دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران قانون را زیر پا گذاشته است

علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در گفت‌‌وگو با افکارنیوز وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم توسط دولت از کشاورزان را تشریح کرد و گفت: در بحث گندم به صراحت می‌توان گفت که در سال جاری الطاف خداوندی مدیریت و تامین نهاده‌ها باعث شد که تولید و خرید گندم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

وی افزود: این مسئله باعث شد تقریباً به مرز ۱۰ میلیون تن گندم خرید تضمینی نزدیک شویم. البته که تولید گندم در کشور بسیار بیشتر از میزان خرید تضمینی است. ازطرفی هرساله تقریباً یک و نیم میلیون تن بابت بذر برای سال آینده ذخیره می‌شود.

ایمانی ادامه داد: به طور مثال دولت برای سال زراعی جاری که از مهر آغاز می‌شود حدود ۵۰۰ هزار تن از طریق وزارت جهاد کشاورزی خریداری و بودجار و ضدعفونی می‌کند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و کشاورزان به عنوان بذر مصرفی برای سال زراعی آینده نزد خود نگه می‌دارند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد: اگر اکنون ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی را را ضرب در هر کیلو ۱۵ هزار تومان کنیم تقریبا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. از این مقدار قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است و می‌توان گفت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

او گفت: همین موضوع موجب نارضایتی نمایندگان مجلس و گندمکاران شده است. گندمکاران قشر زحمت‌کشی هستند. ما تقریبا یک میلیون و سیصد هزار بهره‌بردار در حوزه گندم داریم و این میزان نسبت به استان‌های مختلف متفاوت است. از یک طرف موجب خوشحالی است که ما ۱۰ میلیون تن گندم خرید تضمینی انمام داده‌ایم، زیرا واردات ما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ایمانی ادامه داد که از طرف دیگر با برخوردی که با گندمکار صورت گرفته است نگران وضعیت کشاورزان و آینده وضعیت گندمکاری در کشور هستیم. هفتم فروردین گندمکار محصول خود را تحویل داده است و بعضی از استان‌ها بخشی از بهای گندم خود را گرفتند و برخی دیگر اصلاً هیچ مبلغی دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه دولت باید توجه کند کاشت گندم یک فعالیت اقتصادی است که باید به صرفه باشد، اظهارداشت: این یک معامله دو طرفه است که کشاورز تلاش کرده، وام گرفته و استقراض کرده و برای به بار آمدن این گندم زحمت کشیده است و زمانی که همان کشاورز به بانک بدهکار است در سررسید قسط وامی ۲۳ درصدی که برای کشت گندم گرفته است، بلافاصله با جریمه ۶ درصدی روبرو می‌شود! اما باید ببینیم که کشاورز چرا تاکنون نتوانسته اقساطش را پرداخت کند؟ پاسخ ساده است. به علت اینکه دولت هنوز پولی که باید به او بدهد را پرداخت نکرده است.

*دولت به تعهدات خود درقبال گندمکاران عمل نکرده است

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: آیا دولت به تعهداتی که در قبال گندمکاران داشته است عمل کرده است؟ خیر. بنابراین کشاورز نیز نمی‌تواند به تعهدات خود به دولت که در واقع همان جریمه‌کننده کشاورز است عمل کند. در نتیجه این دولت است که قانون را زیر پا گذاشته است نه گندمکار.

وی ابراز کرد: قانون مصوب شورای قیمت گذاری در اسفند ماه تاکید کرده است که دولت مکلف است ظرف ۲۴ ساعت مطالبات گندمکاران را پرداخت کند و در همان قانون، خرید تضمینی تصریح شده است که چنانچه دولت این تعهد را با تاخیر پرداخت کند، باید مطابق سود روزشمار بانک مرکزی که به بانک‌ها اعلام می‌کند خسارت تاخیر به کشاورز بدهد.

ایمانی عنوان کرد: این‌ها همگی مسائلی هستند که موجب می‌شوند تولید پایدار نباشد. ما در این حوزه فراز و فرود بسیاری داشته و داریم. به‌طور مثال در برخی از سال‌ها در کشت و خرید گندم خودکفا می‌شویم و در برخی از سال‌ها ۷ الی ۸ میلیون تن گندم وارد می‌کنیم و این اتفاق مدام تکرار می‌شود. دلیلش هم این است که دولت به قانون عمل نمی‌کند و به جامعه کشاورزی و تولید بی‌توجه است، بنابراین تولید افت پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: از طرف دیگر زمان‌هایی که برنامه‌ای داشتیم و مقداری حمایت از کشاورزان صورت گرفت شاهد خودکفایی بودیم. لذا این‌ها مسائلی است که موجب نگرانی کشاورزان است.

ایمانی در انتها متذکرشد: اکنون کشاورزان استان‌های سردسیر در حالی که که در حال برداشت گندم خود هستند، متقابلاً باید گندم خود را بکارند. این کار بلافاصله نیازمند بذر سم ماشین آلات و بسترسازی زمین است که نیازمند نقدینگی است.

دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران قانون را زیر پا گذاشته است