فناوری استحصال منیزیم از معادن سرب و روی بومی شد

دانشمندان و صنعتگران ایرانی برای اولین بار به فناوری تولید هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم با خلوص تجاری بالا دست یافتند. این دستاورد مهم علمی، حاصل تلاش متخصصان اصفهانی در شرکت باما است که در حوزه معادن سرب و روی کشور فعالیت دارند.

تا پیش از این، خاک باطله معادن بزرگ بی ارزش تلقی می شده است، حال آن که با انجام فرآیندهای خاص و بهره گیری از فناوری های روز، می توان از پسماندها نیز مواد باارزشی به دست آورده و ضمن خلق ارزش افزوده، مانع از خام فروشی، مانع از واردات برخی محصولات شیمیایی و خروج ارز از کشور شد.

سیدفرهنگ حسینی، عضو هیات مدیره شرکت باما به خبرنگار افکار نیوز گفت: "از ابتدای امسال که بنا به نام گذاری مقام معظم رهبری "تولید دانش بنیان" نامیده شده، شرکت باما فعالیت خود را برای بکارگیری روش های نوین در استحصال سایر مواد معدنی از خاک های کم عیار و باطله متمرکز نموده است. به این ترتیب که هر چند فعالیت اصلی شرکت استخراج سرب و روی است، اما از زوائد آن مواد ارزرشمند هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم گرفته ایم که این اقدام برای اولین بار در کشور رخ داده است."

حسینی افزود: تمام مراحل و فرآیند آزمایشگاهی با تست های موفقیت آمیز همراه بوده و در حال حاضر، در فاز تجاری سازی و تجهیز تاسیسات متناسب با این فناوری هستیم. لازم به ذکر است که تمام فرآیند این کار، به دست متخصصان داخلی انجام شده است. در این راستا، فعالیت تحقیقاتی گسترده ای با هدف استحصال مواد معدنی دیگر صورت گرفته است. یکی از عناصر مزاحم در فرایند تولید کنسانتره و شمش روی، فلز منیزیم بوده است که وجود آن در خاک، باعث اثر منفی بر تولید محصولات سرب و روی و در عین حال هزینه های قابل توجه جداسازی آن از خاک گردیده بود. لذا بازیابی این فلز در اولویت مدیریت شرکت باما قرار گرفته است تا ضمن کاهش هزینه های تولید، امکان خلق ارزش افزوده بیشتر از استحصال این فلز فراهم شود. با توجه به عیار بسیار پایین منیزم و روش های متعارف و معمول در داخل و خارج کشور، قابلیت جداسازی و استحصال این فلز تا پیش از این میسر نبود. در این راستا، واحد تحقیق و توسعه شرکت باما، اقدام به بررسی و طراحی روش های جدید برای استحصال این فلز نمود.

گفتنی است فعالیت های واحد تحقیقات اخیرا به نتیجه رسیده و شرکت باما به فناوری تولید هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم با خلوص تجاری 94 تا 98 درصد دست یافته است. این فرایند برای اولین بار در شرکت باما طراحی شده و شامل فرایندهای لیچینگ، استخراج حلالی، الکترووینینگ، ذوب و تبادل یونی و ترسیب است و تولید آزمایشگاهی صورت گرفته است و پس از ارزیابی اقتصادی طرح، ساخت واحد پایلوت پیش بینی گردیده است. همچنین واحد پایلوت طراحی گردیده و ساخت آن در دستور کار شرکت قرار گرفته است و پیش بینی می گردد طی چند ماه آتی تولید پایلوت آغاز گردد. شایان ذکر است که ترکیب های هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم در تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی، صنعت غذایی، حوزه پزشکی، مواد نسوز و سرامیک ها کاربردهای گسترده ای دارد.