گرچه این روزها برجهای بلند از هر گوشه از شهر تهران سربر می آورند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که هر چند تعدادشان اندک است ولی به سکونت در ویلا تمایل بیشتری دارند.

به گزارش مهر، در سالهای اخیر و با افزایش قیمت مسکن ساکنان خانه های ویلایی تهران ترجیح دادند که خانه های لوکس و بزرگ خود را به اصطلاح بکوبند و آپارتمان و برج بسازند اما هنوز هم افرادی به دنبال سکوت و محیط شخصی ویلاها، این بناها را برای زندگی انتخاب می کنند.

ویلاها بسته به مکانهایی که در آنها ساخته می شوند از شکلهای متفاوتی برخوردارند اما به طور کلی در یک یا دو طبقه در فضای سبز، محیطی آرام و کاملا محصور، در مناطق ییلاقی، کوهستانی و سواحل دریا احداثمی شوند.

گرچه تهران هیچ یک از این زیبایی های بصری را در خود ندارد اما محیط های داخلی اغلب این ویلاها با انواع زیبایی های طبیعی و مصنوعی پوشیده شده است.

به گفته یکی از مشاوران املاک؛ امروزه ویلا سازی در تهران انجام نمی شود و اگر ویلایی هم ساخته شود به صورت خصوصی و توسط مالک آن صورت می گیرد.

وی معتقد است که در شهر تهران تعداد افرادی که اینگونه بناها را می سازند کمتر از ۱۰ نفر است و در واقع سازنده ها سود برج سازی را به ساخت ویلا ترجیح می دهند.

۲ موضوع مهم در خرید و فروش ویلاها

اغلب ویلاهای تهران در منطقه یک و در محدوده کاخ نیاوران تا کاخ سعد آباد قرار دارند و از آنجایی که در محدوده کاخها اجازه ساخت بیشتر از ۳ طبقه داده نمی شود، این محدوده تقریبا بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.

البته بزرگترین این ویلاها در خیابانهای آبان و گلستان شمالی واقع شده اند اما اگر شما خریدار ویلایی با قیمت ای کمتر هم باشید می توانید در خیابانهای دیگر هم ویلایی مناسب با متراژ کمتر خریداری کنید.

برای خرید و فروش ویلا در شهر تهران عمدتا دو ویژگی در نظر گرفته می شود یکی ویلاهایی که نوساز هستند و دوم ویلاهایی که نوسازی شده اند.

در گروه اول، به دلیل نوساز بودن علاوه بر احتساب پول زمین، قیمت بنا هم محاسبه می شود اما در گروه دوم تنها قیمت هر متر مربع زمین محاسبه شده و هزینه نوسازی ویلا هم در قیمت زمین سرشکن می شود.

به طور میانگین قیمت هر متر مربع زمین در خیابان آبان ۱۱ تا ۱۸ میلیون تومان و در خیابان گلستان شمالی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که اگر بنا نوساز باشد با قیمت متری یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جداگانه محاسبه می‌شود اما این قیمتها برای تمامی ویلاها یکسان نیست.

براساس این گزارش، برای خرید یک ویلای ۱۴۰۰ متری ۲۰ سال ساخت در نیاوران باید ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بپردازید، این درحالی است که ویلای ۱۰۰۰ متری در خیابان پاسداران ۶ میلیارد تومان قیمت دارد.

همچنین یک ویلای ۵۴۰ متری در محدوده شریعتی پل رومی با قیمت ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

شهرک غرب هم یکی دیگر از مناطق تهران به شمار می رود که ویلا سازی در آن رونق دارد و ویلایی ۸۰۰ متری در فاز ۴ آن با قیمت ۹ میلیارد تومان به فروش می رسد.

ویلای ۶۰۰ متری در خیابان فرشته هم ۶ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است همچنین ویلای ۱۵۲ متری بازسازی شده با ۲۷سال ساخت در خیابان زعفرانیه یک میلیارد تومان به فروش می رسد.