احداث ۱۰۰ حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب تهران

حسام خسروی معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران در خصوص وضعیت منابع آبی تهران گفت: در خصوص منابع سطحی که منبع اصلی تامین آب شهر تهران است، در سامانه‌های شرقی ۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال قبل که سال خشکی بود، ذخایر کمتری داریم و این یکی از نگرانی‌های ما است.

او ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان میدهد که در پاییز وضعیت بارندگی خوبی خواهیم داشت، اما ما تنها به بارش‌ها بسنده نمی کنیم و طرح‌هایی برای کاهش نگرانی در تأمین و تولید آب در دست اقدام است.

خسروی با اشاره به این اقدامات گفت: در سه جهت بحث مدیریت تولید، مدیریت توزیع و مصرف طرح‌هایی داریم که کمبود منابع را جبران کنیم. در طول یک سال گذشته ایجاد ۱۰۰ حلقه چاه در برنامه بوده که ۸۰ حلقه از آن‌ها به بهره برداری رسیده، از طرفی ۵۰ حلقه از چاه‌های قدیمی نیز احیا شده است.

به گفته خسروی در ۶ ماه ابتدایی امسال ۳۲۸ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی و ۳۰۴ میلیون مترمکعب هم از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب تهران بهره برداری شده است. نسبت بهره‌برداری از آب‌های سطحی زیرزمینی در روز‌های عادی سال شامل ۷۰ درصد آب سطحی و ۳۰ درصد آب زیرزمینی است.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: برای جبران کمبود سامانه‌های شرقی، برنامه تولید آب در سامانه‌های غربی و انتقال به سامانه‌های شرقی از طریق رینگ آبرسانی را در برنامه داریم. علاوه بر این به دلیل اینکه پایین بودن ذخایر آب، بیشتر مربوط به نقاط مرتفع تهران است، برای رساندن آب جبرانی باید بیش از ۴۰۰ متر آب پمپاژ شود و پروژه‌ای برای این هدف تعریف شده که تا پایان مهر به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث ۱۰۰ حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب تهران