اقتصاد ایران به مسائل سیاسی گره خورده است

یوسف کاووسی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفت‌وگو با افکارنیوز تحلیل خود را درمورد اوضاع بورس ارائه کرد: بررسی وضعیت بورس در این روزها سخت شده است. چرا که مسائل سیاسی ما با مسائل اقتصادی گره خورده‌اند و علیرغم اینکه مسئولان تراز اول کشور اعلام کردند که ما تلاش می‌کنیم تا برجام را به معیشت و اقتصاد مردم گره نزنیم و هر کدام مسیر خود را به صورت جداگانه طی کنند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: همان گونه که از قبل هم قابل پیش بینی بود مسائل سیاسی با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم گره خورده است و با هم ارتباطات تنگاتنگی دارند و از هم اثر می‌گیرند. در حالی که در هفته گذشته شاهد بودیم بحث ادامه مذاکرات و رفع اختلاف ایران و آمریکا در قطر مطرح شد و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با هماهنگی به ایران سفر کرد و این جلسه طراحی شد و بسیار در بازار تاثیر گذاشت.

کاووسی یادآورشد که این جلسه حتی نرخ سکه را بیش از یک میلیون تومان کاهش داد و دلار را به کانال های پایین تر از 30 هزار تومان هدایت کرد. به صورت کلی انتظارات و جو روانی در تعیین قیمت ارز و سکه بسیار مهم است. چرا که برخی از این‌ها بنیادی تغییر نکرده‌اند و بر اثر ابهامات و نگرانی‌هایی که از آینده وجود دارد و آن آسایش و امنیت روانی که برای آحاد جامعه وجود ندارد مردم را دچار نگرانی کرده است و باعث شده مردم دنبال تبدیل نقدینگی خودشان به ارزهای خارجی یا طلا و سکه باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اما بعد از اینکه نتایج مذاکرات قطر آن چنان امیدوار کننده نبود، بلافاصله شاهد اثر منفی در بازار بودیم اما فرض بر اینکه مذاکرات نتیجه مثبت هم داشت بلافاصله اثر مثبت خود را در بازار می‌گذاشت و شاید می‌توانست نرخ دلار را تا 26،27 هزار تومان کاهش دهد.

او افزود: البته پایین‌تر از این جا ندارد چرا که نرخ بودجه 23 هزار تومان بسته شده است و نرخ ets  که نرخ گمرک هست نیز حدود 25 هزار تومان است و نیما هم در همین محدوده معامله می‌شود.

اقتصاد ایران به مسائل سیاسی گره خورده است

کاووسی تشریح کرد: بازار بورس هم از این قضیه مستثنا نیست. هم اکنون اگر وضعیت تحریم‌های ما مشخص شود و بازارهای صادراتی به روی کشور باز شود و بتوانیم بدون محدودیت کالاهای صادراتی داشته باشیم قطعا شرکت‌های صادرات محور که بخش عمده‌ای از حجم بازار سرمایه را در اختیار دارند می‌توانند سود آور شوند و تمایل و استقبال از سهام بیشتر خواهد شد و شاخص را ارزشمند و بالا می‌برد.