مدرسه 6 کلاسه روستای بدراق ملا توسط بانک پاسارگاد به مردم عزیز این منطقه تقدیم شد

آیین افتتاح مدرسۀ پاسارگاد هم‌زمان با اولین روز سال تحصیلی جدید، در روز شنبه 1مهر‌1402، با حضور دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد ، دکتر علی‌محمد زنگانه استاندار استان گلستان، مشاور و معاون وزیر آموزش و پرورش، مهندس فراهی مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان و برخی از مدیران عالی این بانک، مسئولین بومی و جمعی از اهالی این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت امام حسن عسگری (ع) صحبت‌های خود را با تشکر از مسئولین محترم و مردم عزیز منطقه آغاز کرد. وی در ادامه به آیۀ شریفه «فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» (سورۀ یوسف، آیۀ 76) اشاره کرد و گفت: این آیه به این معنی است که علم هیچ حدی ندارد و تا وقتی جهل وجود دارد، علم هم باید رشد کند و به مقابله با آن بپردازد تا بر آن سلطه یابد و علم این توان را دارد. استعداد فرزندان ما در سراسر کشور کم‌نظیر است و همواره ایرانیان سرآمد دانشجویان دانشگاه‌های دنیا بوده‌اند. فرزندان ایران لایق رشد و بلوغ و غیرت و مجاهدت ساخت این کشور هستند.

 مدرسه 6 کلاسه روستای بدراق ملا توسط بانک پاسارگاد به مردم عزیز این منطقه تقدیم شد

وی افزود: ایران، کشوری فرهنگی است. ایران، بستر و دریای مواج فرهنگ است. ایران، اقیانوسی از فرهنگ، حکمت و عشق است. حکمت نظری به دست خداست، ولی حکمت عملی به دست فرزندان این آب و خاک است و ما اگر دقت کنیم می‌توانیم این کشور را در اوج برتری و سلطه بر فرهنگ دنیا قرار دهیم.

 قاسمی در ادامه گفت: ما در بانک پاسارگاد در رابطه با بحث مسئولیت‌های اجتماعی، به‌خصوص در حوزۀ فرهنگ، تمرکز بسیار جدی داریم. به‌عنوان نمونه ما توانستیم قرآن فاخر مصحف شریف طباخ را که در آستان قدس نگهداری می‌شود در مجلدات قابل توجهی چاپ و تکثیر کنیم که به‌لحاظ چاپ، صحیفۀ نفیسی است. من در دوران جوانی آرزو داشتم بتوانیم قرآنی را چاپ کنیم که در دنیا بی‌نظیر باشد و این مهم حاصل شده است. مورد دیگر شاهنامۀ شاه‌طهماسبی است که مرحوم دکتر حبیبی در جهت جمع‌آوری تعدادی از صفحات آن از سایر کشورها‌ بسیار پیگیر بود. ایشان این اثر را که تاریخ سلحشوری‌های این ملت است برگرداند و ما توانستیم در فرهنگستان هنر آن را به چاپ برسانیم.

ما از سال 1397-1396 که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال فرهنگی اعلام شده بود، حدود 20 کتابخانه در کشور ساخته‌ایم. در سال 1398 به‌دلیل سیل حدود 150 مدرسه آسیب دید که 90 مدرسه از این تعداد کاملاً ویران شده بود. ما مسئولیت 30 مدرسه را قبول کردیم که الحمدالله آن‌ها را ساختیم و تحویل دادیم. تا امروز در مجموع 43 مدرسه ساخته‌ و فعال کرده‌ایم و 4 مدرسه دیگر نیز به‌زودی ظرف 2 تا 3 ماه آینده تقدیم مردم عزیز کشورمان خواهد شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به ظرفیت بالقوه علمی بالای دانش‌آموزان کشورمان، کمبود امکانات به‌خصوص در بخش‌های آزمایشگاهی را به‌عنوان یکی از موارد مؤثر در جایگاه علمی کشور در عرصۀ بین‌المللی بیان و بر لزوم بهره‌مندی دانش‌آموزان از این امکانات تأکید کرد.

رئیس دانشگاه خاتم در خصوص لزوم توجه به توکل و تلاش گفت: توکل به خدا یعنی اعتماد به خدا و راضی بودن به رضای او و تسلیم ارادۀ خداوند بودن. یعنی اگر تلاش کردید، توکل جواب می‌دهد. کشور ما کشوری است کاملاً فرهنگی، اسلامی و بسیار عمیق در دین اسلام و یکی از افتخارات ما، دینی است که ما را به تمام تعالی‌ها و معرفت‌های الهی مزین کرده است.

قاسمی در ادامه به مباحث اقتصادی اشاره داشت و در این خصوص گفت: بانک پاسارگاد در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع تأمین مالی توانسته است ساختاری ایجاد کند تا در مراکز حساس اقتصادی کشور مانند بورس، بانک‌ها و واحدهای تولیدی تأثیرگذار باشد. 

