به گزارش افکارنیوز به نقل از اتاق تهران، یحیی آلاسحاق و آداروال در حالی به دیدار هم رفتند که مزیتهای ایران در بحث حمل و نقل و ترانزیت بارها در دیدارهای هیاتهای تجاری دوجانبه مورد تاکید قرار گرفته بود. آلاسحاق نیز در این نشست توسعه و تجهیز بنادر را یکی از اولویتهای ایران برشمرد.

رئیس اتاق تهران با تاکید بر نقش ایران به عنوان دروازه طلایی شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب به هاب بودن ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: «با وجود دو هزار کیلومتر مرز آبی و بنادر مهم در شمال و جنوب، باید برای تاسیس بنادر جدید و توسعه و تجهیز بنادر موجود کارهایی اساسی انجام دهیم و البته بخش خصوصی باید بیشترین نقش را در این کار ایفا کند».

یحیی آل‌اسحاق بر حضور شرکای خارجی در کنار شرکت‌های ایرانی برای توسعه بنادر تاکید کرد و از منابع کافی سازمان بنادر و صندوق توسعه ملی برای تامین منابع چنین برنامه‌هایی خبر داد.

وی هم‌چنین گفت: «انحصار بخش دولتی در امور بنادر نیز کمرنگ شده و در حال محو شدن است. در حالی که پیش از این تنها شرکت‌های دولتی در حال ایفای نقش در توسعه بنادر بودند امروز مناقصاتی برگزار می‌شود که شرکت‌های خصوصی نیز در آن حضور دارند و برنده مناقصه می‌شوند».

در این نشست آدراوال رئیس امور بین‌الملل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند سخنانش را با تقدیر از سفر هیات‌ ایرانی به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق به هند آغاز کرد و از ترکیب مناسب آن هیات تمجید کرد. آدراوال هم‌چنین از ترجمه سخنرانی یحیی آل‌اسحاق به و انتشار و توزیع آن بین ۴۰۰ هزار عضو این اتحادیه خبر داد و گفت: «با توجه به توضیحات مفصل و اطلاعات خوبی که شما برای توسعه مراودات هند و ایران بیان کردید ما گفته‌های شما را به طور کامل ترجمه و در ۴۰۰ هزار نسخه چاپ کردیم و در اختیار اعضای اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند قرار دادیم».

آدراوال با اشاره به ذوق و شوق تمام اعضای اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند برای حضور در ایران و توسعه مراودات با شرکت‌های ایرانی افزود: «پیش از سفر شما به هند گره‌های زیادی در فکر بازرگانان هندی وجود داشت و فکر می‌کردند که با توجه به مشکلات فراوان و وجود تحریم‌ها نمی‌توان با ایران تجارت کرد اما اکنون این دیدگاه کاملا تغییر کرده و گروه‌های زیادی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایران هستند».

وی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد تا هیاتی که از وزارت اقتصاد این کشور به ایران خواهند آمد بتوانند مشکلات نقل و انتقال پول و پرداخت روپیه را به طور کامل حل و این روند را عملی کنند.

آدراوال که مدیرعامل بزرگترین شرکت زیرساخت و فاینانس در هند است به پروژه‌های انجام شده توسط شرکتش هم‌چون ساخت ۲۰ هزارکیلومتر جاده، راه‌اندازی نیروگاه‌هایی برای تولید ۱۴۰۰ مگاوات برق، توسعه استفاده از انرژی پاک، نیروگاه‌های خورشیدی…اشاره و تاکید کرد که این شرکت و سایر شرکت‌های هندی آمادگی کامل دارند تا در پروژه‌های توسعه زیرساخت‌ها در ایران مشارکت داشته باشند.

رئیس امور بین‌الملل آسوچم با اشاره به همکاری‌هایی که برای تجهیز و توسعه بنادر ایران با شرکت‌های ایرانی دارد خواستار اعطای اختیارات بیشتر به شرکت‌های بخش خصوصی ایران برای حضور در بنادر شد و از کمک‌های فنی، مالی و تجهیزاتی هند برای تحرک بیشتر بخش خصوصی در ترانزیت دریایی و تاسیس و تجهیز و توسعه بنادر خبر داد.

این نشست در حالی پایان یافت که یحیی آلاسحاق نیز وعده داد اتاق تهران با مذاکره با وزارتخانههای دولتی و مسئولان تصمیمگیر تلاش کند تا راه برای حضور شرکتهای خصوصی در بنادر با کمک شرکای خارجی بیشتر باز شود.