بررسی مشکلات فروشگاه های زنجیره ای در مجلس با حضور وزیر صنعت

محسن پیرهادی  با بیان اینکه این سومین جلسه ای است که در آن به بررسی مشکلات و دغدغه های فروشگاه های زنجیره ای پرداخته می شود، افزود: این جلسه پیرامون اتفاقاتی اعم از اصلاح و جراحی اقتصادی است که دولت جدید انجام داده است و قاعدتا حذف ارز 4200 یک تکانه جدی بر اقتصاد وارد می کند اما نتیجه آن به نفع مردم است بنابراین نگاه دولت و مجلس این بوده که این اقدام به نحو احسن انجام شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: البته اتفاقاتی نیز در سطح جهانی افتاده است اعم از افزایش قیمت کالاهای اساسی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین، کاهش ارزش پول برخی کشورهایی که با ما در ارتباط هستند و کاهش قیمت نفت که بر وضعیت اقتصادی تمام دنیا تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: این موارد باعث می شود که مسیری که باید طی کنیم دشوار شود و برخی ملاحظات وجود دارد که باید با یکدیگر درک کنیم و نسبت به آن ها گام برداریم ضمن اینکه در این راستا دولت و مجلس و بخش خصوصی وظایفی برعهده دارند کمااینکه وظیفه ما در مجلس این است که از ذینفعان عمومی که مردم هستند و شما به عنوان فعالان اقتصادی حمایت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات کنونی فروشگاه های زنجیره ای، یادآور شد: به دنبال تصمیمی که در وزارت صمت در خصوص قیمت تولید، کارخانه و فروش و مارژین اتخاذ شده است توسعه این فروشگاه ها متوقف شده کمااینکه بخشی از آن ها به سمت تعطیلی رفته اند و تنها 170 واحد از یک فروشگاه تعطیل شده است بنابراین سود قابل قبولی برای آن ها نداشته است ضمن اینکه این فروشگاه ها با حذف ارز ترجیحی موافق هستند و از آن به عنوان یکی از مولفه های رقابت پذیر کردن این بنگاه های اقتصادی یاد می کنند اما با دستوری کردن قیمت ها موافق نیستند.

وی با بیان اینکه دستوری کردن قیمت ها باید منطقی باشد و حقوق طرفین در آن حفظ شود، افزود: مشکل اساسی در این حوزه این است که گفت وگوی مسئولان با مجموعه های اقتصادی کم بوده است بنابراین لازم است وزارت صمت تعامل بیشتری با بنگاه های اقتصادی داشته باشد تا تصمیماتی که اتخاذ می شود با همراهی آن ها صورت بگیرد که نتیجه آن به تعطیلی فعالیت این مجموعه ها منتهی نشود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به تاثیر افزایش سنگین اجاره بها هم واحدهای مسکونی و هم تجاری مشکلاتی را برای فروشگاه های زنجیره ای ایجاد کرده است، افزود: این فروشگاه ها در شرایط کنونی با کمبود کالاهای اساسی نیز مواجه شده اند ضمن اینکه معتقدند صدای آن ها شنیده نمی شود بنابراین وزارتخانه باید برای رفع موانع این بخش برنامه ای ارائه دهد.

سیستم اداری کشور شناختی از وضعیت بازار ندارد

محمد رشیدی با بیان اینکه ما نیاز به اقتصاد آزاد داریم، افزود: این منطقی نیست که با آزاد کردن ارز قیمت محصولات داخلی نیز 70 درصد گران شود ضمن اینکه در هیچ نقطه ای از دنیا بازار تابع دستور نیست و زمانی این عرصه رقابتی می شود که محصولات مشابه خارجی آن نیز وجود داشته باشد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: اگر بازار را به تجار می سپردیم مشکلات کنونی ایجاد نمی شد چرا که سیستم اداری شناختی از وضعیت بازار ندارد به همین دلیل در طول 10 سال گذشته بخشنامه های متناقضی ابلاغ شده که هم تولیدکننده و هم فروشنده را متضرر ساخته است.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه شهر براساس اقتصاد زنده است، یادآور شد: تمام تحولات شهری حاصل خروجی عزتمندانه اقتصادی است بنابراین لازم است این جلسات به لحاظ نظارتی تداوم یابد تا خروجی مطلوبی داشته باشیم.

