راه اندازی خط تولید 2 خودرو جدید در سال 1402

امید قالیباف ، سخنگوی وزارت صمت ساعاتی پیش با حضور در برنامه «تهران۲۰» درباره افرادی که طرح ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی از فرایند حذف شدند، گفت: کسانی که حذف شدند یا موجودی شان ۵۰۰ میلیون تومان نبود، یا حساب وکالتی‌شان حذف شده بود، یا حساب باز کردند ولی ثبت نام را تکمیل نکرده بودند و در نهایت در صورت طی تمامی مراحل حایز شرایط عمومی نبودند. 

قالیباف با بیان اینکه افراد حذف شده امکان اعتراض ندارند، گفت: قسمت انصراف از سه‌شنبه ۲۳ اسفند در سایت فعال شده و به بانک‌ها ابلاغ کردیم که در صورتی که متقاضی تمایل به انصراف داشته باشد ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده، آزاد بشود. البته شکایت‌هایی شده که بانک‌ها مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند که همین جا از آنها خواهش می‌کنم بلافاصله مبلغ را آزاد کنند. 

سخنگوی وزارت صمت افزود: در نظر داریم که اولین عرضه خودروهای صادراتی را شنبه ۲۷ اسفند برای رتبه‌های خوب در دو مدل چانگان و هیوندای النترا آغاز کنیم. البته بقیه فرایند خرید به سال ۱۴۰۲ و بعد از تعطیلات نوروز می‌رسد. یک روند عرضه پیوسته را در مدل‌های مختلف برنامه ریزی کردیم و بعد از اتمام عرضه اول عرضه دوم را شروع می‌کنیم.

وی افزود: کسی که مبلغ را واریز کرده ولی خودروهای مرحله اول مدنظرش نیست، می‌تواند در عرضه‌های بعدی اتومبیل خود را خریداری کند.

وی گفت: تا الان ۱۰۰ هزار ثبت سفارش واردات داشتیم که تبدیل به خودرو می‌شود. سال آینده هم اگر نیاز باشد ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر وارد می‌کنیم. 

به گفته قالیباف همه کسانی که خودرو در مناطق آزاد دارند با پرداخت مبلغی می‌توانند پلاک ملی بگیرند. 

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه منتظر اعلام قیمت‌‌های شورای رقابت هستیم تا عرضه خودرو سال آینده را آغاز کنیم، گفت: به هر شکل وقتی یک سال افزایش قیمت اتومبیل نداشته باشیم باید تصمیم منطقی گرفته شود. با این حال امسال یک رشد خیره کننده در صنعت خودرو داشتیم و یک میلیون و سیصد دستگاه در کشور تولید شد. برای سال آینده در نظر داریم که این رقم را به یک میلیون و ششصد دستگاه برسانیم. 

وی با بیان اینکه در سال جاری تولید خودرو دو برابر مقدار سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بوده است، گفت: تعداد خودروهای ناقص هم به صفر رسیده است.

سخنگوی وزارت صمت بیان کرد: همچنین دیگر چیزی تحت عنوان قرعه کشی وجود ندارد. بلکه فهرست انتظار داریم. منتهی این لیست برای هر مدل خودرو یا تقاضا اندازه عرضه و یا بیشتر است، لذا قرعه کشی و تاریخ پیوست لیست انتظار و ثبت تقاضا برای ما مهم است و بر اساس آن خودروسازها سیاست‌های خود برای تعداد تولید هر کدام از مدل‌ها را تبیین می‌کنند.

قالیباف با ذکر این نکته که در سال ۱۴۰۲ دو خودروی اطلس و آریا وارد خط تولید می‌شوند، افزود: همچنین دو یا سه مدل قدیمی را از رده خارج می‌کنیم که به دلیل جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار از بیان اسم خودروها خودداری می‌کنم.

سخنگوی وزارت صمت درباره این سوال که تضمینی برای کاهش قیمت خودروهای در بازار وجود دارد یا خیر، گفت: در همین مدت که قیمت ارز پایین آمد، قیمت ماشین کم شد. این سوال باید از دستگاه دیگر پرسیده بشود. ما باید عرضه را به حدی برسانیم که مقدار افزایش قیمتی که به خودرو می‌خورد از تورم کمتر باشد.  

وی درباره اینکه تمهیدات وزارت صمت برای جلوگیری از فروش محصولات آلاینده چیست؟ عنوان کرد: ما یک تفاهم نامه با شهرداری برای از رده خارج کردن ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و برقی کردنشان امضا کردیم. خودروهایی که وارد می‌شود آلایندگی کمتری دارد. خبر خوش ما برای سال آینده گسترش ویترین خودرویی کشور است. همچنین در حال حاضر بعضی خودروسازها به فکر فروش لیزینگی اتومبیل‌ها هستند.