افزایش دو برابری ارزش معاملات خرد بورس در هفته اول اسفند

بازار سرمایه در هفته ابتدایی اسفندماه روندی نسبتا صعودی داشت و همین موضوع  سبب شد تا روند خروج پول جای خود را به ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام بدهد.

افزایش ارزش معاملات خرد، دیگر اتفاق مهم این هفته در داخل بورس بوده است. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در صورتی که این دو روند ورود پول و ارزش معاملات خرد مانند هفته گذشته باشد، روند صعودی بورس می تواند در هفته های آتی نیز ادامه داشته باشد.

در هفته گذشته شاخص کل بورس تهران تا نیمه کانال 1.6 میلیونی بالا آمد و شاخص کل هموزن نیز محدوده 500 هزار واحدی را احیا کرد. همین مساله نشان می دهد بازار سرمایه خود را آماده یک روند صعودی می کند. اما همچنان این بازار از ریسک های بیرونی متاثر است و ممکن است هر اتفاقی بورس را دچار چالش کند.

* تصمیم بانک مرکزی به نفع سهامداران خواهد بود

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روندهای بورس در هفته گذشته گفت: بورس در هفته گذشته متاثر از تصمیم بانک مرکزی بود و رشد این بازار طی این هفته به علت تغییر رژیم ارزی کشور بوده است.

وی ادامه داد: افزایش سودآوری شرکت های صادرات محور در بازار سرمایه با حذف دلار نیمایی می تواند در نهایت منجر به رشد بورس شود. این تصمیم بانک مرکزی می تواند یک نقطه عطف در روند سودسازی شرکت های بورسی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس یکی از مکان هایی است که می تواند باعث حذف قیمت گذاری دستوری شود و این موضوع نیز به سود سهامداران و شرکت های بورسی منتج خواهد شد.

* رشد 8.6 درصدی شاخص کل بورس

در هفته گذشته، شاخص کل بورس در روز یکشنبه 8 هزار و 571 واحد رشد کرد و روز دوشنبه 60 هزار و 896 واحد بالا آمد. روز سه ‌شنبه شاخص بار دیگر جهش کرد و 65 هزار و 154 واحد صعود کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص تعدیل شد و 2 هزار و 823 واحد پائین آمد.

https://www.afkarnews.com/

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 656 هزار و 593 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 131 هزار و 798 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 8.6 درصد شد که بالاترین نرخ در سال 1401 بوده است.

* شاخص کل هموزن از شاخص کل عقب افتاد

در هفته ابتدایی اسفندماه، شاخص کل هموزن بورس در روز یکشنبه هزار و 940 واحد رشد کرد و روز دوشنبه 16 هزار و 436 واحد بالا آمد. روز سه ‌شنبه شاخص بار دیگر جهش کرد و 13 هزار و 919 واحد صعود کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص کل هموزن تعدیل شد و 3 هزار و 872 واحد پائین آمد.

https://www.afkarnews.com/

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 28 هزار و 423 واحد بالا‌تر ایستاد تا پس از 4 هفته بار دیگر رشد کند. شاخص کل هم وزن در هفته اول اسفند ماه بازدهی مثبت 5.99 درصدی را ثبت کرد. این شاخص در پایان هفته اول اسفندماه در سطح 503 هزار و 202 واحد قرار گرفت.

* رشد بی سابقه ارزش معاملات خرد بورس

در هفته اول اسفندماه، میانگین ارزش معاملات کل بازار سهام 74 هزار و 531 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل رشد 3 درصدی داشته است.

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بورس 7 هزار و 547 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 699 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 104 درصدی داشته است.

* ورود سرمایه حقیقی به بورس

در هفته گذشته، شاهد توقف روند خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در حالی که در تمامی روزهای معاملاتی بهمن ماه پول حقیقی از بازار خارج شد و تا روز یکشنبه 30 بهمن تداوم داشت، روز دوشنبه هزار و 182 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

روز سه ‌شنبه نیز 328 میلیارد تومان وارد شد. اما در روز چهار‌شنبه و همسو با تعدیل شاخص ‌ها، 323 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد.

در مجموع در هفته ابتدایی اسفندماه هزار و 11 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد که رکوردی کم سابقه در سال جاری است.