عرضه ابزار‌های مالی با ریسک و انتظار بازدهی بالاتر در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

روز گذشته ضوابط و مقررات پیشنهادی بورس تهران مبنی بر راه اندازی "بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای" توسط سازمان بورس به تصویب رسید و بعد از طی فرآیند های لازم اجرایی خواهد شد راه اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس تهران که علی عباس کریمی معاونت توسعه و راهبرد شرکت بورس تهران ضمن ارائه نکاتی در خصوص آن به سوالات  در این زمینه هم پاسخ داد.

سوال: ماهیت و ویژگی‌های بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای چیست؟
کریمی: با رشد و توسعه بازار‌های سرمایه شاهد تنوع رو به رشد ابزار‌ها و نهاد‌های مالی در بورس‌های اوراق بهادار هستیم که بخش مهمی از آن‌ها با ابزار‌های مالی متعارف به نحو بارزی متفاوت هستند. این تفاوت به ترکیب‌های متنوعی از ریسک و بازده انجامیده و در مواردی ابزار‌هایی با ریسک اندک و گاهی ابزار‌هایی با ریسک بالا و البته انتظار بازدهی بالا را به بازار‌های سرمایه معرفی کرده است.

بورس‌های اوراق بهادار از آن رو که پذیرای عموم سرمایه‌گذاران شامل سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است، برای عرضه محصولات مالی نامتعارف که ریسک و بازدهی بالاتری به همراه دارند، اقدام به تفکیک بازار‌های خود و راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کرده‌ است بورس‌ها در این بازار آن دسته از ابزار‌های مالی را که ریسک و انتظار بازدهی بیشتری دارند به سرمایه‌گذارانی که مایل به پذیرش ریسک بیشتر هستند، عرضه می‌کنند.

سوال:  کارکرد بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای چیست؟
کریمی: همان طور که توضیح داده شد در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ابزار‌ها و نهاد‌های مالی که از نظر ریسک و بازده یا شیوه گزارش‌دهی مالی یا الزامات معاملاتی با ابزار‌های مالی متعارف، تفاوت دارند، معامله می‌شوند بنابراین ناشرانی که امکان عرضه ابزار‌های ویژه خود در بازار‌های استاندار را ندارند با وجود بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای از امکان عرضه و فروش این محصولات مالی و تأمین مالی پروژه‌های برخوردار می‌شوند.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و ریسک‌پذیر نیز که در جستجوی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری با پتانسیل سودآوری بالا هستند و حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این گونه ابزار‌های مالی نیز هستند، محلی برای یافتن روش سرمایه‌گذاری مورد علاقه خود پیدا می کنند. البته عرضه ابزار‌های مالی نامتعارف در بازاری جداگانه، سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای را از سرمایه‌گذاری در ابزار‌های پرریسک دور می‌کند و دادوستد این ابزار‌ها در بازاری جداگانه، سرمایه‌گذاران را از ریسک و ویژگی‌های خاص ابزار‌های مالی این بازار، آگاه می‌کند.

سوال: سرمایه‌گذاران علاقمند چگونه می‌توانند در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، فعالیت کنند؟
کریمی: شرط اصلی ورود و معامله در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس تهران، امضاء و تأیید بیانیه ریسک ویژه این بازار است که بیانگر آگاهی سرمایه‌گذار از ویژگی‌ها و ریسک ابزار‌های مالی قابل معامله در این بازار و پذیرش آن است. بنابراین هر سرمایه‌گذاری که علاقمند به معامله ابزار‌ها و نهاد‌های مالی این بازار باشد با امضای بیانیه ریسک و پذیرش شرایط ویژه این بازار و ابزار‌های آن می‌تواند به سرمایه‌گذاری در این بازار بپردازد. باید یادآوری شود که بورس تهران در حال نهایی کردن بیانیه ریسک مربوط به بازار مذکور است که پس از تصویب به اطلاع عموم خواهد رسید.

سوال:  چه ابزار‌ها و نهاد‌هایی قابلیت معامله در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را دارند؟
بر اساس مقررات مصوب بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، سهام شرکت‌های پروژه (سهامی عام)، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی امکان درج و معامله در این بازار را دارند و سایر اوراق بهاداری نیز در صورتی که ویژگی‌هایی متناسب با این بازار را داشته باشند پس از پیشنهاد هیأت مدیره بورس تهران و تایید هیأت مدیره سازمان بورس قابل درج و معامله در این بازار خواهند بود.