قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ |برنت ۱۰۹ دلار و ۷۷ سنت شد

قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت درحالی‌که سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت آن در روزهای قبل سود برده بودند. اما ترس از کمبود عرضه جهانی نفت به‌خاطر احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا افزایش یافته‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 78 سنت معادل 1.60 درصد کاهش به 109 دلار و 77 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 60 سنت معادل 1.45 درصد کاهش 108 دلار و 89 سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی 4 درصد در روز جمعه افزایش قیمت داشتند. نفت آمریکا در روز جمعه به 111 دلار و 71 سنت رسیده بود که بالاترین رقم از 28 مارس را نشان می‌داد.

طبق گفته‌ کازوهیکو سایتو، اقتصاددان ارشد در شرکت فوجیتوما سکیوریتیز، انتظار می‌رود بازارهای نفت در این هفته با افزایش قیمت مواجه باشند، چون احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا عرضه جهانی نفت و سوخت را محدود خواهد کرد.

قیمت نفت رکورد ۸ ساله را شکست

طبق گفته برخی دیپلمات‌ها و مقامات اتحادیه اروپا، این اتحادیه هنوز هم امید به تصویب ممنوعیت واردات نفت روسیه علی‌رغم نگرانی‌های عرضه در شرق اروپا دارد.

روسیه هفته گذشته با تحریم چندین شرکت انرژی اروپایی، نگرانی در مورد عرضه جهانی نفت را افزایش داد.

در این بین، قیمت بنزین در آمریکا به‌خاطر کاهش ذخایر آن و افزودن بر نگرانی‌های عرضه به بالاترین رقم رسیده‌است.

از نظر عرضه، شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته منتهی به سیزدهم ماه مه برای هشتمین هفته پیاپی به تعداد چاه‌های نفت و گاز خود افزوده‌اند.  قیمت بالای نفت و تشویق دولت حفاران را بر سر چاه‌های خود بازگردانده است.

از طرف دیگر، ائتلاف اوپک پلاس نتوانسته به‌خاطر عدم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی در برخی کشورهای عضو و همچنین کاهش تولید روسیه، به هدف افزایش تولید خود برسد.

آخرین گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد تولید این گروه 153 هزار بشکه در روز در ماه آوریل افزایش‌یافته و به 28.65 میلیون رسیده‌است، یعنی بسیار کمتر از هدف 254 هزار بشکه در روز افزایش تولید طبق قرارداد اوپک پلاس.