سلاح‌ورزی: جرات اصلاح اشتباه خود را دارم/ هیچ ادعایی مبنی بر بی اشتباه بودن خود ندارم

حسین سلاح ورزی، رییس اتاق بازرگانی در مورد حواشی پیش آمده حول انتخابات اخیر اتاق بازرگانی اعلام موضع کرد و گفت:جرات اصلاح اشتباه خود را دارم.

مصاحبه حسین سلاح ورزی رییس اتاق بازرگانی را در ادامه بخوانید:

انتخابات اتاق‌های شهرستان‌ها در سراسر کشور و انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران طی دوره اخیر با مشارکت بالا و شور و هیجان کم‌نظیری برگزار شد. به نظر شما چه چیز در این دوره تنور رقابتهای انتخاباتی اتاق بازرگانی را تا این اندازه گرم کرده بود؟

هر چند به صورت عمومی و بالقوه وجود رقابت شدید و سنگین در هر انتخاباتی می‌تواند به افزایش مشارکت رای‌دهندگان منجر شود؛ اما موضوع مشارکت‌جویی اعضا در این دوره از انتخابات اتاقهای سراسر کشور و اتاق ایران، بیش و پیش از آن که مرتبط با مقوله رقابت باشد تحت تاثیر تصویری است که فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور از تحولات محیط اقتصاد ایران و نقش اتاق در مواجهه فعالان اقتصادی با این تحولات دارند.

تغییرات حوزه فناوری، تحولات زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت، مسائل ژئوپلتیک، بروز ریسکهای تازه اقلیمی و مواردی از این دست در محیط بین‌الملل و اقتصادی که برای بیش از یک دهه زیر بار تحریم و مشکلات داخلی رشد بسیار پایینی را تجربه کرده بود و امروز با فرصتها و گشایش‌های تازه‌ای مواجه است؛ همه و همه به فعالان اقتصادی بخش خصوصی این پیام را مخابره می‌کرد که پنجره‌ای بسیار ارزشمند، هر چند نه‌چندان فراخ، برای نجات اقتصاد ملی از تله رشد پایین گشوده است که نباید به هیچ قیمتی آن را از دست داد.

مشارکت فراگیر فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی یکی از جلوه‌ها ایجاد یک اجماع فراگیر میان فعالان بخش خصوصی مبنی بر لزوم همگرایی و هم‌افزایی در استفاده بهینه از این فرصت ارزشمند پیش روی اقتصاد کشور است.

*** اتاق ایران برای تسهیل بهره‌برداری فعالان اقتصادی از این فرصت چه برنامه و اولویتهایی بویژه برای تعامل با دولت دارد؟

موضوع فعالیت اتاق را البته نمی‌توان و نباید به موضوع تعامل با دولت محدود کرد. اتاق نهادی خودانتظام برای افزایش ساختیافتگی و تشکل در روابط میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی با یکدیگر و البته روابط بخش خصوصی با سایر ذینفعان اقتصاد ملی است و رابطه و تعامل با دولت نیز در همین چارچوب و ذیل ماموریت اتاق برای خلق «صدای واحد» فعالان بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند.

با توجه به شرایط اقتصاد کلان، نیازهای کشور، مقتضیات اکوسیستم تولید و تجارت بخش خصوصی و تحولات و فرصتهای بین‌المللی اتاق بازرگانی هفت محور اساسی را بعنوان برنامه‌های خود طی دوره چهار ساله پیش‌رو تعقیب خواهد کرد که عبارتند از:

۱- تسهیل توسعه رسته‌های پرارزش اقتصاد کشور به منظور افزایش سرعت رشد تولید ملی

۲- بکارگیری ظرفیتهای اتاق‌های استانی و تشکل‌ها برای توسعه منطقه‌ای که ضمن کمک به روند فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی، امکان بهره‌گیری حداکثری از منابع و ظرفیتهای کشور برای احیای رشد اقتصادی را فراهم می‌کند

۳- ارتقای ظرفیتهای دیپلماسی اقتصادی از طریق بخش خصوصی: در حوزه توسعه دیپلماسی اقتصادی، بخش خصوصی ضمن انتقال واقعیتهای میدانی در مورد نیازها و اولویتها به دولتمردان و سیاستگذاران، مذاکرات استراتژیک با همتایان بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک درازمدت در تقسیم‌کار تخصصی را پیش خواهد برد

۴- اجرای طرح ملی کارورزی و ارتقای مهارتهای کارجویان از طریق بنگاه‌های عضو که ضمن کمک به افزایش مشارکت اقتصادی و ارتقای رفاه خانوار، موجب بهبود کارایی بازار کار نیز می‌شود.

