چین در شرایط سخت و تحریمی در کنار ایران بود/ پکن به دنبال توسعه روابط اقتصادی با تهران است

« سعید اشتیاقی » با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص موضع‌گیری‌های چین در قبال ایران، اظهار داشت: نباید عجولانه در این مورد تصمیم‌گیری کنیم و پیش‌داوری‌های کنار بگذاریم، با توجه به سفر معاون نخست وزیر چین در هفته‌های آینده به ایران می‌توان این موضوع را حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه نباید در این بخش نگاه منفی و مطلق داشت، تصریح کرد: چین به دنبال برقراری ارتباط به صورت طولانی مدت با غرب آسیا است و ایران نیز باید از این فرصت برای توسعه روابط خود بهره‌مند شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه تعمیق و توازن ارتباط با کشورهای جهان از برنامه‌های چین است، خاطرنشان کرد: ایران و عربستان از همان آغاز از کشورهای هدف توسعه روابط برای چین بودند، اما ایران به دلیل برخی شایعه‌ها و موضع گیری‌ها نتوانست به درستی از این فرصت مهم بهره‌مند شود.

اشتیاقی با اشاره به امضای قرارداد ۲۵ساله ایران با چین در سال‌های اخیر، اظهار داشت: باید از این ظرفیت در راستای منافع خود استفاده می‌کردیم، اما به دلیل برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار نادرست که در کشور منتشر می‌شد، اجازه دادیم این فرصت به راحتی از دست برود، ولی چین به توسعه روابط خود با باقی کشورهای هدف ادامه داد.

چین در شرایط سخت و تحریمی در کنار ایران بود/ پکن به دنبال توسعه روابط اقتصادی با تهران است

چین به دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با ایران است

وی با بیان اینکه میزان فروش نفت به چین افزایش داشته است، تصریح کرد: این کشور از اهداف تجاری ایران در زمان اوج تحریم‌های ظالمانه بود و به عنوان دوست و بردار در زمان سختی ایران را تنها نگذاشت.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: نباید با یک خبر تحلیل نشده و یک اشتباه این کشور را کنار بگذاریم، زیرا همچنان نیز توسعه روابط با ایجاد کنسولگری در بندرعباس ادامه دارد.

اشتیاقی با تاکید اینکه چین همچنان به دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با ایران است، گفت: ایران یکی از شرکای تجاری چین است و ما باید برای بهبود روابط نخست مشکلات داخلی خود را حل کنیم و ارتباط خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشیم.