گرانی نان لواش و تخم مرغ: ۶۰۰% در ۷سال

به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرآنلاین، "این روزها هر عدد تخم مرغ در سوپر مارکت های سطح شهر ۵۵ تومان به فروش می رسد... اما اگر از میادین میوه و تره بار خرید می کنید، می توانید صرفه جویی کرده و تخم مرغ را تا دانه ای ۳۵ تومان هم بخرید."

این بخشی از گزارش روزنامه همشهری در تاریخ یازدهم تیرماه سال ۱۳۸۴ بود.

در دی ماه سال ۸۴ هم رییس اتحادیه نانوایان نرخ نان لواش نیمه یارانه ای را ۲۵ تومان و قیمت نان لواش یارانه ای را ۱۵ تومان اعلام کرد.

حداقل دستمزد ماهانه کارگری در سال ۸۴ هم از سوی شورای عالی کار ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ تومان تصویب شده بود که با لحاظ مزایا حداکثر به ۱۵۰ هزارتومان می رسید.

تصور کنید در همان سال، هر فرد یک خانوار ۴ نفره که فقط پدر خانواده شاغل بود، بابت وعده صبحانه یک تخم مرغ و یک نان لواش و برای وعده ناهار و شام هم دو عدد تخم مرغ را با دو عدد نان لواش میل می کرد. در این صورت هر فرد روزانه ۵ عدد تخم مرغ و ۵ عدد نان لواش مصرف می کرد.

به عبارت دیگر حداقل هزینه ماهانه(۳۱ روز) نان این خانوار به حدود ۹ هزار و ۳۰۰ هزارتومان و حداقل هزینه تخم مرغ آنها به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان می رسید. بنابراین در مجموع ماهانه حداقل ۳۱ هزار تومان باید صرف خوراک این خانوار می شد. این رقم معادل ۲۰.۶ درصد از درآمد خانوار فرضی در سال ۸۴ بود.
اگر این خانوار، نان نیمه یارانه ای و تخم مرغ سوپرمارکتی مصرف می کرد، هزینه ماهانه خوراک آن به ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بالغ می شد که معادل ۳۳ درصد درآمد خانواده بود.

حال هزینه ماهانه خوراک این خانواده، ۷ سال پس از آن روزها با احتساب تخم مرغ دانه ای ۲۰۰ تومان و نان لواش ۱۶۰ تومانی به ۲۲۴ هزارتومان رسیده است یعنی به ترتیب ۷.۲ و ۴.۵ برابر حداقل و حداکثر هزینه خوراک خانواده کم درآمد در سال ۸۴.

این در حالی است که درآمد آن خانوار طی این ۷ سال تنها ۳ برابر شده است.
بدین ترتیب، در سال ۹۱، نسبت هزینه خوراک حداقلی این خانواده به درآمد ماهانه به ۴۹.۷ درصد بالغ شده است.

حتی با افزودن درآمد ۱۸۲ هزارتومانی یارانه نقدی این خانواده به درآمد ۴۵۰ هزارتومانی ماهانه، باز هم سهم هزینه خوراک این خانواده نسبت به مجموع درآمد آن به ۳۵.۴ درصد افزایش یافته است.

پس بدیهی است که سیر کردن شکم این خانوار با وجود پرداخت یارانه نقدی از سال ۸۴ دشوارتر شده است. چرا که حتی با مصرف نان و تخم مرغ نیمه یارانه ای بازهم سهم هزینه خوراک در درآمد خانوار نمونه از ۳۳ درصد فراتر نمی رفت.