به گزارش افکارنیوز، خبرآنلاین نوشت: دلیل اصلی این امر را باید در کاهش قیمت جهانی نفت جستجو کرد هر چند که عوامل دیگر چون کاهش تولید نفت خام کشور در آن بی تاثیر نخواهد بود.

این گزارش براساس میانگین قیمت نفت خام در حدود ۹۵ دلار محاسبه شده و در صورت افزایش قیمت نفت و گذشتن آن از مرز ۱۰۰ دلار می توان امیدوار به افزایش درآمد نفتی کشور در سالجاری بود. با این حال اگر قیمت نفت خام نیز با رشد چشمگیری مواجه شود و نفت تا پایان سال بیش از ۱۰۰ دلار به فروش برسد بازهم درآمد نفتی ایران از ۸۰ میلیارد دلار بالاتر نخواهد رفت که قطعا این رقم با درآمد نفتی ما در سال گذشته بسیار فاصله خواهد داشت.

برخی از کارشناسان برهمین اساس از کسری بودجه در دو ماهه پایانی سال جاری ابراز نگرانی می کنند و به نظر می رسد مسوولان از همین روزها باید به فکر ایجاد راهکارهایی برای بوجود نیامدن کسر بودجه باشند. نرخ در نظر گرفته شده در قانون بودجه امسال برای درآمد فروش هر بشکه نفت ۸۹ دلار نظر گرفته شده است. نرخی که با قیمت بازار تنها ۶ دلار فاصله دارد.

از سویی دیگر، براساس آمار غیررسمی اوپک تولید نفت خام ایران به ۳ میلیون و ۱۳۸ هزاربشکه رسیده که با کسر مصرف داخلی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر یک میلیون و ۴۳۸ هزار بشکه نفت صادر می شود.

این درحالی است که گزارشات رسمی وزارت نفت به اوپک از تولید ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز حکایت دارد.

در صورت احتساب این رقم و صادرات روزانه ۲ میلیون و ۶۰ هزار بشکه نفت ایران نیز بازهم درآمد نفتی ایران حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد بود.

با اینحال در شرایطی که عربستان با افزایش تولید و افزایش عرضه در بازار در تلاش است تا قیمت نفت را کاهش دهد به نظر نمی رسد چندان امیدی در خصوص افزایش قیمت نفت حداقل در چند ماهه آتی وجود داشته باشد.

مگر آنکه اوپک بتواند عربستان را مجاب به کاهش تولید و حفظ سهمیه ها کند.