اراضی زراعی خردشده سریع‌تر سنددار شوند

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان موانع، عدم همکاری‌ها و برخی مقاومت‌های صورت گرفته در اجرای حدنگاری اراضی زراعی بویژه صدور سند برای اراضی خرد شده، گفت: اگر به اراضی خرد شده کاری نداشته باشیم و آن‌ها را رها کنیم قطعاً مورد دخل و تصرف قرار می‌گیرند و این اقدام مخالف دستورات رهبر معظم انقلاب در تعیین وضعیت متر به متر اراضی کشور و اجرای ۱۰۰ درصدی حدنگاری است.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به حمایت‌های وزیر جهادکشاورزی از اجرای طرح حدنگاری، افزود: انتظار می‌رود مدیران این وزارتخانه و سازمان امور اراضی در استانها، راهبرد‌های وزارتخانه را اجرایی و در این زمینه همراهی بیشتری کنند چرا که دستورات رهبری باید نصب العین باشد و بر اساس تکالیف قانونی موانع پیش رو هستیم.

وی با انتقاد از مفاد آیین نامه منع خرد شدن اراضی زراعی و مقاومت‌های صورت گرفته بر این مبنا که باعث دلسردی در اجرای حدنگاری کشور و حراست از اراضی زراعی در مقابل سوء استفاده گران می‌شود، اظهار کرد: مدیران امور اراضی و جهادکشاورزی هیچ هراسی از صدور سند برای اراضی خرد شده نداشته باشند چرا که سازمان ثبت متولی حدنگاری کشور است و با صراحت اعلام می‌کنم که هرچه سریعتر جهت صدور سند این اراضی اقدام کنید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه این موانع محل سوءاستفاده زمین خواران، از بین رفتن اراضی کشاورزی و موجب تشکیل پرونده‌های عدیده در دستگاه قضایی می‌شود تصریح کرد: تاکنون از ظرفیت‌های قضایی و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه و به علت ترک فعل استفاده نشده و در صورت لزوم حتما برخورد‌های لازم صورت می‌گیرد.

بابایی با تأکید بر لزوم شفاف شدن آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه از سوی وزارت جهادکشاورزی، گفت: اگر بخواهیم بر مبنای آیین نامه منع خرد شدن اراضی کار حدنگاری را پیش ببریم حتی ۱۰ درصد این اراضی سنددار نشده و بیش از این برای مقاصد نادرست خرد می‌شوند.

وی با اشاره به صدور بخشنامه سازمان ثبت مبنی اینکه در صدور این اسناد، نوع کاربری ذکر شود تا راه برای هرگونه دخل و تصرف بسته شود، افزود: بنابراین با صدور سند اراضی خرد شده کشاورزی، کاربری در هر حالتی زراعی است و در صورت وجود اختلاف نیز، چون سند رسمی صادر شده، دستگاه قضایی به نفع سند رسمی حکم صادر خواهد کرد و اگر بحث یکپارچه سازی را بخواهیم پیگیری کنیم، تسریع در صدور سند ابزار مهمی برای کمک به این کار است.

اراضی زراعی خردشده سریع‌تر سنددار شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین از مدیران ثبت و امور اراضی خواست با شجاعت و همدلی در دفاع از اراضی زراعی و حدنگاری آن‌ها و با یک راهبرد مشترک در این زمینه اقدام کنند.