سنگ اندازی بانکها در ارائه وام های خرد

پرداخت وام و تسهیلات خرد به مردم به ویژه در شرایط فعلی کشور که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی روبرو هستند توسط بانک مرکزی و دولت تاکید شده بود اما با توجه به درخواست مخاطبان افکارنیوز برای حل مشکل، متاسفانه بسیاری از شعب بانکها در ارائه تسهیلات خرد سنگ اندازی کرده و به بهانه های مختلف مانند تامین ضامن تسهیلات به مردم نمی دهند. برخی کارشناسان نیز معتقدند که عدم ارائه تسهیلات به دلیل کنترل تورم است.

بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات خُرد به مردم به قانون تمکین نمی کنند

علی بابایی کارنامی از نمایندگان مجلس در این خصوص می گوید که دولت در این بخش تاکید کرد که در پی عدم ارائه تسهیلات به مردم به دنبال کنترل تورم موجود است که البته ما چنین مسئله ای را قبول نداریم.

وی تاکید کرد: بالاخره بانک‌ها براساس اخباری که داریم و براساس دستور برخی از شخصیت ها و در قالب ستاد و مصوبات ریاست جمهوری، تسهیلاتی را هم اکنون پرداخت می کنند که شاید برخی از آنها ضرورتی هم نداشته باشد اما ما امروز برای فردی که می خواهد در پی بیماری خود بستری شده و نیاز به منابع 20 میلیون تومانی دارد، با مشکلات عدیده ای مواجه است.

سنگ اندازی بانکها در ارائه وام های خرد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشتریان بانکی نیز معدل بانکی داشته و اما موفق به دریافت تسهیلات نمی شود، بیان کرد: این مسئله نه در حالت شرعی و نه فقهی اش صلاح نیست که  دست بانک‌ها را ببندیم و به آنها بگوییم که از سویی مشتری بانکی جذب کرده و بعد به تعهدات نوشته و نانوشته خود در زمینه ارائه تسهیلات عمل  نکند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات خُرد به مردم به قانون تمکین نمی کنند، بیان کرد: از رئیس جمهور درخواست داریم در پی دستور خود به بانک مرکزی مشکلات در زمینه ارائه تسهیلات خُرد به مردم را برطرف کند. البته بنده در ملاقاتی که با رئیس کل بانک مرکزی در این بخش داشته ام، به بنده گفتند که دستور لازم داده شده است که متاسفانه این موضوع در حد حرف باقی ماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مقرر بوده وام های خرد زیر 50 میلیون تومان به مردم پرداخت شود، ادامه داد: از این رو از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و امور دارایی و همچنین رئیس کل بانک مرکزی می خواهیم که به این مسئله سریعتر ورود کرده و مشکلات در این بخش را برطرف کنند.

 پرداخت وام‌‎های خُرد از ضرورت‌ها است

همچنین چندی پیش اصغر سلیمی از دیگر نمایندگان مجلس نیز تاکید کرد: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و تورم و گرانی مسکن، خودرو و ... پرداخت وام‌‎های خُرد از ضرورت‌ها است زیرا در حال حاضر مردم توانایی مالی کافی برای پیشبرد امور خود را ندارند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی از سنگ اندازی بانک‌ها در تامین تسهیلات خرد انتقاد کرد و ادامه داد: علاوه بر کوتاهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد، موضوع ضامن نیز یکی دیگر از موانعی است که در این مسیر ایجاد شده است؛ رئیس بانک مرکزی اعلام می‌کند که برای دریافت وام‌های خرد داشتن یک ضامن کافی است اما شعب بانکی مطرح می‌کنند که به بیش از یک ضامن نیاز است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان قراردادی یا پیمانی هستند یا سقف ضمانت آن‌ها پر شده، درخواست دو ضامن برای پرداخت تسهیلات خرد مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت باید با توجه به شرایط موجود، بانک‌ها را ملزم کند که تسهیلات خرد را به راحتی در اختیار مردم قرار دهد، افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه مردم در دریافت وام‌های خرد با مشکل روبه رو هستند، کارآفرینان و کشاورزان نیز در این زمینه با موانعی روبه رو هستند این در حالی است که ما در سال مهار تورم و رشد تولید به سر می بریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: روندی که بانک‌ها در پذیرش ضامن در پیش گرفته‌اند علاوه‌بر اینکه مشکلی از مردم را رفع نمی کند بلکه آن‌ها را به شدت سرخورده کرده لذا ضروری است بانک مرکزی و دولت تدبیری به خرج دهند به طور مثال یارانه مردم تضمین پرداخت اقساط تسهیلات آن‌ها شود.

این در حالی است که مصطفی قمری وفا سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این رقم ۳۷۲ هزار میلیارد تومان بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

به عبارت دیگر، پرداخت وام توسط بانک‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۲۶.۳ درصد بیش از پنج ماه ابتدایی سال گذشته بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی سهم صاحبان کسب‌وکار حقیقی و حقوقی از کل وام‌های پرداختی تا پایان مرداد ماه، یک هزار و ۴۷۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸۲.۳ درصد بوده و ۳۱۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱۷.۷ درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار اختصاص یافته است.

به نظر می رسد شرایط معیشتی مردم علت اصلی افزایش پرداخت وام ها بوده اما بانکها نیز در پرداخت تسهیلات خرد سنگ اندازی می کنند. به نظر می رسد بانک مرکزی باید گزارشی از میزان درخواست وام خرد از سوی مردم ارائه داده و دستورات و پیگیری لازم برای پرداخت آسان تر وام ها را انجام دهد.