چگونه از تفکر سیستمی برای رشد کسب و کار استفاده می شود؟

اگر شما بخواهید در جایگاه مدیر سازمان، به دنبال راه‌های بهبود درون سازمان خود باشید، حتما باید در موارد مختلفی از جمله رعایت اصول بازاریابی، مدیریت روابط با مشتری و خرید کالا مهارت داشته باشید. اما امروزه بسیاری از مدیران حتی با وجود تقویت این مهارت‌ها و خصوصا اصول بازاریابی، باز هم دچار رکود در کسب‌وکار خود می‌شوند.

همین موضوع سبب می‌شود که جای مهارت مهم‌تری در سازمان خالی بماند؛ چرا که اگر رشد کسب‌وکار تنها به این عوامل بستگی داشت، باید به نتیجه مطلوبی ختم می‌شد. اما آن مهارت مهم چیست؟

بیشتر مدیران، تمرکز اصلی خود را در جذب و مدیریت روابط بیرون از سازمان خود قرار می‌دهند؛ در حالی که از اجرای تفکر سیستمی در سازمان غافل شده‌اند. این که بتوانید تعامل تمامی اجزای سیستم را به خوبی برقرار کنید، تاثیر زیادی بر رشد کسب‌وکار دارد. پیاده‌سازی این تفکر با کمک مشاور کسب و کار می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. بنابراین اگر تا به امروز مفهوم و انواع تفکر سیستمی را نمی‌دانستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تفکر سیستمی در کسب و کار چیست؟

قبل از این که با مفهوم تفکر سیستم آشنا شوید، باید سیستم را درک کنید. به طور کلی تمامی قطعات و افراد وابسته به یکدیگر در یک واحد خاص، سیستم را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، زمانی سیستم به وجود می‌آید که بین تمامی قطعات و قسمت‌های مختلف، تعامل وجود داشته باشد.

تفکر سیستمی، نوعی رویکرد کامل و جامع است که ارتباط بین بخش‌های مختلف را تعیین می‌کند. بر این اساس، ساختار هر سیستم، رفتار آن را مشخص می‌کند. زمانی که الگوی رفتاری خاصی در سیستم وجود داشته باشد، همه اعضای آن هم به همان شکل عمل می‌کنند.

همچنین در این مدل سیستم‌ها، همه افراد به یکدیگر وابسته هستند؛ به این صورت که رفتار هر شخص، بر دیگری هم تاثیر می‌گذارد. از طرفی تفکر سیستمی برای رشد کسب و کار، شامل نقد و بررسی آسان تمامی اعضا و شناسایی مشکلات موجود در آن می‌شود.

تفکر سیستمی در کسب و کار چه انواعی دارد؟

تفکر سیستمی برای کسب‌وکارهای مختلف شامل انواع گوناگونی است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1.تفکر پویا

این مدل تفکر سیستمی در کسب و کار، برای تبدیل هدف‌ها و موضوعات به الگوی رفتاری خاص در طول زمان استفاده می‌شود. اعتقاد این تفکر بر این است که مشکلات و اتفاقات رخ داده شده در طول زمان، اهمیت بیشتری نسبت به  اتفاقات رخ داده شدن در طول زمان دارد. این نوع تفکر با رسم نمودارهای مختلف در طول زمان و بررسی گزارش‌های سالیانه خود را نشان می‌دهد.

2. تفکر علت

با استفاده از تفکر پویا، موضوعات و مسائل به عنوان الگوی رفتاری سازمان مشخص می‌شوند. در مرحله بعدی، باید مدل خاصی برای ارائه راه حل بهبود و تقویت الگو هم پیدا شود. با استفاده از تفکر علت، شما می‌توانید درباره حذف یا ماندن موارد مختلف در مدل خود تصمیم‌گیری کنید.

 به این صورت که باید قسمت‌های مختلفی که در کنترل مدیران سیستم هستند را در سیستم وارد کنید. به بیان ساده‌تر، برای آن که بتوانید مدل علت تفکر سیستمی در کسب و کار را تقویت کنید، باید مسئولیت اشتباهات را قبول کنید.

3. تفکر جنگل بین

برخی از مواقع لازم است که بیشتر به جزئیات در کسب‌وکار توجه شود؛ بنابراین تفکر جنگل بین، با دسته‌بندی جزئیات، به کل سیستم رسیدگی می‌کند. نام دیگر این تفکر، درخت به درخت هم است؛ چرا که بیشتر برای مدل‌های بزرگ با جزئیات زیاد استفاده می‌شود.

 همچنین تمرکز اصلی رویکرد جنگل بین، بر روی شباهت‌ها است. به این صورت که ویژگی‌های خاص هر کارمند را بررسی می‌کنند تا خصوصیت مشترکی از او با انتظارات سازمان و دیگر کارمندان پیدا شود.

4. تفکر عملیاتی

این تفکر بر پیدا کردن علت‌های اصلی هر موضوع تمرکز دارد. بر اساس تفکر عملیاتی، دو مفهوم یادگیری و تجربه کردن باید همزمان انجام شود. بنابراین افراد بهتر مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند. هدف اصلی این تفکر این است که هر عاملی در سازمان، بر نتیجه نهایی تاثیر خاصی دارد.

