پروژه‌های رینگ آبی به پایداری تامین آب در شهر‌ها منجر خواهد شد

ایجاد رینگ آبی یکی از پروژه‌های مهم آب و فاضلاب کشور است که در سال‌های گذشته به مرحله عملیاتی رسید و بخش زیادی تا بهره برداری کامل از این پروژه باقی نمانده است. به گفته مسئولان آب کشور به طور متوسط هر ساله ۱۲ کیلومتر از این پروژه مهم اجرا شده، اما امسال پیشرفت ۲۵ کیلومتر از این پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

موضوعی که هاشم امینی سخنگوی آبفای کشور در خصوص پیشرفت آن گفت: موضوع رینگ آبی در شهر‌ها یک ظرفیت سازی برای توزیع آب به منظور افزایش تاب آوری و پایداری تأمین آب شرب برای شهر‌ها است. این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی صنعت آب تلقی می‌شود.

او ادامه داد: شرکت‌های آب و فاضلاب در اکثر شهر‌ها مکلف شده اند که مطالعات در خصوص رینگ آبی را انجام دهند و هماهنگی لازم را با شرکت‌های آب منطقه‌ای داشته باشند و نسبت به اجرای طرح‌های رینگ آبی اقدام کنند.

سخنگوی آب و فاضلاب کشور افزود: خوشبختانه در کلانشهر‌هایی مثل تهران، رینگ آبی در قالب پروژه قمر بنی هاشم در حال اجرا هست و هدف آن توزیع بهینه آب و همینطور پدافند غیرعامل در جابجایی منابع آبی در مناطق مختلف شهر تهران در مواقع اضطراری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در طرح رینگ آبی تهران طول کل خط انتقال١٧٠ کیومتر است که تاکنون حدود ١٢٠ کیلومتر آن در شمال شرق، شمال غرب، غرب و پرند تکمیل شده و در حال بهره برداری است. طبق برنامه ریزی‌ها این پروژه در شهر تهران تا سال۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به هزینه‌های این پروژه گفت: حدود ١٢٠٠ میلیارد تومان طی ١٢ سال گذشته با نرخ زمان اجرای پروژه هزینه شده است و برای تکمیل بخش‌های باقی مانده طرح به طول حدود ۵۰ کیلومتر مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیاز است.

به گفته هاشمی، طرح‌های رینگ آبی در شهر‌هایی مانند اصفهان و تبریز نیز در حال اجراست که به توزیع بهینه آب در این شهر‌ها کمک خواهد کرد.

پروژه‌های رینگ آبی به پایداری تامین آب در شهر‌ها منجر خواهد شد