مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) از جايگزيني هواپيماهاي بوئينگ MD به جاي توپولوفهاي شركت زيرمجموعه خود خبرداد و گفت: اگر نتوانيم تا پايان فرصت پنج ماه هواپيماي ملكي بخريم، ناوگان استيجاري غربي را به جاي توپولوفهاي ملكي تامين خواهيم كرد.

فرهاد پرورش با بیان اینکه در هر فرصتی به دنبال نوسازی ناوگان هستیم، گفت: بخش دولتی باید اعتبارات و تسهیلات خرید هواپیما را بپردازد؛ در حال حاضر نیز شرایط برای واردات هواپیما فراهم است و می‌توان هواپیما خرید، اما فرآیند جایگزینی ناوگان توپولوف شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بر سر راه است و به شدت پیگیری می‌شود. موفقیت‌هایی هم در این راستا داشته‌ایم و در آینده نزدیک ناوگان جدید را به جای توپولوف‌های شرکت ایران ایرتور جایگزین خواهیم کرد. طی فرصت پنج ماهه که به این شرکت داده شده یا شاید تا پایان سال، ناوگان دیگری جایگزین توپولوف‌های ملکی شرکت‌های هواپیمایی شود. مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما درباره عدم تامین منابع بانکی برای جایگزینی ۱۳ فروند ناوگان توپولوف ایران ایرتور، گفت: پیگیری برای دریافت تسهیلات دولتی به منظور خرید هواپیما انجام می‌شود، اما اگر تا پایان فرصت داده شده، نتوانیم هواپیمای ملکی بخریم، ناوگان استیجاری غربی به جای توپولوف‌های ملکی تامین خواهیم کرد. به گفته وی، از ماه آینده به تدریج هواپیماهای بوئینگ MD جایگزین توپولوف‌ها می‌شوند.

و اما؛ درباره این نوعروس آسمان ایران: …

۲ دهه پس از شیرین کاری های هواپیماهای روسی توپولوف در آسمان و زمین مان، حالا دیگر واقعا قرار است این تاواریش های بیخ ریش مان بازنشسته شوند. این خبری بود که از حدود ۴ ماه پیش از گوشه و کنار به گوش می رسید. آنچه که معلوم نبود نوع هواپیماهای جایگزین بود. تا اینکه از حدود ۲ ماه پیش خبرهای کمی منتشر شد مبنی بر حضور یک نوع هواپیمای بوئینگ آمریکایی به عنوان جایگزین توپولوف. اخیرا اما نوع و سری جایگزین های واقعی هواپیماهای روسی به بیرون درز پیدا کرد.

قرار است یک نوع هواپیمای مک دانل داگلاس سری ام دی - ۸۰ و البته مدل بازسازی شده آن به نام ام دی - ۸۳ نوعروسان آسمان ما نام بگیرند. و رونمایی از این پریچهره از مهرماه امسال خواهد بود. پس اگر جزو کسانی بودید که از توپولوف ها می ترسیدید، حالا با خیال راحت سوار مک دانل داگلاس ام دی - ۸۳ بشوید و انشالله سفرتان بی خطر!

البته حضور ام دی ها چندان چیز غریبی نیست. کیش ایر ام دی دارد و یک شرکت خصوصی تبریزی نیز همینطور. اما اینکه ام دی ها بطور وسیع جایگزین توپولوف شوند موضوع دیگری است. پس در باره ام دی - ۸۳ باید چه کنیم؟ اگر به حرف مدیران گوش جان بسپاریم، دیالوگ آنها حکایت دارد از خرید چند فروند بوئینگ آمریکایی سروحال و قبراق که آماده اند به حجله اندر شوند و همانا نوعروسان آسمان ما نام بگیرند و اگر بخواهیم چشم به روی واقعیت بگشائیم باید بگوئیم: اولا نه بوئینگی در کار است و نه از حجله و عروس و غیره و ذلک خبری.

