سفره خانوار هر روز خلوت‌تر از دیروز

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، وقتی بازیهای دوران کودکی را مرور میکنیم یادمان میآید که در بازی، کلاغ پر، کلاغ و گنجشک و... میپریدند و مرغ با اینکه بال و پر داشت هیچ وقت نمیپرید اما این روزها دیگر قضیه فرق کرده است و با سیر صعودی قیمت، مرغ هم هوس پرواز به سرش زده و تا حدودی از سفرهها پریده و مردم را در کمتر از یک ماه مانده به ماه مبارک رمضان نگران کرده است.

گرچه افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر چیز تازه‌ای نیست و مردم کم کم به گرانی‌ها عادت کرده‌اند اما قیمت مرغ در حالی رو به افزایش است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اوایل خرداد ماه وعده کاهش قیمت‌ گوشت مرغ و گوشت قرمز را داده بود.

مردم در چند روز گذشته که برای خرید مرغ مراجعه کرده‌اند هر روز با قیمتی جدید مواجه شده‌اند و بر این روند پلکانی افزایش قیمت معترض هستند.

حالا دیگر افزایش قیمت روزانه شده است و مصرف کنندگان که البته انگار فراموش شدگانند همانند بازار سکه و ارز لحظه‌ای به دنبال قیمت مرغ هستند تا شاید در نوسانات این بازار بتوانند مرغ مورد نیاز خود را تهیه کنند.

مردم مسئولان را در زمینه افزایش قیمت گوشت مرغ مقصر می‌دانند و معتقدند اگر مسئولان در زمان مقرر برنامه‌ریزی مطمئنی انجام دهند و نظارت کافی هم وجود داشته باشند نباید با این افزایش سرسام آور قیمت‌ها مواجه باشیم.

البته مسئولان سازمان کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت استان علت اصلی افزایش قمیت را کاهش جوجه‌ریزی در موعد مقرر به علت عدم وجود نهاده‌های دائمی اعلام کردند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزایش قیمت مرغ را ناشی از عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید: افزایش قیمت مرغ ناشی از کاهش جوجه ریزی در سطح استان و حتی در سراسر کشور بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز تحریم اقتصادی را از دلایل عدم جوجه‌ریزی در زمان مناسب عنوان و اظهار می‌کند: تحریم اقتصادی ما را در تامین نهاده‌های کنجاله‌های سویا و ذرت از ناحیه باز شدن IC از طریق بانک مرکزی با مشکل کرده بود.

سیار می‌گوید: عدم تامین نهاده‌ها در فصل زمستان اجازه جوجه‌ریزی را در زمان مناسب به مرغداران نداد و موجب کمبود مرغ و در نتیجه افزایش قیمت آن شد.

از آنجا که مسئولان ما با اینکه از پیامد‌های برخی از مسائل معطل و دارای تجربه هستند اما اجازه می‌دهند تا مشکل رخ دهد سپس به دنبال رفع آن می‌روند، حالا هم عالی‌پور رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت از تهیه مواد اولیه و دان مرغ و توزیع آن در بین مرغداران خبر می‌دهد.

سیار رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص تاکید می‌کند برنامه تولید مرغ برنامه آنلاینی نیست که امروز دان تامین شود و همین امروز هم مرغ از کارخانه بیرون بیاید، بلکه این دان باید در زمستان تامین می‌شد که با مقداری تاخیر انجام شد.

تاخیری که دودش بیش از هر کس به چشم مردمی می‌رود که حالا باید نان کمتری بخرند و خودنمایی شیر و گوشت قرمز و مرغ را هم از پشت درب مغازه‌ها نظاره‌گر باشند.

در حالی که قیمت مرغ در این روزها به کیلویی شش هزار و ۸۰۰ تومان رسیده، سیار قیمت بیش از ۵۷۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان را ظلم به مصرف کننده می‌داند و می‌گوید: با میزان سهمیه علوفه‌ای که سازمان صنعت و معدن و تجارت تامین کرده است این قیمت باید حداکثر به پنج هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین خبری داده که بیشتر از آنچه باعثشادمانی شود تاسف را به همراه دارد و آن خبر دریافت مجوز برای ورود شش هزار تن مرغ منجمد است!

در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ورود این میزان مرغ از ترکیه و امارات گرچه برای رفع نیازها است، اما می‌شد قبل از اینکه با کمبود گوشت مرغ در مدت زمان کوتاه به ماه مبارک رمضان مواجه شویم و افزایش قیمت روزانه آن و اعتراضات مردم را داشته باشیم، برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

اما در حالی که مردم به شدت از افزایش قیمت مرغ نگرانند رئیس جهاد کشاورزی قم با صراحت می‌گوید همین که اسم کمبود می‌آید مصرف کنندگان حرص و ولع می‌زنند که مرغ بیشتری تامین و یخچال‌هایشان را پر کنند.

البته با وجود این اظهار نظر عجیب، سیار بیان می کند که به نظر نمی‌رسد مردم مایل باشند تا مرغی که طی چند روز حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته و پا را از مرز شش هزار و ۸۰۰ تومان فراتر گذاشته است را بیش از اندازه مورد نیاز بخرند و برای روز مبادا ذخیره کنند.

سیار همچنین قول داده است از دهم ماه مبارک رمضان با موضوع جمعآوری مرغ تامین شده مواجه شویم، اما این قول به درد چه کسی میخورد مرغداران، مردم یا دولت؟