اتصال وزارت کار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کامل شد؟

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند. تاکنون  ۷۶ درصد دستگاه‌ها اتصال پیدا کرده اند، هفت درصد از دستگاه‌ها در حال اتصال هستند و هفده درصد هم هنوز اتصال پیدا نکرده اند . آخرین زمان برای دستگاه هایی که متصل نشده اند پایان آذر ماه است.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

دستگاه های تابعه وزارت کار

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در کنار ستاد این وزارت خانه، نام ۴ دستگاه دیگر به عنوان دستگاه‌های تابعه آورده شده است. تعداد خدمات دستگاه‌های مربوط به این وزارت خانه هم در مجموع به ۱۷۷ مورد می‌رسد. ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان تامین اجتماعی این زیرمجموعه‌ها هستند.

سامانه های مرتبط با وزارت کار

با انتخاب بخش مربوط به خود وزارت‌خانه، دو سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی و سامانه حمایت به کاربران نمایش داده می‌شود. البته برای استفاده از خدمات سامانه حمایت باید با حساب کاربری مربوط به سرپرستان خانواده وارد شد. سامانه بخش تعاونی هم نیاز به ثبت نام مجزا دارد. سازمان تامین اجتماعی هم به پنجره متصل بوده و خدمات درمانی، خدمات سابقه، امور بیمه شدگان و بازنشستگی قابل ارائه است. سامانه مربوط به سازمان بهزیستی کشور،دیگر دستگاه تابعه وزارت کار، که تعداد خدمات آن در مقایسه با دستگاه‌های دیگر بیشتر است قابل استفاده بوده و مددجویانی که اطلاعتشان در این سامانه ثبت شده باشد می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

در پورتال جامع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ۶ خدمت برای ارائه به افراد دیده می‌شود و به نظر اتصال این سامانه هم انجام گرفته است. سامانه آخر هم درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری است، که خدمات آن برای افراد بازنشسته در دسترس است.

به طور کلی می‌توان گفت اگرچه ممکن است هنوز فرایند ارائه بعضی خدمات و زیرخدمات وزارت کار تکمیل نشده باشد، اما اتصال تمامی زیرمجموعه های این وزارت‌خانه انجام شده است.