قانون جامع آب 10 سال بلااستفاده مانده است!

حسین هاشمی کارشناس حوزه آب درخصوص وضعیت آب در کشورمان گفت: ایران دچار کم آبی نیست ولی با نوسان میزان بارش و تغییرات اقلیمی که مواجه هستیم دال بر کم آبی دارد. شاهد این موضوع هستید که سال‌هایی خیلی پر باران بودیم و یک سال‌هایی نیز خیلی کم باران بودیم. پس در منطقه‌ای که قرار داریم کشور کم آبی نیستیم اما با نوسان شدید مواجه هستیم و پراکندگی بارش هم از نظر جغرافیایی در مناطق مختلف کشورمان متفاوت است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است، کشوری بودیم که همیشه دوره‌های خشک و تر را با شدت‌های مختلف داشتیم، کشوری هستیم که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستیم. کشوری هستیم که جمعیت رو به رشد را داریم. حال سؤالی که بوجود می آید، برای اینکه با این مشکلاتی که امروز مواجه هستیم مواجه نشویم چکار کردیم؟ وضع محیط زیست ما خوب نیست، تالاب‌ها و رودخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. همچنین کمبود آب شدیدی داریم و بیش از ۷ هزار روستا را با تانکر آب می دهیم و دارد تعداد آن بیشتر می شود. همچنین وضعیت مخازن خوب نیست، از نظر کشاورزی که اینهمه برای آن سرمایه گذاری کردیم نه تنها به خود کفایی دست پیدا نکردیم بلکه در محصولات اساسی بلا استثنا وارد کننده هستیم و همه اینها نشان می دهد که مسئولین در مدیریت بشدت می لنگد.

هاشمی با اشاره به رفع بحران های کم آبی اظهار کرد: شما باید آب را برای مردمی که در روستاها آب ندارند که بخورند به یک روشی تامین کنید، کاری که باید بکنیم این است که سیاست‌ها را در بخش توسعه، محیط زیست و آب به طور کامل بازنگری کنیم. شاید این سیاست‌ها برای زمانی که تهیه شدند سیاست‌های خوبی بودند ولی امروز باید سیاست‌هایتان را در بخش توسعه بازنگری جدی کنید و بعد متناسب با آن استراتژی قوانین و مقرراتتان را تنظیم کنید.

این کارشناس تصریح کرد: جالب است بدانید قانون جامع آب در این کشور بیش از ۱۰ سال که معطل مانده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. باید واقع بین باشیم و در حوزه محیط زیست، آب و حتی در حوزه‌های دیگر بی محابا و بدون علم آن موضوع حرف نزنیم بلکه باید با توجه به داشته‌ها، سیاست گذاری و برنامه‌ریزی صورت گیرد. ممکن است مجبور شویم جیره بندی کنیم یا با تانکر آب ببریم و اقداماتی کنیم که بتوان کم آبی را عرض چندماه برطرف کرد اما راه حلی که یک شبه بتوان بحران را مهار کرد، اصلا وجود ندارد.

هاشمی در پایان گفت: متاسفانه سیاست توسعه‌ای که مسئولین در پیش گرفتند اشتباه است. انیشتین براین باور است؛ " شما مشکلاتی را که ناشی از یک طرز تفکر هستند را نمی توانید با همان طرز تفکر حل کنید". ولی ما الان داریم این کار را با تمام قوا انجام می دهیم و می خواهیم همان آدم‌ها و همان طرز تفکری که باعث این مشکلات شدند را بیاوریم و به آنها بگوییم که این مشکل را حل کنند. آنها نمی توانند در این خصوص کاری انجام دهند و در مورد این راه حل‌ها که می فرمایید، مشکل آب فقط در ایران نیست، در همه دنیا با مشکلات مشابه مواجه هستند، شما می توانید الگوهای خیلی خوبی را در دنیا پیدا کنید که توانستند تا حد زیادی این مسئله را حل کرده باشند.