جدیدترین قیمت گوشت و مشتقات دام

قیمت گوشت نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی در بازار نداشته اما قیمت مشتقات دام بسیار گران تر شده است به طوری که دنبه گوسفندی که چند ماه پیش کیلویی 80 هزار تومان بود اکنون به 290 هزار تومان رسیده است، قیمت سایر مشتقات دامی هم رشد زیادی داشته است، قیمت گوشت هم اگرچه نوسان کمتری داشته اما همچنان اقشار متوسط و روبه پایین جامعه قدرت خرید با   چنین قیمت هایی را ندارند.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از سطح بازار تهران نشان میدهد که ران گوسفند کیلویی 440 هزار تومان و  ران گوساله کیلویی 348 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت گوشت منجمد کیلویی 285 هزار تومان و قیمت گوشت چرخ کرده کیلویی 258 هزار تومان است، قلوه گاه گوساله هم کیلویی 250 هزار تومان فروخته می شود.

قیمت گوشت گوساله و گوسفند و مشتقات دام در جدول زیر بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس نشان داده می شود.

قیمت گوشت و مشتقات دام در بازار تهران

کالا(کیلوگرم) قیمت(تومان)

گوشت ران گوسفندی 440 هزار

گوشت ران گوساله 348 هزار

گوشت  چرخ کرده 258 هزار

گوشت منجمد 285 هزار

قلوه گاه گوساله 250 هزار

جگر گوساله  300 هزار

پاچه گوساله 59 هزار

قلم گوساله 35 هزار

سرسینه گوساله 75 هزار

سرسینه گوسفند 80 هزار

دنبه 290 هزار

*دو نکته مثبت و منفی در بازار گوشت در آینده 

نخست اینکه با  رسیدن فصل بهار دامداران دام پرواری خود را بیشتر  عرضه بازار می کنند و این نکته مهمی است که می تواند منجر به کاهش قیمت شود.

علاوه بر آن با چرای دام سبک در مراتع هزینه تولید هم پایین می آید و حاشیه سود تولید کننده بیشتر می شود.

دوم؛ گرانی نهاده در ماه های گذشته تولید کنندگان دام را تحت فشار قرار داده و آنها تعداد دام های خود را کم کرده و یا تعدادی کار دامداری را رها کرده اند که این مسئله می تواند به کاهش عرضه منجر شود.

بررسی خبرنگار فارس از شهرستان ها تایید می کند که تعداد دامدارانی که دام خود را کم کرده و یا این شغل را رها کرده اند کم نیست.

*رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی با سرپرستی جدید

باید منتظر ماند که رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در دوره جدید که سرپرست جدیدی برایش معرفی شد چه خواهد بود؟ روز گذشته سید محمد آقا میری رئیس سازمان دامپزشکی به سرپرستی این وزارتخانه معرفی شد.

شاید گرانی مرغ و گوشت یکی از بارزترین  دلیل برکناری وزیر قبلی آقای ساداتی نژاد بود و اکنون باید دید که در دوره جدید چه راهکارهایی برای بازار مواد غذایی و سفره 85 میلیون نفر وجود خواهد داشت.

بدون شک پاشنه آشیل موفقیت در بازار مرغ، تامین نهاده ارزان و به موقع و نیز مدیریت مناسب بر تولید است.

*مشکلات دامداران حل شود

در حال حاضر بخش دامداری کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که تا رفع نشود مشکلات بازار و قیمت هم حل نخواهد شد.

سیروس روستا رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران استان فارس به افزایش مشکلات نقدینگی دامداران برای تأمین هزینه های تولید اشاره می کند و می گوید: افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید صنعت دامپروری را با مشکلات پیچیده ای مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه گرانی و نبود نهاده های دامی دامداران را کلافه کرده است، عنوان می کند: امروز عدم توان مالی دامداران برای تأمین نهاده‌های خوراک دام تبدیل به اصلی‌ترین مشکل آن‌ها در ادامه تولید شده است. افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام، بالا رفتن هزینه های تولید را باعث شده است و این در حالی است که برخی نهاده ها مانند سویا که تأمین آن از جمله تعهدات دولت است  نایاب شده است.

* دامداری ها با ظرفیت کمتر فعالیت می کنند

 وی با اشاره اینکه قیمت خرید سویا برای دامداران هیچ توجیه اقتصادی ندارد، می گوید: متأسفانه دخل و خرج دامداری ها به هم نمی خورد و جور نیست.از این رو بسیاری از دامداری های استان طی سال گذشته تعطیل شده و بسیاری نیز در حال حاضر در حال جمع آوری واحد‌های تولیدی خود هستند و این در شرایطی است که واحد‌های فعال نیز با ظرفیتی پایین تر از ظرفیت واقعی در حال فعالیت هستند. 

*پرداخت بهای شیر خام با چک‌های دو ماهه 

روستا می گوید: پرداخت بهای شیر خام توسط کارخانه های لبنی به دامداران با چک‌های دو ماهه یا بیشتر انجام می شود و این موضوع نیز یکی از دلایل نبود نقدینگی برای خرید نهاده‌های خوراک دام است.

بدیهی است که وزارت جهاد کشاورزی با سفره 85 میلیون نفر سرو کار دارد و هرگونه ضعف در تامین مواد غذایی و گرانی آن به تعداد کل جمعیت کشور مخاطب د ارد، بنابراین ضعف ها زود دیده می شود و سریع سر وصدا می کند سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه در ادامه راه موفق باشد باید از خطاهای گذشته درس بگیرد و ضعف ها را برطرف کند در این راستا تولید باید برای تولید کننده سودآور باشد، هزینه های تولید کاهش یابد، سیستم بازار رسانی و نظارت بر بازار تقویت شود و از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی استفاده شود.