به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، افزایش قیمت نان در جریان هدفمندی یارانه ها اهدافی را دنبال می کرد که به نطر نمی رسد هیچ کدام از آنها به طور کامل محقق شده باشد. افزایش کیفیت نان، کاهش دور ریز و جلوگیری از مصرف بی رویه، اهدافی بود که برای افزایش قیمت نان اعلام شده بود.

هر خریداری امروز به خوبی شاهد است که کیفیت نان های رایج در کشور نسبت به قبل از هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ها تغییری نداشته است. از سوی دیگر این اقدام باعثشد که برخی نانوایی ها به دلیل کاهش مشتری، کار خود را تعطیل کنند.

با این وجود دولت طی ۱۵ ماه گذشته از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، سه بار قیمت نان را افزایش داده است.

ابتدا همزمان با اجرای این قانون، قیمت نان در شهری مانند تهران برای هر قرص نان سنگک با چانه ۷۰۰ گرمی به قیمت ۴۰۰ تومان، هر قرص نان بربری با چانه ۶۰۰ گرمی به قیمت ۳۰۰ تومان، هر قرص نان تافتون سنتی و خراسانی با چانه ۳۰۰ گرمی به قیمت ۲۰۰ تومان و هر قرص نان لواش و تافتون گردان با چانه ۱۷۰ گرمی به قیمت ۱۰۰ تومان رسید.

چندی بعد و با اصلاحی در شیوه اجرای قانون به سبک دولت، دوباره قیمت نان اصلاح شد. در این دوره نان سنگک ۵۰۰ تومان، نان بربری ۳۷۵ تومان، نان تافتون خراسانی ۲۵۰ تومان و نان لواش ۱۲۵ تومان قیمت گذاری شد. ناشی از این افزایش قیمت، فقط هزار تومان به یارانه نقدی اقشار افزوده شد.

این بار اما قضیه جور دیگری است. قیمت نان افزایش یافت، اما نه تنها یارانه نقدی حاصل از این افزایش به حساب اقشار واریز نمی شود، بلکه قانون هدفمندی یارانه ها هم زیرپا گذاشته شد.

بر اساس قیمت های جدید، قیمت نان سنگک به ۶۰۰ تومان، نان تافتون به ۳۰۰ تومان و نان لواش به ۱۶۰ تومان رسید.

حال در این میان نیز کسی پاسخگو نیست که علت شوری بیش از حد نان چیست؟ به چه دلیل نانوایی ها آنقدر نمک به خمیر می زنند تا بتوانند نان تحویل مردم بدهند؟ آیا این بود غنی سازی نان که رابطه مستقیم با سلامتی مردم دارد؟ آیا مسئولان نظارتی سری به نانوایی ها زده اند که میزان مصرف جوش شیرین را بررسی کنند؟ چه کسی پاسخگویی نان های نازک و خشک و سوخته و شور به مردم است؟

محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفته است که افزایش قیمت نان هیچ ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ندارد بلکه بحثقیمت نان در ستاد تنظیم بازار تعیین می شود.

به گفته او، زمانی که موضوع نان در ستاد هدفمندی یارانه ها مطرح شد کل یارانه مربوط به نان حذف و قیمت فروش آن با قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت برابر شده است، بنابراین علت افزایش قیمت نان مربوط به افزایش خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت در سال جاری است.

او تاکید کرده که افزایش قیمت نان درآمدی برای هدفمندی یارانه ها ندارد، ضمن آنکه یارانه ای هم به مردم بابت افزایش قیمت نان اختصاص پیدا نمی کند، چرا که قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافته و ستاد تنظیم بازار قیمت فروش نان را براساس افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تعیین کرده است.

اظهارات فرزین مشخص نمی کند که آیا سناد تنظیم بازار، نهادی خارج از دولت است یا این که اعضای آن، همان اعضای دولت اند؟ چرا باید در یک دولت تصمیمی گرفته شود که با اظهارات مقامات همان دولت متناقض است؟ مگر بر اساس قانون قرار نبود تا زمان شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها، هیچ قیمتی افزایش نیابد؟

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها درست دو هفته پیش زمانی که شایعه آغاز فاز دوم هدفمندی مطرح شده بود، تاکید کرد که این موضوع صحت ندارد و هرگونه افزایش قیمتی در این مقطع غیرقانونی است.

اقدام دولت برای افزایش قیمت نان قطعا تیرخلاصی بر اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست، چرا که از فردا ممکن است هر کدام دیگر از اقلام موضوع این قانون مانند بنزین، آب، برق و گازوییل با تصمیم ستاد تنظیم بازار گران شوند!