دسته از مجوزهایی هستند که در درگاه ملی مجوزها ثبت می‌شوند و متقاضی در این درگاه متعهد به رعایت شرایط آن کسب و کار خواهد بود و دیگر نیازی به صدور مجوزهای پیشینی نیست، به عبارت دیگر امضاهای طلایی در این مجوزها حذف خواهد شد.

وزیر اقتصاد: برخورد با مدیران متخلف بانکی در موضوع‌ وام‌های خرد بدون ضامن

وزیر اقتصاد از صدور برخط تمام این مجوزها خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر 330 مجوز مربوط به مجوزهای مشاغل خانگی اعلانی هستند. مصادیق این مجوزها مانند پرورش دام و طیور در مقیاس کوچک، تولید غذای خانگی تولید گیاهان دارویی، تولید ترشی، انواع بسته‌بندی‌ها فعالیت‌های گرافیکی، ترانه‌سرایی، معرق کاری، ابریشم‌باقی لباس‌های محلی است.

خاندوزی افزود: به محض اینکه سامانه وزارت به درگاه ملی مجوزها متصل شود برای اولین بار به صورت برخط مجوزهای اعلانی مشاغل خانگی صادر خواهد شد. با این ساز وکار دیگر نیازی نیست به شکل پیشینی صدور مجوزها در مسیرهای طولانی معطل شوند، هر چند که در ماه‌های پایانی سال قرار داریم اما این مجوزها می‌توانند به فعالیت‌های تولیدی مردم کمک کنند.

وزیر اقتصاد گفت: مسئله مهم در این زمینه متصل شدن دستگاه‌‌ها به سامانه مجوز کسب و کار هستند که قانون آن 18 اسفندماه سال گذشته تصویب شده و تا 18 اسفندماه امسال همه دستگاه‌ها باید به این سامانه وصل شوند.