5. تفکر حلقه بسته

پیاده‌سازی این تفکر با کمک مشاوره کسب و کار، سبب می‌شود که علت انجام هر کار را به صورت مراحلی مداوم و متوالی در نظر بگیرید. بنابراین برای آن که تفکر حلقه بسته را تقویت کنید، لازم است که بر تاثیر عوامل روی یکدیگر توجه کنید.

دلایل اهمیت وجود تفکر سیستمی در محیط کار چیست؟

وجود تفکر سیستمی برای رشد کسب وکار مزایای مختلفی دارد که نمونه‌هایی از آن را معرفی می‌کنیم:

1.رویارویی با شکست آسان‌تر می‌شود.

زمانی که سازمان را به چشم سیستم نگاه کنید، دیگر شکست‌ها را به خود یا سازمان ربط نمی‌دهید؛ چرا که کل سیستم را در توقف کوتاهی مشاهده می‌کنید. بنابراین می‌توانید تجربه بهتری را در آینده داشته باشید.

2. به بهینه‌سازی سازمان کمک می‌کنید.

با استفاده از تفکر سیستمی با تعامل و نحوه کار سیستم آشنا می‌شوید. بنابراین می‌توانید با درک کل سیستم، تغییرات مثبتی را اعمال کنید.

3. دیدگاه همه جانبه پیدا می‌کنید.

زمانی که تنها توجه به بخش خاصی داشته باشید، از دیگر قسمت‌های سازمان غافل می‌شوید؛ در حالی که با استفاده از تفکر سیستمی و اجرای آن به کمک مشاور کسب و کار، دید جامعی نسبت به کل سیستم پیدا می‌کنید.

4. تعامل بیشتری در سازمان ایجاد می‌شود.

وقتی بتوانید ربط تمامی افراد در قسمت‌های مختلف به یکدیگر را درک کنید، می‌توانید با استفاده از رویکرد خاصی، همکاران دیگر را هم به موفقیت برسانید. بنابراین خلاقیت در کار بیشتر از قبل می‌شود.

02

چگونه باید تفکر سیستمی صحیح را در کسب‌وکار خود تقویت کنیم؟

برای آن که بتوانید تفکر سیستمی اصولی را تقویت کنید، باید تمرین‌های فردی و جمعی مختلفی داشته باشید. در ادامه راهکارهای مربوط به هر دو دسته را معرفی می‌کنیم:

1.تمرین‌های فردی

هر شخصی باید قبل از هر چیزی، به فکر تقویت مهارت‌های فردی خود باشد. بنابراین می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • در طول انجام کار، سوالات کاربردی از خود بپرسید. این سوالات باید الگوهای رفتاری شکل گرفته در طول زمان را هدف بگیرد. همچنین توجه شما را نسبت به ویژگی‌های مثبت یا عواقب کار جلب کند.
  • زمانی که با مشکلات سخت مواجه می‌شوید، باید به دنبال زمان مورد نیاز برای رفع آن باشید. همچنین دقت کنید که توجه خود را بیشتر از این که درباره مسائل حال قرار می‌دهید، بر گذشته یا آینده جلب کنید.
  • سیستم‌های اطراف خود را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید درک درستی بر تاثیر خود بر سیستم داشته باشید. همچنین از روند سیستم‌های دیگر هم تجربه کسب می‌کنید.
  • تحلیل بیشتری بر موضوعات مختلف داشته باشید؛ به این صورت که مداوم به دنبال علت وقوع اتفاق‌های مختلف باشید. به این صورت می‌توانید الگوی رفتاری خاصی را طراحی کنید. 

2. تمرین‌های جمعی

پس از تقویت تفکر سیستمی به صورت شخصی، باید همکاران و افراد موجود در سازمان را هم با وجود روش‌های زیر، تقویت کنید:

  • برای آن که در روند کاری شما اختلالی به وجود نیاید، می‌توانید از گروه متخصص دیگری از سازمان خود، برای مطالعه در این مورد کمک بگیرید. سپس با استفاده از تجربیات و اطلاعات آن گروه، مشکلات موجود در سیستم را شناسایی کنید.
  • بهترین کار برای تقویت تفکر سیستمی، استفاده از تجربیات مشاوره کسب و کار متخصص مانند کارمنتو برای پیشرفت کسب‌وکار است.

 وبسایت کارمنتو از مشاورهای متخصص و کاربلد زیادی در این زمینه کمک می‌گیرد که به صورت 24 ساعته، جوابگوی شما هستند. شما می‌‎توانید به صورت آنلاین و با قیمتی بسیار معقول، در کمترین زمان با مشاوران کسب و کار ارتباط برقرار کنید.

 همچنین مطمئن باشید که اطلاعات شما به صورت محرمانه حفظ می‌شود و ارتباط شما با مشاوران به صورت تلفنی است. از طرفی شما می‌توانید از امکانات رایگان کارمنتو هم برای دریافت مشاوره استفاده کنید.

سخن پایانی

تفکر سیستمی یکی از راه‌های موثر برای رشد کسب‌وکار است؛ از همین رو اگر به دنبال اصول و راه‌های اجرای این تفکر در سازمان خود هستید، حتما با مشاوران کارمنتو ارتباط برقرار کنید.