به گزارش افکارنیوز، موسی سوری در گفتگو با مهر با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۴.۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی با توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تولید شده است، گفت: با احتساب نفت بشکه ای ۵۰ دلاری سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد دلار از محل تولید گاز طبیعی، میعانات گازی و سایر محصولات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی درآمد نصیب کشور شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۰ به طور متوسط روزانه ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در فازهای مختلف پارس جنوبی تولید شده بود، تصریح کرد: این در حالی است که با اجرای طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه فاز یک و تکمیل چاه‌های دریایی فاز ۹ و ۱۰ ظرفیت تولید روزانه گاز پارس جنوبی به ۲۸۰ تا ۲۸۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سالجاری قطعا درآمدهای حاصل از تولید گاز و سایر محصولات گازی فازهای پارس جنوبی از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد، اظهار داشت: از سوی دیگر با توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران از این حوزه مشترک به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

وی با یادآوری اینکه با تحقق هدف تولید روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی درآمدهای توسعه این میدان مشترک گازی هم سه برابر خواهد شد، بیان کرد: در این صورت سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد از محل تولید گاز و محصولات گازی فازهای پارس جنوبی نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.

تعریف ۴ فاز جدید برای توسعه پارس‌جنوبی

سوری در ادامه و در پاسخ به سوال مهر که آیا با تکمیل و توسعه ۲۴ فاز پارس جنوبی، فازهای جدیدی برای توسعه این میدان مشترک تعریف خواهد شد؟ توضیح داد: بر اساس اهدافی که تا به امروز تعریف شده، میدان پارس جنوبی برای ۲۴ فاز تعریف شده بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: اما تاکنون مطالعاتی در سطح شرکت ملی نفت برای توسعه پارس جنوبی تا ۲۸ فاز انجام شده است.

این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرِژی پارس با بیان اینکه اگر مطالعات مهندسی مخازن جواب دهد ۴ طرح توسعه جدید برای افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی تعریف و عملیاتی خواهد شد، تاکید کرد: در شرایط فعلی آمادگی توسعه این میدان گازی در قالب چهار طرح توسعه جدید فازهای ۲۵،۲۶، ۲۷ و ۲۸ وجود دارد.

به گزارش مهر، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.

مساحت این میدان گازی حدود ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. بر اساس برآوردهای انجام شده، ذخیره گاز در بخش ایرانی این میدان ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به ۵۰ درصد از ذخایر گاز کشور را تشکیل می دهد.

مخزن مشترک گازی پارس جنوبی ۵۰ درصد از ذخایر گاز کشور و هشت درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.