وی دربارۀ بحث آموزش افزود: در مدارس دارالفنونی که در مراکز استان‌ها تأسیس می‌کنیم، جوانان ما باید همیشه در تمام مسابقات علمی و ورزشی مقام اول را کسب ‌کنند. به‌نظر من نحوۀ نگاه به آموزش در کشور و نحوۀ سرمایه‌گذاری نیاز به یک تفکر جدید دارد. ما وقتی نام یک مدرسه‌ را غیردولتی می‌گذاریم، به این معنا است که می‌خواهیم بگوییم آن‌جا غیردولتی است و مواظب باشید. هیچ جای دنیا نام چنین مدرسه‌ای را غیردولتی نمی‌گذارند. در آمریکا نام دانشگاهی مانند هاروارد را غیردولتی نمی‌گذارند، اما در کشور ما از نام غیرانتفاعی یا غیردولتی استفاده می‌کنند که در واقع این کار باعث‌ می‌شود پیامی منفی را منتقل ‌کنیم.

او در ادامه  گفت: ما در دانشگاه خاتم تحصیلات تکمیلی را راه‌‌اندازی کرده‌ایم. نفرات اول تا سی‌ام رشتۀ اقتصاد نظری از دانشگاه‌های معتبر کشور متقاضی ادامه‌تحصیل در این دانشگاه هستند، در آن ثبت‌نام می‌کنند و دانشگاه خاتم انتخاب اول‌شان است. در اغلب رشته‌ها نیز، رتبۀ نفرات پذیرفته‌شدۀ ما زیر 200 است. درحال‌حاضر در دانشگاه خاتم حدود 1700 دانشجو و حدود 2800 فارغ‌التحصیل داریم و میزان اشتغال این عزیزان در جامعه، نزدیک صددرصد است. یعنی اگر دانشجویان ما در مصاحبۀ شغلی خود بگویند فارغ‌التحصیل دانشگاه خاتم هستند، دیگر سؤال بعدی را از آن‌ها نمی‌پرسند؛ زیرا مصاحبه‌کنندگان می‌دانند آن شخص طبق نظام خاصی وارد دانشگاه خاتم شده است. ما هنوز نتوانسته‌ایم بعضی از رشته‌های دانشگاه خاتم را در مقطع دکتری راه‌اندازی کنیم. به همین علت بهترین دانشجویان خود را برای ادامه‌تحصیل به خارج از کشور بورسیه می‌کنیم. درحال‌حاضر با دانشگاهی اروپایی کار می‌کنیم و دانشجویان مشترک داریم. من فکر می‌کنم با احداث مدرسۀ دارالفنون بتوانیم تمام استعدادهای علمی، تحصیلی و ورزشی را در کشور شناسایی و تأمین کنیم. 

قاسمی بیان کرد: یکی از افتخارات من نوکری مردم است، ما در جذب همکاران بانک پاسارگاد بعد از بررسی شرایط متقاضی و دعوت از ایشان در مصاحبه به‌عنوان آخرین سؤال می‌پرسیم «مدیر عامل بانک اعلام کرده که من نوکر مردم هستم، شما نوکری مردم را قبول دارید؟»، جوانی که شرایط معیشت مناسبی ندارد و تازه ازدواج کرده و وضعیت اقتصادی دشوار دارد به سختی این مطلب را می‌پذیرد، ولی در نهایت درصدی از این عزیزان این موضوع را می‌پذیرند در بانک پذیرفته می‌شوند و این فرهنگی نهادینه در بانک پاسارگاد است.

وی در ادامه افزود: بانک پاسارگاد یک بانک فرهنگی رضوی است. من در ابتدای راه و در زمان تأسیس بانک، خدمت امام رضا (ع) رسیدم و و از ایشان کمک خواستم. با این پشتوانه سرمایه‌گذاری‌های گروه پاسارگاد در حوزۀ ملی واقعاً کم‌نظیر است. ما درحال‌حاضر قوی‌ترین بانک به‌لحاظ زیرساخت‌های سرمایه‌ای و بهره‌وری هستیم و حدود 40 پروژه از معدن تا محصول نهایی ایجاد کرده‌ایم که باعث توقف صادرات مواد خام شده است. در حوزۀ انرژی نیز پروژه‌هایی که سال‌ها معطل مانده بود، توسط جوانان بااستعداد همین مرز و بوم به ثمر رسانده‌ایم. قاسمی در پایان ابراز امیدواری کرد که اقدامات ارزشمند بیشتری در استان گلستان انجام شود.

گفتنی است این بانک در ادامۀ اقدامات انسان‌دوستانۀ خود در بخش توسعۀ فضاهای آموزشی کشور، مدرسۀ 6کلاسه پاسارگاد را با فضای آموزشی 745 مترمربع شامل 6 کلاس درس، آزمایشگاه، کارگاه رایانه و... ساخته و به دانش‌آموزان عزیز روستای بدراق ملا تقدیم کرده است. 2 مدرسه دیگر هم در همین روز در روستاهای اسلام آباد و باغوکناره استان گلستان افتتاح شد. بانک پاسارگاد پیش از این نیز سه مدرسه به مناطق سیل‌زدۀ استان گلستان در روستاهای پیرآغاچ، صحنه و قرنجیک شهرستان آق‌قلا اهدا کرده بود.