به گزارش افکارنیوز، روزنامه دنياي اقتصاد نوشت: قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ديروز به ارقام بالاتری دست یافتهاند. ديروز در اولین روز کاری بازارداخلی این هفته، دلار با تقریبا ۲۷ تومان افزایش قیمت مرز ۱۸۰۰ تومان را بار دیگر پشت سر گذاشت و به ۱۸۱۰ تومان رسید.در بازار سکه نیز قیمتها افزایشی بود. نرخ سکه با ۳۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۸۴ هزار تومان بالا رفت.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۵۹۵ دلار بسته شد. به گفته فعالان بازار تغییر نگاه به مذاکرات و تحولات در عرصه سیاست خارجی موجب نوسانی شدن قیمت دلار در بازار شده است. قیمت دلار دیروز با نوسان شدید در بازار به نرخ ۱۸۲۰ تومان هم اعلام شد، اما در کف قیمت بازار دلار ۱۸۱۰ تومان هم فروخته می‌شد که نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه تقریبا ۲۷ تومان افزایش ثبت کرد. در بازار ارز تقریبا قیمت اکثر ارزها با افزایش روبه‌رو بود. یورو نیز با ۲۷ تومان افزایش تا ۲۲۸۷ تومان افزایش یافت. پوند انگلیس هم ۳۰ تومان افزایش یافت و تا ۲۸۳۰ تومان گران شد. قیمت هر یکصد ین ژاپن با ۱۳۰ تومان افزایش تا ۲۲۵۰ تومان بالا رفت. ریال عربستان ۴ تومان و درهم امارات ۷ تومان افزایش داشت و به ترتیب ۴۸۴ تومان و ۴۹۴ تومان فروخته شدند. همچنین دلار کانادا با ۷ تومان افزایش به نرخ ۱۷۹۲ تومان فروخته شد. در مقابل دلار استرالیا با ۱۰ تومان کاهش قیمت به ۱۷۹۰ تومان رسید. دیروز همچنین قیمت لیر ترکیه با ۳۵ تومان افزایش از ۱۰۰۰ تومان عبور کرد و به ۱۰۲۵ تومان رسید. یوآن چین نیزتا ۲۸۸ تومان بالا رفت و ۴ تومان افزیش قیمت ثبت کرد. هر میلیون دینار عراق نیز با ۴۰ هزار تومان افزایش تا یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بالا رفت.

در بازار سکه هم قیمت‌ها رو به افزایش نهاد. قیمت سکه بهار آزادی با ۳۰۰۰ تومان افزایش روبه‌رو شد. سکه طرح قدیم هم با ۴۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۸۸ هزار تومان گران شد. نیم سکه در سطح ۳۴۱ هزار تومان باقی ماند، اما ربع سکه ۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۱۸۵ هزار تومان عرضه شد. قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار هم با ۵۰۰ تومان کاهش به ۳۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در بازارهای جهانی قیمت طلا به مسیر افزایشی بازگشت و در این مسیر در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۵۹۵ دلار متوقف شد که نسبت به غروب جمعه تقریبا ۱۶ دلار افزایش داشت. تا پیش از افزایش دوباره قیمت طلا از سطح ۱۵۶۵ دلار در غروب پنج‌شنبه، برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال کمک به اسپانیا خبر می‌دهند. در این میان البته تنها عامل مستقل و پر پتانسیل در افزایش قیمت احتمالی برای طلا می‌توان به دور دوم انتخابات یونان اشاره کرد. نظر مردم در مورد باقی ماندن در حوزه یورو یا خروج از آن باردیگر طلا و یورو را توامان در مقابل دلار به نوسان وا خواهد داشت. خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد، اونس جهانی طلا در روز جمعه در حالی با افزایش رو به رو شد که در ابتدا کار خود را به علت نبود اطمینان سرمایه داران نسبت به صحبت‌ها و طرح‌های رییس بانک مرکزی آمریکا با کاهش شروع کرده بود. روند نزولی اونس جهانی طلا ادامه پیدا کرد تا اینکه خبرهای رسیده حاکی از این موضوع بود که احتمال رسیدن کمک‌های مالی جدید به سیستم‌های مالی اسپانیا با افزایش رو به رو شده است. از این رو با افزایش احتمال درخواست کمک‌های مالی از سوی دولت اسپانیا در جهت تقویت سیستم بانکی این کشور، اونس جهانی طلا با ۳۰ دلار افزایش رو‌به‌رو شد. کارشناسان براین عقیده‌اند که به‌رغم ارائه درخواست کمک از سوی دولت اسپانیا به اتحادیه اروپا هنوز هم در میان سرمایه‌داران ترس و تردید نسبت به پرداخت این کمک‌ها به دولت اسپانیا وجود دارد.

به‌رغم افزایش بهای اونس جهانی طلا در آخرین ساعات کاری این فلز ارزشمند در روز جمعه، روند حرکتی آن در هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. اونس جهانی طلا در هفته گذشته با ناامید شدن سرمایه‌داران نسبت به ارائه طرح و برنامه‌های جدید در جهت تزریق محرکه‌های اقتصادی جدید، بازارهای این کشور با کاهشی بیش از ۴/۳ درصد روبه‌رو شد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، در نظرسنجی این هفته از میان ۳۳ کارشناس این سایت ۲۷ نفر شرکت کرده‌اند که در این میان ۱۳ نفر به افزایش، ۹ نفر به کاهش و ۵ نفر نیز به عدم تغییر بهای اونس جهانی طلا در این هفته رای داده‌اند.