نحوه کنترل اجاره بهای واحدها براساس طرح مجلس

اقبال شاکری با بیان اینکه براساس تاکید وزیر صمت ارتباط فروشگاه های زنجیره ای با این وزارتخانه به صورت سیستماتیک برقرار شده اما این رابطه با خرده فروشان وجود ندارد، افزود: در وزارت صمت باید این ظرفیت را بپذیرند و در سطح شهر با آن ها همکاری کنند ضمن اینکه فروشگاه ها نیز صورت مالی خود را ارائه دهند تا بتوانیم وضعیت اقتصادی آن ها را با 5 سال گذشته مقایسه کنیم و مشکلاتشان را شناسایی و رفع کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس خطاب به وزیر صمت، تصریح کرد: شما باید سیستم اطلاع یابی را گسترده تر کنید تا تصمیم گیری پیرامون فروشگاه های زنجیره ای براساس داده های دقیق تری صورت بگیرد. همچنین باید بپذیرید ما باید اجازه کارآفرینی، ذوق، هنر و تجربه در کار را به افراد بدهیم و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید منطقه باز بازی برای فروشگاه ها ایجاد کند تا در سقفی که تعیین شده است بتوانند مانور دهند و اگر این قدرت را به آن ها ندهیم نمی توانیم این بنگاه های اقتصادی را ارزیابی کنیم.

پیرهادی

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل افزایش سنگین اجاره بهای این فروشگاه ها، یادآور شد: با توجه به اینکه کنترل بازار اجاره بها از دغدغه های این دوره از مجلس بود از مدتی قبل با همکاری مرکز پژوهش های مجلس برای ضابطه مند کردن این بخش ورود پیدا کردیم و براساس ماده 522 آئین دادرسی که شاخص های اقتصادی را تعیین می کند قرار شد موجران و بنگاهیانی که در این خصوص تخلف کنند اعمال قانون کرده و جرایم مالیاتی برای آن ها در نظر بگیریم از سوی دیگر برای موجرانی که منصف باشند ارائه تسهیلات بانکی کم بهره و تخفیف 50 درصدی عوارض نوسازی در نظر گرفته شده است.

فروشگاه های زنجیره ای بازار خوبی برای اشتغال زایی هستند

صدیف بدری با اشاره به 2 موضوعی که باید در خصوص فروشگاه های زنجیره ای حل شود، افزود: این فروشگاه ها بازار خوبی برای اشتغال هستند بنابراین باید از آن ها حمایت شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت دغدغه های آن ها را رفع کند در غیر این صورت شاهد تعدیل نیروهای این بنگاه های اقتصادی خواهیم بود.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس یادآور شد: این فروشگاه ها در خصوص هزینه جانبی مدیریت خوب و قابل کنترلی دارند و فضایی برای تسهیل تهیه تمام اجناس موردنیاز مردم هستند و سیستم مدون قابل رصدی دارند.

فروشگاه های زنجیره ای چرخه منظمی برای تامین مایحتاج مردم هستند

محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت اصل 44 قانون اساسی، افزود: هم اکنون قیمت ها نباید دستوری باشد ضمن اینکه باید فضایی برای رقابت بین بنگاه های اقتصادی ایجاد شود، از سوی دیگر باید فضایی برای گفتمان بین مجموعه های اقتصادی و مسئولان ایجاد شود تا بتوان دغدغه های آن ها را رفع کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد: فروشگاه های زنجیره ای چرخه منظمی برای تامین مایحتاج مردم هستند بنابراین باید اعتماد عمومی نسبت به آن ها افزایش پیدا کند ضمن اینکه لازم است خلاء قوانین در مسیر فعالیت این بنگاه های اقتصادی شناسایی و رفع شود که لزوم تحقق این مهم همراهی مسئولان فعال در این بخش است.

45 درصد اقتصاد پنهان است/اقدام وزارت صمت برای عرضه قطعات خودرو توسط فروشگاه های زنجیره ای

سیدرضا فاطمی امین با یادآوری اینکه روز سه شنبه قیمت جدید روغن در وزارتخانه تعیین شده و به واحدهای تولیدی اعلام شده است، افزود: اصلاح اقتصادی که باعث انضباط بخشی در کشور شود، اقدام ارزشمندی بوده ضمن اینکه در این راستا فروشگاه های زنجیره ای برای وزارت صمت از اهمیت به سزایی برخوردار هستند چرا که چند کارکرد منحصر به فرد دارند.

