آموزش استخراج ارز FIL ؛ چگونه فایل کوین استخراج کنیم؟

فایل کوین یکی از بهترین پروژه‌های کریپتویی است که علاوه بر نمایش یکی از کاربردهای فوق‌العاده فناوری بلاک چین، تصویری واضح از نسل آینده وب تحت عنوان وب 3 به ما ارائه کرده است. به لطف FileCoin دیگر مجبور به ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورهای متمرکز تحت اختیار شرکت‌های خصوصی نخواهید بود، شرکت‌هایی که تمایلشان برای درآمدزایی با نقض حریم خصوصی کاربران را نشان داده‌اند! ابتدا کمی درباره پروژه FileCoin و ارز دیجیتال FIL صحبت کرده و سپس استخراج فایل کوین را آموزش می‌دهیم.

آشنایی مختصر با فایل کوین ؛ بزرگترین بستر غیرمتمرکز ذخیره‌سازی داده

فایل کوین با ارز دیجیتال بومی FIL نام یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است و به هر کاربری اجازه اجاره بخشی از هارددیسک خود را می‌دهد. در طرف دیگر، هر کاربری قادر به اجاره فضای ذخیره داده داخل شبکه فایل کوین است. FileCoin برای هر دو طرف ماجرا مزایای متعددی دارد.

کسب درآمد با اجاره بخش خالی و بدون استفاده فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود نوعی درآمدزایی منفعل است. ممکن است یک هارددیسک دارای ظرفیت 1 ترابایتی تهیه کرده باشید، در حالی که سال‌ها فقط از کمتر از نصف آن استفاده می‌کنید. با استخراج فایل کوین ضمن کمک به توسعه این شبکه غیرمتمرکز و سهیم شدن در رشد فضای وب 3، در قالب رمز ارز FIL‌ درآمد به دست خواهید آورد. البته با توجه به ارزش بالای پروژه، سرمایه گذاران زیادی اقدام به طور مستقیم اقدام به خرید فایل کوین می‌کنند.

فایل کوین نگرانی کاربران به خاطر احتمال سواستفاده از داده‌های ذخیره در فضاهای ابری را از بین برده است. حین استفاده از FileCoin اعتماد شما دیگر به یک شرکت خصوصی نیست، چرا که داده بعد از رمزنگاری و سپس تقسیم شدن به چند تکه، بین گره‌های غیرمتمرکز در نقاط مختلف دنیا توزیع می‌شود. پس هیچ نودی فایل کامل را در اختیار ندارد و فقط یک مشت 0 و 1 غیر قابل استفاده را نگهداری می‌کند!

ذخیره سازی غیر متمرکز

فایل کوین جزو پروژه‌های قدیمی است که وایت پیپر آن در سال 2014 منتشر شد. نام این وایت پیپر «فایل کوین: یک شبکه ذخیره‌سازی فایل با ارزهای دیجیتال» (Filecoin: A Cryptocurrency Operated File Storage Network) بود. عرضه اولیه سکه (ICO) پروژه در سال 2017 برگزار و نزدیک به 250 میلیون دلار جمع‌آوری شد که یک رکورد بی‌نظیر تا آن زمان بود. شبکه اصلی نیمه دوم سال 2020 راه‌اندازی شد. ایده اولیه، ارائه شبکه‌ای مشابه بیت کوین (از نظر عدم تمرکز) بود، به طوری که گره‌ها قادر به ذخیره‌سازی هر نوع داده‌ای باشند. در اینجا از مکانیزم «اثبات قابلیت بازیابی» (PoR) برای کسب اطمینان از سالم نگه داشتن داده توسط گره‌ها استفاده می‌شود.

شبکه فایل کوین چگونه کار می‌کند؟

این نتورک از سه نوع موجودیت تشکیل می‌شود:

  • مشتریان: کاربرانی هستند که بابت ذخیره‌سازی داده خود در شبکه به استخراج کنندگان فایل کوین پول پرداخت می‌کنند. آن‌ها حق انتخاب دارند؛ امکان مشخص کردن نود یا نودهای مورد نظر، هزینه، افزونگی داده، سرعت و دیگر معیارها میسر است.
  • ماینرهای فضا: آن‌ها کامپیوترهای مسئول ذخیره کردن داده مشتریان هستند و به ازای این کار با ارز دیجیتال FIL پاداش می‌گیرند. آن‌ها در واقع به شیوه‌ای کاملا متفاوت از نودهای بیت کوین، اتریوم و دیگر بلاک چین‌ها فایل کوین را استخراج می‌کنند. دستمزد ماینرها در FileCoin در صورت کسب اطمینان شبکه از عملکرد صحیح آن‌ها پرداخت می‌شود. عملکرد صحیح به معنی سالم نگه داشتن داده مشتریان و همچنین دسترسی همیشگی است.
  • ماینرهای بازیابی: آن‌ها مسئول تضمین بازیابی داده به شبکه هستند. به عبارتی آن‌ها وظیفه دارند داده درخواست شده از سوی مشتریان را تحویل بدهند. برخلاف ماینرهای فضا، ماینرهای بازیابی تعهدی بابت ذخیره‌سازی داده یا ارائه تضمین بابت سالم نگه داشتن داده ندارند.

