دستگاه ها شرایط صدور مجوزها را شفاف و غیرقابل تفسیر کنند

محمدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت و گویی با موضوع تسهیل صدور مجوز کسب و کارها به سوالات زیر پاسخ داد.

همکاری دستگاه‌های مختلف در راستای اتصال درگاه صدور مجوز دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوز‌ها چگونه بوده ؟

سبحانیان: دستگاه‌های مختلف در اعلانی شدن و تسهیل شرایط کسب مجوز‌ها ملاحظاتی دارند و چالش‌هایی را در این زمینه داریم؛ اما تکلیفی قانونی است. ما معتقدیم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند باعث تسهیل فعالیت‌های تولیدی و ایجاد اشتغال شود تا نخبگان ما وارد فضای کسب و کار شوند، همین است که به صورت حداکثری مجوز‌ها را تسهیل و اعلانی کنیم. به همین دلیل به صورت کاملا شبانه روزی در تلاش هستیم.

اکنون توپ در زمین دستگاه‌های دیگر است؛ دستگاه‌ها باید شرایط صدور مجوز‌های خود را شفاف و کاملا غیرقابل تفسیر کنند. تا زمانی که فعال اقتصادی برای کسب مجوز مراجعه می‌کند، دیگر با برخورد سلیقه‌ای ماموران دولتی مواجه نشوند. بنا داریم دستگاه‌هایی که در این زمینه خوب عمل کردند یا مانع تراشی می‌کنند را به سمع و نظر مردم برسانیم.

تعارض منافع و امضا‌های طلایی تا چه میزان مانع اجرای قانون شده اند؟

دستگاه ها شرایط صدور مجوزها را شفاف و غیرقابل تفسیر کنند

سبحانیان: یکی از دلایل اصلی که در فرآیند اجرای این قانون ممانعت ایجاد می‌کند، همین موضوع تعارض منافعی است که دستگاه‌ها دارند. همچنین، کنار گذاشتن امضا‌های طلایی برای برخی از کارشناسان دستگاه‌ها سخت است، اما عزم ما جدی است، همانطور که این موضوع توسط رهبری و ریاست جمهور نیز بار‌ها تاکید شده است. بنابراین مساله یک دستگاه نیست؛ مساله ملی است و ما معتقدیم که حتما همه دستگاه‌ها در این مسیر گام بردارند.