به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،به باور تحليلگران، در شرايطي كه اخبار و گزارشهاي پيرامون تحولات سوريه هر روز بعد جديدي به خود ميگيرد و حتي برخي گمانهزنيها پيرامون تشديد نگرانيها در منطقه بيشتر شده كه نرخ دلار به تبع از اوضاع به وجود آمده با افزايش قابلتوجهي مواجه شده است. معامله گران علاوه بر نوسانات نرخ ارز، موضوع ادامه توقف سكههاي پيش فروش شده و شروع دور جديدي از تحويل سكهها را عامل مهمي در تصميمگيري سرمايهگذاران ميدانند؛ همه اين معادلات در شرايطي كنار هم چيده شده كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني و گمانهزنيها از افزايش يا كاهش محسوس آن نيز ميتواند فاكتور جديدي در تغيير روند قيمت سكه در بازار نقدي و متناسب با آن بازار قراردادهاي آتي سكه باشد.

در حالی که اوضاع منطقه یورو و گزارش‌های منتشرشده اقتصادی ایالات متحده طی چند روز گذشته به تاثیر از تقویت و تضعیف دلار با
افت و خیز بازار طلا همراه شده که نشست دو روزه سران اروپایی در ماه ژوئن و تاکید اعضا بر اعطای کمک به بانک‌های اسپانیایی و حمایت مالی از منطقه یورو امیدواری به بازارهای مالی را فزونی بخشیده و از سوی دیگر برخی گزارش‌ها نیز حاکی از استفاده از طلا به عنوان جایگزین دارایی‌های مطمئن دارد. به نظر می‌رسد روایت‌ها از آینده متفاوت است و برای نتیجه‌گیری در این میان باید به اخبار و گزارش‌ها در روزهای آینده توجه کرد.

معاملات بورس و اوراق بهادار تهران طی چند روز گذشته با کاهش حجم اندکی رو‌به‌رو شده، بسیاری از کارشناسان با اشاره به اینکه مشکل اصلی بورس درون سازمانی نیست و مرتبط با تحولات سیاسی در منطقه و از سویی پارامترهای غیر‌اقتصادی است معتقدند: در چند روز گذشته سرمایه‌گذاران با نگرانی دادوستدها را پی می‌گیرند. این در حالی است که روز گذشته ۱۲۸ میلیون سهم به ارزش ۲۷ میلیارد تومان معامله شد، تحلیل‌گران معتقدند با ریزش حجم مبادلات در بازار سهام، بازار قراردادهای آتی شاهد افزایش قابل‌توجهی بوده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که همواره با کندی انجام مبادلات در بازار سهام، بازار قراردادهای آتی افزایش قابل‌توجهی را شاهد بوده و دلیل اصلی این موضوع این بوده که سرمایه‌گذار به دلیل اینکه دوست ندارد سرمایه‌اش راکد باشد سعی می‌کند در بازارهای دیگر به دنبال سود تضمین شده باشد و به همین دلیل در واکنش به این وضعیت با کاهش حجم مبادلات در بازار سهام، قراردادهای آتی سکه به عنوان جایگزین، شرایط بهتری پیدا کرده است. براساس آنچه که در مبادلات طی یک هفته سپری شده اتفاق افتاده به صورت روزانه ارزش مبادلات بازار آتی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که در نوع خود طی سال گذشته رکورد قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

البته تاکید فعالان بیشتر روی جابه‌جایی نقدینگی‌هاست، این در شرایطی است که دورنمای مثبت بازار ارز و سکه نیز افزایش تعداد موقعیت‌های خرید را تایید کرده، زیرا به نظر می‌رسد اخبار غیر‌اقتصادی و تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه و از سویی تداوم سکه‌های پیش فروش شده همواره به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار می‌تواند تغییر دهنده روند مبادلات باشد.

در مجموع در دادوستدهای دیروز دامنه نوسان قیمتی در شرایطی پی گرفته شد که برای اولین بار طی دو هفته گذشته، نوسان قیمت‌ها به بیش از ۳ درصد رسید؛ به طوری که قراردادهای مهرماه با ۶۰/۲ درصد افزایش در محدوده ۸۵۰ تا ۸۶۳ هزار تومان، قراردادهای شهریورماه با ۷۸/۲ درصد افزایش در محدوده ۸۱۷ تا ۸۳۰ هزار تومان، قراردادهای مردادماه با ۷۴/۲ درصد افزایش در محدوده ۷۷۰ تا ۷۸۱ هزار تومان و قراردادهای تیرماه با ۰۹/۳ درصد افزایش در محدوده ۷۲۵ تا ۷۴۱ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز تنها در سررسید مهرماه افزایشی بود، اما در سایر سررسیدها این روند کاهشی بود.

داستان طلا؛ صعود یا سقوط؟

سنا - موسسه تحلیل گری نومورا مخالف نظر پژوهشکده جهانی است و قیمت طلا را در سال جاری رو به افزایش دانسته و می‌گوید: با اوضاع اقتصادی اروپا و بحران‌های پیش روی کشورهای این منطقه، پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی طلا روز به روز با افزایش همراه باشد و در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شاهد قدرت گرفتن این کالا باشیم.

نشست سران اتحادیه اروپا در هفته جاری باعثافزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی سرمایه‌گذاران شده است. بر اساس این گزارش، قیمت طلا برای تحویل در ماه آگوست با رشد ۳/۰ درصدی به ۱۵۷۲ دلار به ازای هر اونس رسید.

پیش‌بینی بانک سوسیته جنرال در خصوص موفقیت‌آمیز نبودن نشست سران اروپا در هفته‌جاری، موجب رونق بازار طلا و افزایش میل سرمایه‌گذاران به خرید این کالا شده است. یکی از مدیران ارشد سوسیته جنرال اظهار کرد: در صورت به توافق نرسیدن رهبران اروپا در نشست هفته جاری، شاهد افزایش ریسک احتمالی در بازارها خواهیم بود.

افزایش تمایل بانک های مرکزی برای خرید طلا، افزایش تقاضا برای خرید این کالا در بازار چین و بازار کم رونق املاک و مستغلات نیز از دیگر علل افزایش قیمت طلا عنوان شده است. در این بین، قیمت خرید این کالا و تحویل آن در ماه جولای نیز با رشد ۸ سنتی همراه شد.
همچنین پیش بینی پژوهشکده جهانی طلا از افت قیمت این کالا خبر می‌دهد و قیمت آن را تا پایان سال میلادی ۱۷۵۴ دلار به ازای هر اونس تخمین زده است.