هواپیمای مک دانل داگلاس سری ام دی - ۸۰ در سال ۱۹۷۹ به تولید رسید و سری ام دی - ۸۱ و پس از آن ام دی - ۸۳ هردو متعلق به سالهای ۱۹۸۳ هستند. و اگرچه تولیدات بسیار خوبی نیز بودند، اما این مهم باعثنشد، در دراز مدت سفارش های مک دانل داگلاس اینقدر باشد که به سوددهی برسد.

از اینرو این شرکت در سال ۱۹۹۵ ورشکسته اعلام شد و بوئینگ قدرتمند آمد و هرچه در آشیانه های مک دانل داگلاس بود تصاحب کرد. بنابراین هرگز بوئینگ صاحب دیزاین و طراحی و راه اندازی سری های ام دی - ۸۰ نبوده است و اطلاق نام بوئینگ به این تولیدات همان شارلاتان بازی دلالان اسپانیایی و اوکراینی بود که آمدند و تمام سری های ام دی - ۸۰ شامل ام دی - ۸۱، ام دی - ۸۳، ام دی ۸۷، ام دی ۸۸ را خریدند. شاید هم بوئینگ این تولیدات را به آنها انداخت. چراکه تا سال ۱۹۹۸ به بعد اگرچه این هواپیماها را به روز رسانی می کرد اما یکسال پس از این در اواخر ۱۹۹۹ هرچه ام دی بود توسط بوئینگ یا به عنوان هواپیمای صرف باری کار می کرد و یا فروخته شد و یا اینکه در پارکینگ قرار گرفت.

حالا ما هستیم و ام دی - ۸۳ هایی که سن و سالشان کمتر از ۲۰ سال نیست. هواپیماهایی که از آسمان آمریکا در اواسط دهه ۹۰ و از آسمان اروپا در سالهای ۲۰۰۰ سه طلاقه شده اند، حالا قرار است برای ما نقش نوعروس های بزک و دوزک کرده ای را بازی کنند که از دور دل را می برند و از نزدیک زهره را.



اگر قرار باشد هر تولیدی در هر صنعتی ساق و سالم بماند که تکنولوژی روز معنا پیدا نمی کرد. آنهم تولیدات صنعت هواپیمایی که تکنولوژی به روز رسانی اش سرآمد صنایع دیگر است.

بله حقیقتا هواپیمای ام دی - ۸۰ در سال ۱۹۷۹ و پس از آن، سری های ام دی - ۸۱ و به ویژه ام دی - ۸۳ در سال ۱۹۸۳ در زمان خودشان غوغا کردند و بسیار مورد توجه بودند و دست برقضا کمترین سانحه ها را داشتند(فقط شش مورد سانحه سقوط بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۶) اما حالا سال ۲۰۱۰ است و آنها پا به سن گذاشته اند. اگر به این است همان بوئینگ های اولیه را می خریدیم و عنوان می کردیم بوئینگ است دیگر، لاکردار مرگ ندارد! این یک اشتباه کلان است که با رو کردن یک نوع مارک، دیگر بی خیال فاکتورهای دیگر و قابلیت های دیگر در صنعت هواپیمایی باشیم.

بد تر از همه مقابله با هشدارها و زینهار ها است. مقابله ای که البته از سوی مدیران همه چیز دان این صنعت و متولیان هواپیمایی در کشورمان اینقدر تکرار شده که شمارش اش از توان خارج است. حرف آنها این است که: مگر نمی خواستید از شر توپولوف ها راحت شوید؟ خب بدکردیم برایتان بوئینگ!آوردیم؟ تازه بوئینگی که فقط ما در دنیااز آن استفاده می کنیم و اینگونه ایر لاین ما یونیک شده است؟ و …

خب، البته این حرفهایی است که از سوی کسانی روایت می شود که منفعت های کلان از این ام دی ها می برند. وگرنه کیست که نداند هر محصولی چه هواپیما و چه دوچرخه عمر مفید دارد.