تاثیر نوسانات دلار بر بازار سهام و بورس

احمد اشتیاقی ، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با افکارنیوز درخصوص وضعیت این روزهای بازار بورس و تاثیر نوسانات نرخ دلار بر آن بیان کرد: وضعیت کلی بازار سرمایه بعد از افتی که داشت این است که به واسطه حمایت ده بندی که سازمان بورس مصوب کرد با افزایش نرخ کامودیتی ها و نرخ ارز تلاقی داشت و شاهد رشد بودیم و این افزایش و رشد بازار سهام بسیار شارپ و چشمگیر بود و نقاط را1400 نیز رد کرد و این روزها شاخص روی 1410 یا 1420 در نوسان است.وی افزود: به طوری که شاخص از 12200 طی 10 روز به 1420 رسید و این یعنی بازدهی 15 درصدی در شاخص کل اتفاق افتاد.

قاعدتا رویه سنتی بازار این است که بعد از هر رشد شارپی افراد نوسان گیر شروع به سیو سود می کنند.اشتیاقی ادامه داد: این اتفاق از اواخر روز چهارشنبه دو هفته گذشته رخ داده است و سهام بین افراد فروشنده و خریدار درحال جابجایی است. باتوجه به اینکه دست برتر با فروشنده است بازار به حالت تعادلی رو به منفی مورد معامله قرار می گیرد.

60 درصد ارزش بازار سهام ایران به نرخ دلار برمی گردداین کارشناس در پاسخ به اینکه دلار چقدر در این بازار اثرگذار بوده و هست؟ توضیح می دهد که می توان گفت باتوجه به اینکه بازار سرمایه کشور ما یک بازار کامودیتی محور است، تقریبا 60 درصد ارزش بازار سهام به نرخ دلار برمی گردد لذا نرخ دلار در قیمت فروش محصولات شرکت پذیرفته شده در بورس بسیار موثر است.

وی افزود: بنابراین زمانی که دلار در هفته های گذشته گام افزایشی به خود گرفت و به تبع آن دلار نیمایی نیز از کانال 27 هزارتومان خارج و به کانال 28 هزار تومان وارد شد می توان گفت که چنین مسئله ای توانایی دارد که به صورت عملیاتی و بنیادی در سودآوری شرکت ها موثر باشد.

تاثیر نوسانات دلار بر بازار سهام و بورس

اشتیاقی ادامه داد: ما هر چقدر هم بتوانیم دلار نیمایی را به نرخ آزاد نزدیک تر کنیم یک فرصت خاصی را برای شرکت های پذیرفته شده در بورس به منظور سودآوری ایجاد می کند و به تبع آن با اقبال سهامداران نیز مواجه می شود. تحلیلگر بازار بورس درانتها یادآور شد: ازطرف دیگر نرخ کامودیتی ها نیز تاثیر بسیار زیادی در بازار دارد. اگر بگوییم شرکت های بورس 60 درصد ارزششان به نرخ دلار بستگی دارد به راحتی باید یادآور شویم که نرخ های جهانی و کامودیتی ها نیز در این بازی به همان میزان نقش دارند و کمتر نیستند. این اتفاق دو هفته گذشته افتاد و شاهد رشد شاخص بودیم.