۵- تسهیلگری و شبکه‌سازی برای حضور هماهنگ و یکپارچه ظرفیت بنگاه‌های بخش خصوصی در برنامه مسکن ملی دولت، که ضمن کمک به مرتفع ساختن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رفاهی خانوار یعنی مسکن و سرپناه، می‌تواند پیشران قدرتمندی برای احیای ظرفیتهای تولیدی و افزایش رشد اقتصادی کشور نیز باشد

۶- فعال‌سازی ظرفیتهای اتاق ایران در حوزه تشکل‌های اقتصادی، اتاقهای استانی و اتاق‌های مشترک با هدف تامین زیرساختهای قدرتمند و یکپارچه، برای نهادهایی که جهت تقویت همگرایی و هم‌افزایی فعالان بخش خصوصی گام برمی‌دارند

۷- استفاده حداکثری از ظرفیت قوانین کشور در تعامل با ارکان حکمرانی اقتصادی برای بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از طریق گفتگوی مولد پیرامون نقش مقررات‌گذاری و حکمروایی در شکل‌گیری فرصتها و چالش‌های احیای رشد اقتصادی

*** پس از انتخاب شما بعنوان رئیس اتاق بازرگانی با رای قاطع هیات نمایندگان برخی رسانه‌ها بویژه رسانه‌های فارسی زبان بیگانه کوشیدند چنین القا کنند که انتخاب حسین سلاح‌ورزی در واقع پیام تقابل بخش خصوصی با دولت بوده و در این مسیر به برخی از موضع‌گیری‌های اجتماعی شما در فضای مجازی طی سالهای گذشته استناد کرده اند. آیا انتخاب حسین سلاح‌ورزی حاوی یک پیام سیاسی از سوی فعالان بخش خصوصی به دولت است؟

هرگز! چنین تفسیری مصادره به مطلوب و به زعم من خدعه و نیرنگ بدخواهان کشور برای ایجاد شکاف میان فعالان بخش خصوصی و ارکان نظام حکمرانی است.

بنده بیش از ۳۰ سال است که وارد فضای تولید و تجارت و بازرگانی شده‌ام و به لطف خدا کارنامه‌ام در این حوزه شفاف است. از دو انتخابات اخیر اتاق بازرگانی یکی در سطح استان و دیگری در اتاق ایران نیز لطف و اعتماد اهالی صنعت و تجارت به اینجانب مشخص است. اما باید صادقانه بگویم موضع‌گیری سیاسی، آدمی از جنس سیاست می‌خواهد هر چند در گذشته چند موضع نه از جنس سیاست و به‌زعم خود موضع اجتماعی و تلنگری برای جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه گرفتم که امروز حاشیه‌ای جهت خدمت به اعتماد جمع بزرگی از فعالان حوزه تجارت و بازرگانی ایجاد کرده است. طبیعی است بنده هیچ ادعایی مبنی بر بی‌اشتباه بودن خود ندارم و ازقضا در عمل نشان داده‌ام که جرئت اصلاح اشتباه را دارم. سعی دارم در جهت خدمت به مردم ارزشمند کشورم، فعالان اقتصادی و ایران عزیز زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی و آرمانهای بلند امام و مقام معظم رهبری به خدمت ادامه دهم اما گویا برخی به‌دنبال اصلاح و یا مفهومی که شعارش را می‌دهند نیستند، بلکه پیگیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای هستند.

بنده به‌عنوان منتخب تجار و بازرگانان در دو انتخابات استانی و کشوری ، رأی آورده‌ام و به‌پاس حرمت و اعتمادی که به بنده شده، خود را موظف به رعایت غبطه این عزیزان و مردم کشورم می‌دانم. برای نهاد انتخابات و رأی مردم، حرمت و ارزش قائلم و آشنا به حقوق و تکالیف این جایگاه نیز هستم. هر جایگاه و مسئولیتی در هر مجموعه‌ای اقتضائاتی دارد که باید آن را پذیرفت و مطابق آن عمل کرد. بنده نیز با علم به این امر و در شرایط پیچیده اقتصادی در کشور، با اعتماد و لطف همکارانم توفیق و مسئولیت خدمتگزاری به بازرگانان و بخش خصوصی و به‌تبع مردم عزیز را یافتم و با توجه به اهمیت این جایگاه در پیشبرد شعار سال و دغدغه‌های مردم خود را مکلف به اخذ بهترین تصمیم‌ها در این حوزه می‌دانم.

برای انجام بهتر تکالیف، مصمم هستم با عبور از حواشی، کارنامه‌ای از خود بجا بگذارم که ولو ذره‌ای مسائل مردم و اعضای اتاق بازرگانی را بهبود بخشد. چنانچه تعامل سازنده‌ای بین نهادهای دولتی و ارکان حاکمیتی با اتاق بازرگانی وجود داشته باشد، می‌توانیم آن را به‌عنوان موتور محرکه تولید و تجارت در کشور درنظر بگیریم و اگر اتاق به‌مثابه یک رقیب یا مانع انگاشته شود، این پیش‌روندگی ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد.

عزم ما برای کار و پرهیز از حواشی جزم است و امیدوار و متوقعیم که دولت محترم نیز همراهی کند تا بتوانیم کارهای بزرگی برای مردم نجیب ایران انجام دهیم.