چطور فایل کوین استخراج کنیم؟

فایل کوین

مفهوم استخراج در اینجا کاملا متفاوت از بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها است. برخلاف بیت کوین، گره‌های ماینر در اینجا به جای قرار دادن قدرت پردازشی در اختیار شبکه، فضای ذخیره‌سازی‌ خود را ارائه می‌کنند تا کاربرانی از سمت دیگر قادر به استفاده از آن به منظور نگهداری داده باشند. پس می‌توان گفت افرادی که به استخراج فایل کوین می‌پردازند، عملا نقش پایگاه داده (دیتابیس) را برای فایل کوین ایفا می‌کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های بسیار مهم شبکه غیر متمرکز FileCoin استفاده از دو مکانیزم اجماع است؛ اثبات تکرار (Proof-of-Replication) و اثبات فضا-زمان (Proof-of-Spacetime) هر دو کاربرد دارند.

مکانیزم پاداش‌دهی در شبکه فایل کوین

فعالان شبکه، پاداش‌های مختلفی بابت مشارکت در فایل کوین دریافت می‌کنند. مهمترین منبع کسب درآمد در FileCoin هزینه ذخیره‌سازی است که توسط مشتریان پرداخت می‌شود. در صورتی که استخراج کنندگان فایل کوین از عهده وظایف سپرده به آن‌ها برآمده و به طور منظم اثبات نگهداری سالم داده را به شبکه ارسال کنند، پاداش را در کیف پول خود دریافت خواهند کرد. مکانیزم اثبات فضا-زمان در بازه‌های زمانی 24 ساعته اقدام به بررسی وضعیت نودها می‌کند تا از میزیابی صحیح و بدون نقص داده توسط گره‌ها اطمینان حاصل کند.

دومین منبع کسب درآمد دریافت پاداش بلاک‌ها است، همان چیزی که استخراج کنندگان سایر رمز ارزها نیز در شبکه بلاک چین خود دریافت می‌کنند. به وسیله ماین کردن یک بلاک و اضافه کردنش به بلاک چین پاداش دریافت می‌کنند. اما مسئولیت یافتن پاسخی مناسب برای یک بلاک چطور بر عهده گره‌ها گذاشته می‌شود؟ مسئول این کار مکانیزمی به نام WinningPoSt است. برخلاف هزینه ذخیره‌سازی، پاداش بلاک توسط مشتریان پرداخت نشده و توسط شبکه، از محل توکن‌های FIL تازه عرضه شده، به ماینرها پرداخت می‌شود.

پیش نیازهای ماین کردن فایل کوین

مشابه استخراج دیگر ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین، حداقل سخت افزاری به صورت اجباری تعریف نشده است و همه می‌توانند به عنوان یک نود در شبکه فایل کوین حضور داشته باشند. اما نکته اینجاست که بدون داشتن سخت افزاری مناسب، بدون کسب درآمدی قابل توجه فقط عمر کامپیوتر خود را کم خواهید کرد! پس بهتر است به حداقل سیستم پیشنهادی که در وب سایت رسمی پروژه به منظور استخراج فایل کوین ذکر شده است توجه کنید:

  • پردازنده اصلی (CPU): یک پردازنده AMD با بیش از 8 هسته و پشتیبانی از توسعه‌های Intel SHA
  • پردازشگر گرافیکی (GPU): استفاده از یک کارت گرافیک قوی برای شتاب‌دهی به محاسبات SNARK توصیه شده است. به توصیه مهندسان فایل کوین، از به کار بردن ترکیبی کارت‌های گرافیک ساخت ای‌ام‌دی و انویدیا در یک دستگاه خودداری کنید.
  • حافظه اصلی (RAM): حداقل مقدار رم پیشنهادی 128 گیگابایت است.
  • حافظه ثانویه (Hard Disk): با در نظر گرفتن فرآیندهایی که نرم افزار مخصوص فایل کوین روی یک سیستم انجام می‌دهد، حداقل حافظه (از نوع NVMe) باید 1 ترابایت باشد.

وقتی یک کامپیوتر با حداقل سخت افزار لازم تهیه کردید، باید نرم افزار مخصوص تبدیل به یک نود استخراج در شبکه فایل کوین را دانلود و نصب کنید. این برنامه Lotus نام دارد و از نشانی اینترنتی github.com/filecoin-project/lotus قابل دریافت است. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار داشتن کیف پول داخلی به منظور ذخیره‌سازی ارزهای FIL دریافت شده به عنوان پاداش است، هر چند می‌توانید از کیف پول‌های دیگری که از توکن بومی پروژه پشتیبانی می‌کنند نیز استفاده کنید.