درخواست ‌افزایش قیمت خودروسازان

بازار خودروی کشور که مدت‌ها پرتلاطم و نوسانی بود، از اردیبهشت امسال و با ثبت‌نام همه متقاضایان در سامانه یکپارچه خودر و، به تدریج آرام شد و از دو الی 3 ماه پیش سیر نزولی قیمت‌ها، دلال‌ها و واسطه‌ها را از این بازار خارج کرد‌.

به گفته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با توجه به کاهش فاصله قیمت خودرو از بازار تا کارخانه، تقاضای کاذب و دلالی در بازار خودرو از بین رفته است و دلالان نمی‌توانند وارد این بازار شوند زیرا می‌دانند در صورت ورود به این بازار طی چند روز بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

اما در شرایطی که بازار خودرو آرام گرفته است و شرای رقابت هم 2 بار قیمت خودرو را برای خودروسازان افزایش داده است، ‌‌شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل مجددا درخواست افزایش قیمت‌ برای محصولاتشان را داده‌اند.

پیگیری حاکی از آن است که این درخواست افزایش قیمت خودروسازان، به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده ارائه شده است اما سازمان حمایت هنوز به شورای رقابت نداده است.

درخواست ‌افزایش قیمت خودروسازان

البته اخیرا شورای رقابت قیمت 5 محصول سایپا را افزایش داد و نرخ‌های جدید را اعمال کرد، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل دوباره دنبال افزایش قیمت تا 30 درصد آن هم در سال مهار تورم هستند.

* تثبیت قیمت ارز در چند ماه اخیر و تخصیص ارز حواله به خودروساز

‌درخواست افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان داخل در شرایطی مطرح شده است که یکی از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت خودرو یعنی قیمت ارز (دلار  و یورو) در ماه‌های گذشته ثابت بوده و نوسان نداشته است، بازار ارز در چند ماه اخیر در آرامش به سر می‌برد و بازار ساز موفق‌شده است فعالیت سودگران را با استفاده از سیاست‌های درست متوقف کند، در واقع بهانه اصلی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو یعنی نوسان نرخ ارز، هیچ منطق و توجیهی ندارد.

ضمن آنکه خودروسازان داخل که برخی از آنها نام تولید ملی را هم بر محصولات خود گذاشته‌اند، اگر هم برای واردات ماده اولیه یا قطعه، ارز نیاز داشته باشند، ارز حواله حدود 37 هزار تومانی در اختیار آنها بوده است و طبق تأکید بانک مرکزی، وقتی ارز حواله به واردکننده داده می‌شود، خرید ارز از بازار توسط آنها تخلف است، بنابراین خودروسازان ارز 37 هزار تومانی گرفته‌اند اما باز دنبال افزایش قیمت هستند.

* شورای رقابت: به هیچ عنوان قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد

با این حال، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ضمن رد شایعات مربوط به افزایش قیمت خودرو، به خبرنگار فارس گفت: شورای رقابت هیچگونه فهرست کارشناسی شده‌ای در خصوص افزایش قیمت از سوی دستگاه‌های متولی دریافت نکرده است.

به گفته مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت به هیچ عنوان قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد، براساس دستورالعمل کارگروه خودرو،  شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود اما این امر به این معنا نیست که هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش می‌یابد در واقع برخی جمله مذکور را به صورت غلط تفسیر کرده‌اند. 

البته بررسی دستورالعمل 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروی سواری) و همچنین مصوبه 533 (دستورالعمل کارگروه خودرو)  نیز نشان می دهد که در هیچ یک از این مصوبات ذکر نشده که خودروساز هر 3 ماه یکبار می تواند درخواست افزایش قیمت داشته باشد یا اینکه قیمت خودرو هر 3 ماه یکبار باید بررسی شود.

* تورم هم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است

از سوی دیگر اگر تورم نیز یکی از مؤلفه‌های افزایش قیمت خودرو باشد، باید گفت که براساس اعلام بانک مرکزی تورم کاهش یافته است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه احکام قضایی گفت که با اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده و شاهد کاهش تورم هستیم. این شرایط در خردادماه به‌وضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این کاهش  تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و معتقدیم که این ثبات باید تداوم داشته باشد و ادامه این ثبات می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در انتظارات و اعتماد فعالان اقتصادی کشور شود.