سکه و طلا ارزان می شود یا گران؟

محمد کشتی آرای ، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر کشور و فعال بازار طلا و سکه در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به روند قیمت طلا و سکه و تاثیرپذیری آن ها از ارز بیان کرد: قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییرات عمده‌ای نداشته و تغییر در حد چند دلار بوده است. تا قبل از تعطیلات و ایام سوگواری بازار  طلا و سکه از یک ثبات خوبی برخوردار بود.

وی افزود: در چند روز آخر هفته که بازار به مدت یک هفته تعطیل بود، سبب شد قیمت ارز اندکی افزایش یابد، در حالی که قیمت جهانی طلا ثابت مانده بود. باتوجه به شرایط فعلی بازار چه از نظر کمی و چه از نظر قیمتی روند صعودی شدیدی را شاهد نبودیم. قیمت ارز در چند روز گذشته سیر نزولی داشته است و همین موضوع باعث شد با کاهش قیمت ارز طلا و سکه نیز تحت تاثیر آن کاهش داشته باشند. 

کشتی آرای یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت سکه و طلا را قیمت ارز دانست و تصریح کرد: کنترل و مدیریت قیمت ارز توسط بانک مرکزی باعث شد که قیمت ارز ثبات داشته باشد و در پایین‌ترین حد خود در چند ماه اخیر قرار بگیرد که این اقدام بانک مرکزی همراه با تغییر اندک طلای جهانی و کاهش تقاضا در مجموع به بازار طلا و سکه ثبات بخشیدند تا در یک ماه اخیر قیمت طلا و سکه کاهش یابد و به ثبات برسد.

این فعال بازار طلا و سکه تاکید کرد: عامل دوم که در روزهای گذشته در روند کاهشی قیمت دلار و طلا تاثیرگذار بود، تعطیلات ایام سوگواری بود. معمولا همواره در این ایام که سطح داد و ستدها کاهش می یابد و تقاضا برای خرید طلا و سکه به شدت با کاهش همراه بوده است و همین رویه موجب روند نزولی قیمت ها شده است.

او گفت: همین موضوع باعث شده قیمت انواع سکه با کاهش همراه باشد و حباب سکه نیز کوچک تر شود. باتوجه به شرایط موجود و تدوام ایام سوگواری به نظر می رسد قیمت ارز تغییر نکند و ثابت بماند.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر کشور ادامه داد: طلا و سکه نیز از ارز تاثیرپذیر هستند و این ثبات همچنان بر بازار حاکم خواهد بود و با افزایش همراه نخواهد بود. پیش بینی می شود قیمت ها فعلا در همین رنج و محدوده تا اواسط هفته جاری باقی بمانند.

وی با بیان اینکه اصلا و ابدا افزایش قیمت ارز و طلا و سکه را نخواهیم داشت، اظهارداشت: دو ماه محرم و صفر را در پیش رو داریم و طبیعتا فعلا قیمت طلا و سکه گران نخواهد شد. حتی تا یک ماه آینده این ثبات قیمت را خواهیم داشت.

کشتی آرای در انتها خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه برخی عنوان می کنند ریزش قیمت طلا نشان از افزایش شدید آن خواهد بود لازم به ذکر است که این پیش بینی اصلا و به هیچ وجه درست نیست و انتظار تورمی که برای گرانی مطرح می شود نیز قابل پیش بینی نخواهد بود.

سکه و طلا ارزان می شود یا گران؟