خرید تضمینی گندم از ۹ میلیون تن فراتر رفت

سید سعید راد گفت: خرید تضمینی گندم تا نیمه نخست مردادماه سال گذشته، ۴ میلیون و ۶۲۴ هزار تُن بود که امسال به ۶ میلیون و ۴۰ هزار تُن رسیده است.

به گفته او، امسال با رشدی بالغ بر ۳۶.۵ درصد، تاکنون ۲ میلیون و ۴۱۸ هزارتُن بیشتر از سال گذشته گندم خریداری شده است.

راد با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از کل گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۵ استان تحویل گرفته شده است، گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۹، فارس با ۹۹۳، کردستان با ۸۱۹، کرمانشاه با ۷۵۰ و گلستان با ۵۵۴ هزار تُن، بیشترین میزان خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۶۰ درصد از رشد گندم‌های خریداری شده مربوط به ۴ استان است، افزود: استان‌های فارس با ۵۱۷، خوزستان با ۳۶۲، کردستان با ۲۹۰ و کرمانشاه با ۲۸۸ هزار تُن، بالاترین رشد خرید گندم را داشته‌اند، ضمن اینکه خرید گندم در استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، ایلام و بوشهر نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تُن رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه رشد خرید گندم در استان‌های بوشهر با حدود ۶ برابر و یزد با ۵ و نیم برابر افزایش، از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده است، گفت: استان‌ کهگیلویه و بویراحمد، حدود ۲ و نیم برابر و استان‌های اصفهان، البرز و فارس، بیش از دو برابر رشد داشته‌اند، ضمن اینکه خرید گندم در استان‌های ایلام ۸۲ درصد، سیستان و بلوچستان ۸۰ درصد و چهارمحال و بختیاری، ۷۳ درصد بیشتر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است، گفت: با توجه به استمرار روند خرید گندم در استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور از جمله کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی و زنجان، پیش‌بینی می‌شود میزان خرید گندم تا پایان فصل خرید به مراتب از ۹ میلیون تن فعلی بیشتر شود.