مشکل اصلی کشور واردات نیست/ واردات خودرو فقط برای یک دهک جامعه است

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به ممنوعیت واردات خودرو ی سواری به کشور و حذف مجوز واردات 70 خودروی سواری در قانون نهایی بودجه سال 1401 بیان کرد: متاسفانه ما اکنون به هر دلیلی در چارچوبی قرار گرفته ایم که در جنگ اقتصادی هستیم. آمریکا نیز با این روش به ما زور می گوید و می خواهد ما را از پا در بیاورد حال آیا درست است که با این شرایط بگوییم ما می خواهیم در هرصورت واردات داشته باشیم؟

وی با تشریح اینکه تقاضای بازار خودرو چقدر است؟ افزود: واقعیت این است که عدد دقیقی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد. اما در سال های گذشته که واردات کاملا آزاد  بود، یکسال 100 هزار خودرو وارد کشور شد.

کاکایی ادامه داد: سال 91 نیز واردات بسیار زیاد شد و علت نیز داشت. درآمد ارزی کشور افزایش یافته بود و هیجانات بازار را فرا گرفته بود. اما درسال های بعدی به طور متداول 70 هزار خودرو وارد کشور می شد. اکنون نیز نباید فراموش کنیم هر اتفاقی بیفتد، در شرایط فعلی واردات فقط برای یک دهک جامعه است و 9 دهک جامعه هیچ نفعی از این موضوع نمی برند. 

*ممنوعیت واردات خودرو صحت ندارد اما وارداتش اکنون نیاز جامعه نیست

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: برخی از افراد در فضای مجازی صحبت های تئوری می کنند و می گویند اگر واردات خودرو آزاد شود، خودروی 100 میلیون تومانی به دست خریدار می رسد اما این فقط یک دروغ بزرگ است. ممکن است خودروی سانتافه که 3.5 میلیارد تومان است 1 میلیارد و 800 تومان بشود که باز هم به بخش زیادی از جامعه ربطی ندارد. 

او می گوید: لذا واردات 70 هزار خودروی سواری صرفا برای ثروتمندان سودمند است و حتی امیدوار هستیم هرچه زودتر واردات آزاد شود اما حواسمان باشد زمانی که ثروتمندان در این کمبود ارز بخواهند 70 هزار خودرو خریداری کنند، یعنی برای این حجم از واردات به ازای هر خودرو، حدود 25 هزار میلیارد دلار از کشور خارج خواهد شد. مبلغی دست کم 2 میلیارد دلار را باید برای واردات 70 هزار خودرو کنار بگذاریم آن هم در شرایط فعلی کمبود ارز. 

کاکایی خاطرنشان کرد: در  یکسال گذشته به قدری کمبود ارز داریم که حتی ارز 2 هزار یورو به همه می دادند اکنون نمی دهند. یعنی دولت مجبور شده است برای مدیریت مصرف ارز جلوی بسیاری از محصولات را بگیرد. حال در این شرایط ما راه واردات را باز کنیم و 2 میلیارد دلار از دست برود؟ چه لزومی دارد؟

مشکل اصلی کشور واردات نیست/ واردات خودرو فقط برای یک دهک جامعه است

وی عنوان می کند که بنابراین نمی توان گفت  تقاضای بازار چقدر است چراکه میزان تقاضا در بازار مصرف عامه مردم نیست. ما اکنون مشکلات بزرگ دیگری داریم که باید در ابتدا آن ها را حل کنیم. به طورمثال اکنون چرا تولید خودرو در ایران کاهش یافته است؟ علت اصلی تحریم ها بوده است. 

*به محض برداشته شدن تحریم ها، اولویت ما سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری برای تولید 10 میلیارد دلاری است

کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: هرچند سعی کرده ایم تحریم ها را دور بزنیم، خودمان روی پای خودمان بایستیم اما در برخی از موارد مشکل فناوری داریم. لذا اگر تحریم ها برداشته شود اولویت این است که یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم و خطوط تولید پیشرفته وارد کشور کنیم و معادل 10 میلیارد دلار خودرو تولید کنم یا 1 میلیارد دلار بدهم و 40 هزار خودروی صفر کیلومتر برای ثروتمندان وارد کشور کنم؟

کاکایی گفت: زمانی که چنین بررسی هایی انجام می دهیم مشخص می شود که مشکل اصلی فعلی واردات نیست. بلکه مسئله ریشه ای تر از این حرف هاست. یادمان نرود که اگر خودروی خارجی نیز وارد کشور شود قیمت خودروی داخلی باز هم افزایش خواهد داشت، علتش نیز مسائل دیگری به جز ممنوعیت واردات است.

 

او ادامه داد: به طورمثال نظام بودجه ریزی به خودی خود 40 درصد تورم به کشور تحمیل می کند. یعنی اگر ما هیچ کاری هم نکنیم از ابتدای سال تا انتهای سال ارزش پولمان حدود 40 درصد کاهش یافته است. بنابراین برعکس این مسئله نیز به معناست که به تدریج قیمت هر کالایی که فکرش را می کنیم، افزایش خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو درانتها یادآور می شود: لذا این مسائل هیجاناتی است که عده ای هیاهو می کنند. اکنون نود درصد مردم چالش های مهم تری دارند اما برخی سعی دارند نشان دهند که چالش اصلی ما واردات 70 هزار خودروی خارجی است!