یارانه بنزین حذف شد | قیمت بنزین چقدر تغییر می‌کند؟

یارانه بنزین حذف شد! آیا این خبر حذف شدن یارانه بنزین حقیقت دارد؟ وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است. افزایش قیمت بنزین ، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه بنزین را بخوانید.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، گفت: به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم، تصریح کرد: طرح پرداخت یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام شده و اجرای این طرح در آن مناطق متوقف نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم از آن جهت بود که مشکلات فنی این طرح احصاء شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات فنی این طرح کاملاً شناسایی و مرتفع شدند.

خاندوزی در پایان گفت: باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش هم انجام شده است اما به دلیل اینکه این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست اجازه دهید هر زمانی که در مورد این موضوع تصمیم گیری شد جزئیات آن مطرح شود.

 

 

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف این روزها به اوج رسیده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

افزایش قیمت بنزین به کجا رسید؟

آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود. اما علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

«علی‌اکبر نژادعلی» در پاسخ به شایعات منتشرشده یک هفته اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ای مبنی بر حذف و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران افزود: سامانه هوشمند سوخت بر اساس معماری آفلاین بنا شده است و از ویژگی‌های معماری آفلاین تحویل سوخت به مشتریان در لحظه است، بنابراین در صورتی که کارت آزاد جایگاه‌دار موجود نباشد، اگر شخصی بدون کارت سوخت وارد جایگاه شود، نمی‌تواند سوخت دریافت کند، بنابراین کارت سوخت جایگاه‌دار لازمه جایگاه عرضه سوخت و سیستم آفلاین سامانه هوشمند سوخت است.

وی تأکید کرد: کارت‌های هوشمند سوخت مجاری عرضه که فرآورده را با قیمت دوم غیریارانه‌ای عرضه می‌کنند، به اندازه کافی در اختیار مالکان مجاری عرضه قرار گرفته است و با همین کارت‌ها فرآورده بنزین به‌صورت آزاد عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: هم‌اکنون عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت با نرخ سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومانی با کارت‌های سوخت شخصی و با قیمت دوم یا غیریارانه‌ای از طریق کارت‌های سوخت شخصی و کارت‌های هوشمند ویژه مجاری عرضه فراهم است.

نژادعلی همچنین درباره نحوه عرضه نفت‌گاز در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: برای موارد اضطرار در جایگاه‌های عرضه گازوئیل، نرخ دومی تعیین شده که ۶۰۰ تومان است و ناوگان حمل‌ونقل مسافر و بار می‌توانند در موارد اضطراری از طریق کارت آزاد نفت‌گاز که در جایگاه‌های منتخب وجود دارد، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

وی همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی از طریق دولت ابلاغ می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجری آن است. تاکنون هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از طرف دولت اعلام نشده و در قانون بودجه نیز پیش‌بینی افزایش نرخ بنزین و نفت‌گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی مرتبط با این حوزه، انجام نشده است.

یارانه بنزین حذف شد | قیمت بنزین چقدر تغییر می کند؟

قیمت بنزین تا این تاریخ گران نمی شود

رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال بنزین گران نمی‌شود از نظارت دقیق بر اخذ مالیات بر ۲ میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور خبر داد. ابراهیم رضایی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی‌ها باعث نگرانی مردم شده است.

وی افزود: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود ولی اکنون خیلی از کالاها را شامل شده و نمایندگان پیگیر موضوع هستند. نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزرای مرتبط با بحث گرانی را به مجلس فرا خوانده‌ایم و انتظار داریم تصمیماتی گرفته شود که مردم راضی باشند.

رضایی در ارتباط با مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: دو میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور داریم که باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا سوء استفاده نشود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال هیچ افزایش قیمت بنزینی نداریم و تاکنون اصلا در مجلس و دولت مطرح نشده است.

نماینده دشتستان خواستار تسریع در طرح‌های حوزه آب در دشتستان شد و افزود: با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، مردم نباید کمبود آب را احساس کنند و همه مسئولان موظف هستند پای کار باشند.

قیمت بنزین افزایش می یابد؟

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیق تری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

پرویز محمدنژاد یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت واقع شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرقدس اظهار کرد: در کنار تلاش‌های صورت گرفته، بار و هزینه‌هایی بر دوش مردم شهرقدس قرار گرفته و بیش از این باید پاسداشت و حمایت‌هایی از آنها صورت می‌گرفت و سرانه‌های پایین زیرساختی در بخش‌های مختلف، اساسا زیبنده و مورد تایید دولت نیست.