خط ریلی رشت_کاسپین تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود

مهرداد بذرپاش گفت:  ۵۰ سال رعایت محیط زیست دریایی به عنوان پروتکل بین المللی حائز اهمیت است که ایران  به آن پایبند بوده  و هست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شناسایی صنعت دریا، بر اهمیت حمل ونقل ترکیبی و استفاده از آن در بنادر تاکید کرد و گفت: با توجه به موضوع اقتصاد دریا محور و موقعیت جغرافیایی و سیاسی  ایران و وجود مرزهای دریای در شمال و جنوب کشور وضعیت درآمد ارزی ایران از این موقعیت مناسب نیست که باید آسیب شناسی شود و راهکارهای  برون رفت از وضعیت موجود توسط صاحب نظران ارائه شود.

وی بهره‌مندی از ظرفیت های خدادادی کشور را برای نسل های آینده حائز اهمیت دانست و گفت: ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی است بنابراین ایران هم راه و هم راه حل است به این معنا که ایران گذرگاه اصلی عبور کالاهای اصلی از شمال و جنوب کشور است و همچنین باید فرصتی ایجاد شود تا عبور کالاهای اساسی سایر کشورها از مرزهای ایران محقق شود‌.

بذرپاش با اعلام اینکه یکی از اصلی ترین برنامه های هفتم، برنامه توسعه کریدورهای شمال و جنوب است گفت: باید تلاش کنیم تا اتصال ریلی بین دریای شمال و جنوب شکل گیرد. 

وی افزود:  هدف گذاری کرده‌ایم که خط ریلی  رشت -کاسپین تا سه ماه آینده تکمیل شود  و با تکمیل این خط ریلی بندر شهید رجایی در جنوب به بندر کاسپین در شمال متصل می شود و به این ترتیب ظرفیت حمل کالا افزایش می یابد.

او ادامه داد:کشورهای همسایه نگرانی هایی از تحریم دارند اما تمایل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در آنها افزایش یافته است. 

بذرپاش با تأکید براینکه چاره‌ای جز تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان - یونسی - بیرجند - سرخس نداریم، گفت: قرارداد بلندمدت بهره‌برداری چابهار با هندی‌ها به زودی امضا می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی  عنوان کرد:‌ باید اولویت حمل کالا با ریل در دستور کار قرار گیرد. اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد را تا یک سال آینده تکمیل می‌کنیم.

بذرپاش گفت: هر بخشی از ظرفیت‌های بندری را حاضریم به بخش خصوصی داخلی یا بیرونی با رعایت مقررات واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: باید به سمت توسعه شهرک‌های ساحلی برویم. ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در مسیر سواحل جنوب کار بزرگی است. شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی هم باید به سمت حمل و نقل ترکیبی سوق یابند. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اقتصاد دریایی می‌تواند به اندازه نفت برای آیندگان تولید ثروت کند. ۵۸۰۰کیلومتر ساحل در جنوب کشور به غیر از جزایر داریم که چهار استان را در بر می‌گیرد  اما درآمد ارزی مرتبط با این میزان ساحل نداریم و از ظرفیت اقتصاد دریا کم بهره برده‌ایم.

خط ریلی رشت_کاسپین تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود