نحوه محاسبه دستمزد آرماتوربندی به چه صورت است؟

در ساخت و ساز امروزی از بتن و میلگرد به وفور استفاده می‌شود، ولی در گذشته‌ای نه چندان دور بتن به تنهایی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد که مهندسان بعد از مدتی متوجه شدند که این ماده قدرتمند در برابر نیروی کششی مقاومت زیادی ندارد، لذا تصمیم گرفتند که میلگرد را به آن اضافه کنند تا از این طریق ضعف بتن برطرف شود و حالا بعد از سال‌ها کارشناسان، بتن را با میلگرد در اصطلاح مسلح کرده و سازه را به استحکام بالایی می‌سازند. در وضعیت کنونی بعد از حالت دادن میلگرد، آن را تبدیل به آرماتور می‌کنند و آنها را به یکدیگر متصل می‌کنند. در نهایت بتن به آن اضافه می‌شود که با این عملیات در واقع مقاومت فشاری و کششی بتن چندین برابر می‌شود و در آخر سازه‌ای مستحکم ایجاد می‌شود.

01

اهمیت مهارت در آرماتوربندی

در روند ساختمان‌سازی مهندسان وظایف بسیار مهم و کلیدی برعهده دارند، آنها باید دقیقا محاسبه کنند که سازه مورد نظر آنها چه مقدار زمان و چه مقدار هزینه دربر دارد. البته به غیر از مسائل مالی باید امور اداری و دریافت مجوز‌های لازم را در نظر داشته باشند و تنها در این موارد است که مهندسان می‌توانند ادعا کنند، سازه‌ای مستحکم را در زمانی ایده‌آل ایجاد کرده‌اند. در این مقاله تلاش داریم در مورد آرماتوربندی و نحوه دستمزد و قیمت آن توضیحات مختصری ارائه کنیم. واقعیت این است که آرماتوربندی در بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارد، لذا باید در اندازه قطر میلگرد و یا تعداد شبکه‌ها با توجه به نوع و میزان بارگذاری دقت بالایی صورت پذیرد. گاهی مقاومت فونداسیون از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود، به همین دلیل باید آرماتوربندی با دقت بیشتری انجام شود و با بتن میزان استحکام کششی افزایش یابد. باید توجه شود که آرماتور‌بندی مناسب نیازمند مهارت و تجربه بالایی است، به همین دلیل باید این امر توسط افراد باتجربه انجام شود تا نتیجه کار ایده‌آل باشد. گفتنی است در آرماتوربندی میلگردها با نظم خاصی کنار یکدیگر چیده می‌شوند که معمولا با جوشکاری سرد یا بست فلزی به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل حتما باید در آرماتوربندی از افراد چیره دست و ماهر با حقوق مکفی استفاده شود تا این مرحله بدون نقص انجام پذیرد.

02

عوامل تاثیرگذار در دستمزد

آرماتوربندی از مراحل مهم ساختمان‌سازی است، به همین دلیل باید با دقت و توجه بالایی صورت پذیرد. نحوه محاسبه دستمزد به میزان هزینه خریدهایی مثل سیم آرماتوربندی، میلگرد و اسپیسر پلاستیکی بستگی دارد، چرا که باید به گونه‌ای این هزینه‌ها انجام شود که در نهایت برای سازنده صرفه اقتصادی داشته باشد. از نکات مهم در آرماتور‌‌بندی این است که میلگرد هرگز نباید آلودگی مانند قیر یا سیمان به همراه داشته باشد. به عقیده کارشناسان زنگ‌زدگی روی میلگرد باعث ترک خوردگی روی بتن می‌شود بنابراین لازم است هنگام پرداخت هر مبلغی در ابتدا نسبت به کیفیت میلگردها اطمینان حاصل نماییم.

توصیه‌های کلیدی در آرماتوربندی

باید توجه داشت که برای برش میلگرد و تبدیل آن به آرماتور باید حتما از تجهیزات مکانیکی استفاده کرد تا از این طریق از مقاومت آن کاسته نشود. به عقیده کارشناسان تمامی مراحل آماده‌سازی میلگرد باید از روش سرد استفاده کرد. همچنین چکش‌کاری روی میلگرد اصلا عمل مجازی نیست. در بیشتر مواقع برای مسلح کردن بتن ابتدا میلگردها را به وسیله مفتول و با استفاده از روش گره‌زنی به یکدیگر متصل می‌کنند. باید دقت شود که در کف سازه‌های صنعتی باید فاصله مناسب از قالب‌بندی رعایت شود که حدود پنج سانتیمتر می‌باشد در این مورد می‌توان از اسپیسر کمک گرفت.

04

محاسبه هزینه دستمزد

در مورد محاسبه هزینه دستمزد مسیرهای متفاوتی ارائه می‌شود، ولی پیمانکاران معمولا با عهده‌دار شدن مرحله بتن‌ریزی در واقع از هزینه آرماتوربندی می‌کاهند. لازم به ذکر است که نقشه آرماتوربندی، آهن‌آلات و تمامی تجهیزات برای انجام فعالیت آرماتوربندی بر عهده کارفرما است، لذا باید حتما در هنگام آرماتوربندی از قیمت روز مصالح مورد نیاز مانند قیمت روز میلگرد آگاهی داشته باشند. کارفرما برای محاسبه دستمزد آرماتوربندی باید قبل از هر اقدامی محل ساخت و ساز را به دقت بازدید و مورد ارزیابی قرار دهد. در مرحله بعد کارفرما قیمت و هزینه مورد نظر خود را اعلام می‌کند که در نهایت با توافق بین کارفرما و پیمانکار همراه می‌شود. جالب است بدانید هر چقدر حجم کار بیشتر شود، دستمزد آرماتوربندی کاهش پیدا می‌کند. آرماتوربندی ممکن است در بخش‌های مختلف سازه انجام شود تا از این طریق مقاومت آن افزایش پیدا کند، به همین دلیل بسیاری از هزینه‌های ساختمان صرف آرماتوربندی می‌شود. هر چقدر تخمین هزینه‌ها توسط مهندسان دقیق‌تر باشد اجرای پروژه با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

جمع بندی

اگر برای انجام عملیات آرماتوربندی نیازمند میلگرد هستید از سایت پیوان دیدن کنید و ابتدا قیمت روز انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد آجدار، قیمت میلگرد ساده و... را مشاهده نمایید، سپس با قیمت دیگر سایت های ارائه دهنده محصولات فولادی مقایسه کنید و در ادامه در صورت تمایل میلگرد مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

شرکت پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی اعم از میلگرد، ورق سیاه، انواع ورق فولادی، تیرآهن و ... است و دارای سابقه 50 ساله در این حوزه می باشد.