وی با اشاره به کارکردهای منحصر به فرد فروشگاه های زنجیره ای، یادآور شد: فروشگاه ها مرجع قیمت و دسترسی هستند چرا که وقتی یک فروشگاهی محصولی را با یک قیمت عرضه می کند سایر فروشگاه ها نیز با آن همراهی خواهند کرد، همچنین مدیریت زنجیره از دیگر کارکردهای مفید این فروشگاه ها است و قرار است در این حوزه به سمت پیشرفت حرکت کنیم، اینکه زنجیره تامین به درستی شکل بگیرد و هزینه ها به خوبی مدیریت شود نیاز به استفاده از ظرفیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ داریم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری ایجاد دفتر خدمات آماد و توزیع در این وزارتخانه که اقدام جدیدی در راستای اهمیت لجستیک و توزیع بوده است، خطاب به رؤسای فروشگاه های زنجیره ای حاضر در این نشست، تصریح کرد: هم اکنون ذی نفعانی همچون اصناف و تولیدکنندگان مدعی چالش هایی در همکاری با شما هستند بنابراین این یک موضوع چند وجهی است که باید مورد بررسی قرار گیرد از سوی دیگر در مورد ضرایب که به عنوان یکی از اشکالات به آن اشاره کردید باید در یک جلسه ای با حضور مسئولان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده برگزار شده و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: 45 درصد از اقتصاد پنهان است و با توسعه بنگاه های اقتصادی می توان شفافیت در این بخش را ارتقاء داد اما مشکل دیگری نیز در خصوص بهره وری مطرح است که باید با آن به عنوان یک کار مشترک نگاه کنیم و نباید از نظر هزینه افزوده مطرح شود چرا که کل کشور را به هم می ریزد از سوی دیگر موضوع ضرایب نیز باید در بسته کامل تری مورد بررسی قرارگیرد، چرا شما تامین مالی زنجیره ای را در فروشگاه هایتان آغاز نمی کنید چرا سیستم های تصمیم یار یا DSS برای مصرف کننده نمی گذارید. اگر یک طرف این باشد اقتصاد این صنعت متعادل و متوازن می شود، از سوی دیگر باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این صنعت بهره ور تر باشد.

فاطمی امین با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در خصوص توسعه فعالیت های فروشگاه های زنجیره ای، خاطرنشان کرد: ما به تازگی از ظرفیت فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه قطعات خودرو استفاده کردیم که نتیجه آن کاهش قیمت این اجناس بود، از سوی دیگر ما در جهت رتبه بندی و رقابت در این بخش جلو می رویم به گونه ای که در قیمت تولیدکننده مرز تولید و توزیع مشخص شود چرا که وقتی این مرز گم باشد مجبور می شوید با تخفیف خود را ثابت کنید که گاهی اغواکننده و نادرست می شود اما وقتی مرز مشخص شود هر مجموعه ای با افزوده کمتر بتواند به مشتری خدمات ارائه دهد رتبه بندی محسوب می شود بنابراین ما با این اقدام برای شما رتبه اعتباری در نظر می گیریم و این برنامه از حداکثر 2 ماه آینده اجرا می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما اقدام دیگری نیز در رابطه با فروشگاه های مجازی آغاز کردیم که در قالب سامانه نظارت و رسیدگی به تخلفات عملیاتی شده است به گونه ای که هر فردی که خرید اینترنتی انجام دهد اگر به هر دلیلی نسبت به فروشگاه اعتراض داشته باشد، فروشگاه مربوطه تا 24 ساعت بعد فرصت پاسخگویی دارد و در این راستا ابتدا یک دوره 7 روزه می گذاریم تا مشکل حل شود و قطعا این مبنای رتبه بندی خواهد بود ضمن اینکه اقدامات زیادی در خصوص نظام توزیع در دستورکار داریم.

فاطمی امین اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در دستورکار داریم پیگیری کالاهای تقلبی و قاچاق است که اولویت اول ما در این حوزه لوازم یدکی خودرو بود که از 15 فروردین آغاز شد و برای 50 قلم دیگر برنامه ریزی کرده ایم که لوازم خانگی و پوشاک از جمله آن ها هستند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان به معاون خود دستور داد تا موضوع ضرایب که از دغدغه های بخش اعظمی از روسای فروشگاه های زنجیره ای حاضر در این نشست بود را طی جلسه ای بررسی کرده و نتیجه را به فراکسیون مدیریت شهری گزارش دهد.