از سوی دیگر مبادلات دیروز بازار آتی سکه با رکوردشکنی محدوده قیمت‌ها و رد کردن مرز ۸۰۰ هزار تومان برای سررسیدهای شهریورماه همراه شد.

افزایش قیمت سکه در بازار نقدی و به تبع آن، تحرکات مثبت طلای جهانی در ساعات پایانی مبادلات بامداد روز شنبه از مهم ترین دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار آتی بوده است.

البته کارشناسان با بیان اینکه بازار به تبع از عوامل مختلفی در جریان است بر این باورند وزنه اثرگذاری هر یک از این پارامترها متفاوت بوده، اما افزایش قیمت دلار در بازار داخلی و رسیدن به مرز یک هزار و ۸۰۰ تومان، بازار آتی را در محدوده بالای قیمتی نگه داشته است. این در شرایطی است که تحلیلگران نسبت تاثیرگذاری هر یک از پارامترهای موجود روی بازار داخلی را به تناسب موقعیت زمانی متغیر می‌دانند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر مبادلات سال گذشته از اوایل سال تا اوایل مهرماه حرکت قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بوده، در شرایطی که از اوایل دی ماه سال گذشته و در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری بیشترین عامل تاثیرگذار در بازار، قیمت دلار داخلی است و هر گونه تغییر در روند مبادلات این کالا که با سطح تقاضای بالای این مدت همراه بوده بازار نقدی و آتی سکه را با نوسان همراه کرده است.

اعتقاد بر این است در طول یک سال و نیم گذشته، روند مبادلات متاثر از پارامترهای غیراقتصادی و بیشتر تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک حرکت متفاوتی را پشت سر گذاشته است. البته گمانه زنی‌ها از روند مبادلات در روزهای پیش رو در حالی متغیر است که برخی با اشاره به روند حرکت قیمت طلا در بازارهای جهانی بر این باورند افت طلا می‌تواند شیب قیمت‌ها در بازار آتی را نزولی کند، اما نوسانات بازار ارز به خصوص دلار که همواره به دلیل سطح تقاضا و محدودیت‌های بین‌المللی که شرایط تامین نیاز ارزی را چه به صورت خرد در بازار و چه به صورت کلان در مبادلات بین بانکی با مشکل روبه رو کرده از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار در بازار و به تبع آن تاثیرگذار روی تحرکات مثبت قیمتی در دیگر بازارها بوده است. این در حالی است که روز گذشته رییس بانک مرکزی با بیان اینکه همواره قیمت کالاها افزایش می‌یابد، در مورد نوسانات قیمت دلار گفته است نباید دلار را کالای پست(در ادبیات اقتصادی کالای پست، کالایی است که شیب منحنی تقاضا برایش صعودی است و با کاهش قیمت تقاضا برای آن کاهش می‌یابد) فرض کنیم و انتظار داشته باشیم قیمت بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰ تومان ثابت بماند. علاوه بر صحبت های محمود بهمنی و وزیر اقتصاد و دارایی پیرامون نوسانات ارز و چگونگی روند قیمت ها، بانک مرکزی طی گزارشی اعلام کرد نرخ تورم اردیبهشت ماه۲۲/۲ درصد بوده که بررسی روند نرخ تورم طی یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد روند حرکتی نرخ تورم همواره افزایشی بوده و کارشناسان نسبت به این موضوع اظهار نگرانی کرده‌اند، این در شرایطی است که در صورت تداوم افزایش نرخ تورم و بالا باقی ماندن حجم نقدینگی های سرگردان، می‌توان همچنان افزایش حجم مبادلات در بازار ارز و سکه را مشاهده کرد.

معامله گران از افزایش موقعیت‌های خرید در بازار ارز و کاهش صف فروش در مبادلات چند روز گذشته خبر داده‌اند و معتقدند تغییرات بازار ارز تعیین کننده روند دادوستدها در بازار نقدی و آتی خواهد بود. بازار آتی روز گذشته شاهد مشکلاتی در سیستم معاملاتی بود که با برطرف شدن این موضوع، روند معاملات به حالت عادی برگشت. از جمع‌بندی همه مسائل می‌توان به این نتیجه رسید که سیر حرکتی بازار صعودی است و در صورتیکه اتفاق یا تصمیمات جدیدی از سوی بانک مرکزی لحاظ نشود روند مبادلات به همین شکل بیشتر با گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور دنبال خواهد شد. دامنه نوسان مثبت قیمت‌ها در بازار دیروز در شرایطی به۳/۵ درصد رسید که در مبادلات بعدازظهر در سررسیدهای نزدیک قیمت‌ها کاهش محسوسی را تجربه کرد، اما موقعیت های تعهدی باز در دو سررسید خرداد و شهریورماه افزایشی و در دو سررسید تیر و مردادماه کاهشی بود.

قيمت سكه سررسيد خردادماه با افزايش ۱/۰۷ درصد در مبادلات صبح و ۰/۷۳ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۹۰ تا ۷۰۲ هزار تومان، سررسيد تيرماه با۲/۳۰ درصد افزايش در مبادلات صبح و ۰/۰۵ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۷۱۹ تا ۷۳۵ هزار تومان، سررسيد مردادماه با افزايش ۲/۵۰ درصدي در محدوده ۷۵۳ تا ۷۶۸ هزار تومان و سررسيد شهريورماه با افزايش ۳/۴۴ درصدي در محدوده ۷۸۸ تا ۸۱۲ هزار تومان قرار گرفت.