دلیل اصلی نوسات قیمت ارز و دلار

آلبرت بغزیان ، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با افکارنیوز وضعیت ارز را در روزهای اخیر بررسی و بیان کرد: وضعیت دلاری اخیری که شاهد هستیم و اتفاقی که طی هفته های اخیر برای ارز افتاده است به دلیل اعتراضات نبود. زیرا به نظر من اعتراضات به نوعی به نظر من مدیریت شد و تاثیری در خروج ارز و شدت عواملی که ارز را افزایش می دادند، نداشته است.

وی افزود: دلیل اصلی نوسانات اخیر ارز ، خواست بانک مرکزی بوده است که تصمیم گرفته نرخ ارز را افزایش دهد اما اگر از آن ها بپرسیم این مسئله را انکار می کنند و می گویند بازار نرخ دلار را افزایش داده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اما پاسخ ما به آن ها این است که اگر می گویید صرفا بازار نرخ دلار را افزایش داده و افزایش نرخ ارز به ضرر سفره مردم و اقتصاد کشور است پس شما نیز دلار را به بازار عرضه کنید.

دلیل اصلی نوسات قیمت ارز و دلار

بغزیان افزود: اما کافی است تصور کنیم عده ای معتقد هستند اگر نرخ دلار افزایش یابد بورس بهتر می شود. آیا بخاطر بورس می توانیم سایر کالاها را گران کنیم؟ لذا این تحلیل نیز توجیحی نیست که بتوانیم یکجانبه به آن نگاه کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مشکل ما این است که رئیس بانک مرکزی اقتصاددان نیست. بنابراین سامانه ای هم که بانک مرکزی گذاشت و کاری کرد که خرید و فروش ها شفاف سازی شود حرکت خوبی است اما همین اقدام مزید بر علت شد و عده ای خارج از سامانه و بازار قابل ثبت، معامله می کنند.

*افزایش نرخ ارز ناشی از تصمیم بانک مرکزی بوده است

او ادامه داد که لذا همین امر باعث شد مردم احساس کنند باید زودتر خریدهایشان را انجام دهند. اما باز هم به نظر من این دلیل از همان خاستگاه ابتدایی بلند می شود که بانک مرکزی تصمیم گرفته نرخ ارز را افزایش دهد.

بغزیان درپاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ ارز باعث تشدید شدید تورم خواهد شد؟ تصریح کرد: هجوم مردم برای خرید دلار از قضا باعث تشدید تورم می شود. خرید دلار 29 یا 34 هزارتومانی اثری در کاهش نرخ ندارد اما قطع کردن این چرخه قطعا در روند قیمت دلار موثر است. حال عده ای نیازمند به خرید دلار هستند و برخی نیز ممکن است بخواهند از سهمیه دولتی خویش استفاده کنند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: به نظر من مردم جلوی صرافی ها برای خرید دلار صف نبستند، بلکه به دلیل فاصله ای است که بین نرخ دلار دولتی و آزاد ایجاد شده است. بهتر است فیلم افزایش نرخ دلار را به عقب تر ببریم. اول چه کسی این بازی را شروع کرد؟وی خاطرنشان کرد که باید ببینیم آیا صف بستن مردم نرخ ارز را بالا برده است یا به دلیل فاصله، این صفوف طولانی تر شده است؟ مسلما باراز ارز کشور را باید بانک مرکزی مدیریت کند و اگر این نهاد نتواند بازار را مدیریت کند و صرفا شاهد ماجرا باشد، خودش درحال زیر سوال بردن مفهوم و کارکرد بانک مرکزی کشور است.

بغزیان درانتها با تشریح این سوال که باتوجه به نوسانات مدام نرخ ارز آیا باید منتظر یک شکاف شدید طبقاتی در ماه های آتی باشیم؟ بنابراین مسلما افزایش نرخ ارز پولدارها را پولدارتر می کند و فقرا را فقیرتر. بنابراین قطعا در ماه های آتی فاصله طبقاتی بیشتر خواهد شد.