در ادامه افشا برخی از اسناد محرمانه و طبقه بندی شده دولت آمریکا توسط سایت ویکی لیکس، این پایگاه اینترنتی اسنادی را مبنی بر مذاکره مسئولان شرکت ملی نفت ایران و و شورون آمریکا برای توسعه یک میدان نفتی و ارائه برخی از گزارشها توسط مسئولان دولت عراق به دیپلماتهای آمریکایی منتشر کرده است.

به گزارش پانانیوز، بر این اساس خبرگزاری داوجونز روز گذشته با انتشار گزارشی به نقل از سایت ویکی لیکس، اعلام کرده است: بر اساس اسناد منتشر شده نوری المالکی نخست وزیر عراق به دیپلماتهای آمریکایی گفته است، شرکت نفتی شورون ایالات متحده برای توسعه یک میدان نفتی در مرز ایران و عراق مذاکراتی را با تهران انجام داده است.

این اسناد که از سوی سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده شامل جزییات مذاکرات نخست وزیر عراق با دیپلماتهای آمریکایی در مارس ۲۰۰۹ میلای است.

به طوری که مالکی در این دیدار از دیپلماتهای آمریکایی در خصوص قانونی بودن مذاکرات شورون با ایران و اجرای این پروژه سوال کرده است که دیپلماتهای آمریکایی در پاسخ گفتند با توجه به قوانین تحریمی آمریکا بر ضد ایران اجرای این پروژه غیر قانونی است.

نوری مالکی نیز تاکید کرده است ترجیح می دهد این پروژه بزرگ نفتی در مرحله نخست با مشارکت شورون انجام شود ولی اگر دولت آمریکا اجازه ندهد این پروژه را با مشارکت شرکتهای غیر آمریکایی انجام خواهد داد.

از سوی دیگر سخنگوی شرکت شورون آمریکا هم طی نامه الکترونیکی تاکید کرده است: این شرکت به طور کامل به قوانین آمریکا پایبند خواهد بود اگر قوانین آمریکا اجازه ندهد شورون هیچ مذاکره و قراردادی را با ایران اجرا نخواهد کرد.

در همین حال برخی از مسئولان دولتی در سراسر جهان معتقدند اسنادی که پایگاه اینترنتی ویکلی لیکس منتشر کرده است فاقد ارزش قانونی و دیپلماتیک است و برخی تحلیلگران معتقدند این اسناد به طور مهندسی شده و از سوی دولت آمریکا با هدف تامین منافع آمریکا منتشر شده است.