نرخ بهره بانکی تاثیر مستقیمی بر بورس ندارد

محمد ربیع‌زاده، کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه تصریح کرد: ما در مجموع یک بازار مالی داریم که از بازار سرمایه و بازار پول تشکیل شده است و حقیقتا نرخ بهره یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند روی این دو بازار اثر داشته باشد. اما خود بازار سرمایه و شرکت‌هایی که در بازار بورس هستند خودشان یک ساز و کار جدایی برای عرضه و تقاضا و قیمت سهام و خلق ثروت برای سهامداران دارند.

وی افزود: نرخ بهره می‌تواند محرک بازارها باشد اما هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که نرخ بهره بین بانکی به نرخ تعادلی که بازار مشخص کند نزدیک است و می‌تواند در اقتصاد رقابتی موثر باشد. چرا که آن هم به هرحال دستوری و هدایت شده است.

ربیع‌زاده ادامه داد: دستوری بودن نرخ‌ها نمی‌تواند تعریف درستی از محرک‌هایی باشد که بین این دو بازار در جریان است. اگر این نرخ ها آزاد بود می.توانستیم بگوییم که اثر مستقیم دارند. ضمن اینکه بازار سرمایه از نظر فنی داخل بازار پولی است.

این کارشناس امور بانکی گفت: به طور کلی زمانی که بانک‌ها وارد بازارهای مختلف می‌شوند چه به عنوان واسطه و چه به عنوان سرمایه گذار مستقیم دو حالت به وجود می‌آید که یا مازاد می‌آورند و یا کسری. آن‌هایی که کسری می‌آورند طبیعتا اگر نتوانند از سپرده‌های مردمی استفاده کنند یا تسهیلات را کاهش دهند به سراغ بازار بین بانکی می‌آیند و اگر این را هم نتوانند عملیاتی کنند، به صورت غیر حرفه‌ای سراغ بانک مرکزی می‌آیند و اضافه برداشت از آن خواهند داشت که یک تامین مالی غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود.

نرخ بهره بانکی تاثیر مستقیمی بر بورس ندارد

او تشریح کرد: اما تامین مالی از بازار بین بانکی یک تامین مالی حرفه‌ای است. چرا که پایه پولی را افزایش نمی‌دهد و علت آن هم این است که جمع جبری بین بانکی صفر است یعنی یک عده اضافه و یک عده کسر دارند.

ربیع‌زاده درانتها خاطرنشان کرد: کارکرد پایه بازار سرمایه در ایران تابع شرایط و متغییرهای دیگری است اما بانک‌ها هم به هرحال در آن نقش دارند و خودشان بورسی هستند. اما به طور کلی نرخ بهره به دلیل اینکه دستوری است نمی‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر گذار باشد.