خودرو ارزان می شود یا گران؟/ تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناش صنعت خودرو در گفت‌وگو با افکارنیوز وضعیت این روزهای بازار خودرو را تخلیل کرد: گران شدن خودروها در بازار آزاد در این اوضاع، طبیعی است. در کشور ما برعکس تمام دنیا زمانی که دلار گران می‌شود مردم خرید می‌کنند و زمانی که ارزان می‌شود قدرت خرید ندارند.

وی تاکید کرد که علتش هم این است که شرایط اقتصادی کشور ما به دلیل تورم برعکس تمام دنیا است. خودرو به جای اینکه یک کالای مصرفی باشد در حال تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای است.*یکی از اشتباهات دولت، عرضه خودرو در بورس بودصدرایی ضمن مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داد: لذا یکی از اشتباهاتی که دولت مرتکب شد این بود که خود را وارد بورس کالا کرد. با این کار خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای می‌شود. بنابراین مخالف عرضه کالا در بورس هستم.

این کارشناس گفت: اگر قرار باشد کالای مصرفی در بورس عرضه شود شرایط غیر قابل کنترل خواهد بود. به طور مثال اگر من فردا صبح بخواهم میوه و خواربار بخرم و مجبور باشم بروم کد بورسی بگیرم و در بورس ثبت درخواست کنم باید برای خرید و تامین مایحتاج ساده زندگی‌ام در یک ماراتون شرکت داشته باشم.صدرایی افزود: چنین تصمیماتی خودش به بازار التهاب داده است و زمانی هم که دلار کمی ریزش می‌کند نوسان به شکلی است که جامعه باور ندارد که نرخ دلار کاهشی شده است.

به همین دلیل دلار تا ۳۲ هزار تومان آمد و مجددا کانال ۴۱ هزار تومان را دید. بنابراین همچنان و کماکان این التهاب در بازار وجود خواهد داشت.وی اظهارکرد: زمانی این بازار به ثبات می‌رسد که قیمت دلار حداقل برای ۵ الی ۶ ماه در یک کانال بماند و از طرف دیگر نیز خودروهای وارداتی با قیمت معقول و راهکار مناسب در بازار عرضه شود. آن زمان ممکن است کمی بازار خودرو شاهد ریزش قیمت باشد.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه هیچ وقت به همان سرعت که بازار با افزایش قیمت دلار بالا رفته است با تثبیت نرخ ارز یا حتی کاهش آن به سرعت کاهش نخواهد یافت، تصریح کرد: زیرا در چنین شرایطی مقاومت‌ به وجود می‌آید. زمانی که یک کالا نرخ بالایی را از لحاظ ارزشی ببیند و تجربه کند دیگر این مقاومت برای فروشنده وجود دارد که به بالاترین نرخ ممکن یعنی قیمتی که در پیک گرانی‌ها بود بفروشد. به همین دلیل مقاومت می‌کند که قیمت خود را پایین بیاورد لذا سرعت رشد قیمت بسیار بیشتر از روال کاهش قیمت است‌‌.

*پیشنهاد شما به کسانی که برای خرید خودرو دست نگه داشتند چیست؟

صدرایی گفت: اکنون باید شرایط را تحلیل کرد. شرایط فعلی به چند مولفه بستگی دارد؛ اول از همه باید ببینیم که بانک مرکزی چه تدبیراتی برای قیمت دلار می‌اندیشد و این مسئله نیز تحلیل اقتصادی خاص خودش را دارد.او ادامه داد: به طور مثال به دلیل کسری بودجه و افزایش چاپ پول بدون پشتوانه فکر نمی‌کنم که دلار به این زودی‌ها به تثبیت برسد. اما باید ببینیم که این ارز چه زمانی برای یک مدت فروکش خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص تاثیر واردات خودرو نیز افزود: مسئله بعدی این است که باید منتظر بمانیم و ببینیم واردات خودرو چه تاثیری بر بازار داخلی خواهد داشت و تعداد و قیمت آن‌ها چقدر خواهد بود. اکنون بازار خودرو در یک حباب قرار دارد به طوری که هم خریدار و هم فروشنده دست نگه داشته‌اند. به طوری که کسی کالایش را نمی‌فروشد و فروشنده کم شده است. علتش هم عادت کردن فردشنده به نرخ‌های بالاست و سخت است بخواهند کمتر از آن را بپذیرند.

خودرو ارزان می شود یا گران؟/ تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت خودرو

صدرایی ابراز می‌کند که در مقابل نیز خریداران به دو دسته تقسیم شده‌اند. یک دسته بسیار کمی، ناامید هستند و می‌نشینند تا قیمت پایین بیاید و دسته بسیار زیادی معتقدند که همین الان باید خرید کنند چرا که از نظر آن‌ها ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد. با تمام این اوصاف من فکر می‌کنم که ما آن چنان ریزش کاهش قیمت را در بازار خودرو نداشته باشیم.وی درانتها تصریح کرد که ممکن است بازار بین ۴ و ۵ درصد بالا و پایین برود و درمقابل نیز ریزش قیمتی شدید نخواهیم داشت. با توجه به سابقه بازار دور از ذهن است که ۱۰۰ الی ۴۰۰ میلیون قیمت خودروها کاهش پیدا کند.