کارخانه تراکتورسازی جوابگوی ۵۰ درصد نیاز کشاورزان است

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد از افزایش ۲ برابری تولید در حوزه تراکتور طی ۴ تا ۵ سال اخیر خبر داد و گفت: در سال های اخیر، تراکتورسازی ۱۰ هزار دستگاه تولید داشت که خوشبختانه در شرایط کنونی سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه تراکتور رسیده است که بخشی از آن صادر می شود.

به گفته او، چندکارخانه تراکتورسازی کوچک هم تولید دارند، اما مجموع تولید آنها به ۳ درصد هم نمی رسد که بر این اساس ۹۷ درصد تولید با تراکتورسازی ایران است.

ذوالفقاری ادامه داد: امسال به وزارت صمت اعلام کرده ایم که ۵۲ هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم که ۲۲ هزار دستگاه برای اراضی که قابلیت تراکتور دارد و ۳۰ هزار دستگاه برای بحث جایگزینی با ماشین آلات فرسوده در نظر گرفته ایم که تامین این میزان یا افزایش عرضه منجر به کاهش عطش بازار و تقاضای انباشت شده ای است که در مدل های مختلف وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه تولید تراکتور تنها ۵۰ درصد نیاز کشور را پاسخگو است، افزود: علی رغم افزایش ۲ برابری تولید تراکتور، اما بازهم تولید با میزان نیاز اختلاف دارد که همین امر منجر به گلایه مندی کشاورزان و عطش بازار شده است. درحالی که اکثر کشاورزان و افراد نمی دانند که وزارت جهاد در تولید، تامین و عرضه وظیفه ای ندارد و تنها نیاز سرانه ۳۱ استان را بر مبنای وسعت اراضی، فرسودگی ماشین آلات و ضریب مکانیزاسیون سهم هر استان به وزارت صمت اعلام‌می کند.

او با بیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی تنها تراکتور نیست، گفت: تراکتور یک وسیله کشنده اسب بخار و تامین کننده انرژی است و به عبارتی دنباله بندها و ادوات پشت تراکتور بسته می شود و همواره تراکتور در حوزه زراعی، باغبانی، زنبورداری و دامداری به عنوان تامین کننده انرژی کارایی دارد.

ذوالفقاری محدودیت های ارزی، تکنولوژی و شرایط تحریم را از جمله چالش های پیش روی تولیدکنندگان کارخانه تراکتور اعلام کرد و افزود: در اواخر شهریور در جلسه ای که با نمایندگان کمیسیون کشاورزی در مجلس داشتیم، همواره نمایندگان تاکید کردند که این تیراژ تولید در وزارت صمت به هر روشی باید در شرکت تراکتورسازی بالا رود و روش بعدی آن است که شرکت های تراکتورسازی کوچک بخش خصوصی که ۲ تا ۳ درصد در تولید بیشتر سهم ندارند، تقویت شوند.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر راهکارهای تامین تراکتور مورد نیاز گفت: واردات  راهکار دیگر‌ تامین تراکتور مورد نیاز است، مشابه آن چه درخودروهای سواری اتفاق افتاد. دیدگاه بنده آن است که در کوتاه مدت راهی جزء واردات وجود ندارد و همان طور که وزارت صمت در بحث خودروهای سبک به این فضا ورود کرد، باید در خصوص تراکتور هم اجرا کند. اما تراکتورسازی ایران باید ورود فناوری، تکنولوژی و مهندسی معکوس داشته باشد و همواره با ارتقای تکنولوژی، تیراژ تولید را افزایش دهد.

ذوالفقاری ادامه داد: ما به عنوان متقاضی و درخواست کننده سهم هر استان را براساس نیاز آنها اعلام می کنیم و همواره منتظر ورود وزارت صمت در این مطلب هستیم که امیدواریم بتوانند بحث جایگزینی تراکتور، ماشین آلات فرسوده و کمباین فرسوده که الزام قانونی دارد، حل کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد در قیمت تراکتور نقشی ندارد، گفت: طی نامه ای سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در اسفند ۹۹ به مرکز توسعه مکانیزاسیون، وزارت جهاد از هرگونه دخالت در قیمت ماشین های کشاورزی و اظهار نظر مطابق با قانون منع شد که براین اساس حق دخالت نداریم.

کارخانه تراکتورسازی جوابگوی ۵۰ درصد نیاز کشاورزان است