به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محمدرضا فرزين با بيان اينكه طرح تحول بانكي يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي است، اظهار كرد: طرح تحول بانكي بهمعناي انجام اصلاحاتي در نظام بانكي كشور است كه از سالهاي قبل شروع شد به طوري كه بانك مركزي در سال ۸۴ به سمت تدوين قوانين پولي و بانكي جديد حركت كرد و بخشي از اين كار را انجام داد.

وی با بیان این‌که در قوانین پولی و بانکی اختیارات بانک مرکزی تغییر کرد، گفت: نوع نظارت بانک مرکزی بر سیستم بانکی و سیاست‌گذاری‌های نظام بانکی تحت عنوان قوانین پولی و بانکی از جمله اقداماتی است که بانک مرکزی انجام داده است.

سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی ایران گفت: زمانی که طرح تحول بانکی در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی مطرح شد با توجه به مسوولیتی که در وزارت اقتصاد داشتم از همکاران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دعوت کردم و مجموعه اصلاحاتی که بنا بود انجام شود، بررسی شد و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم که قانون جدیدی تحت عنوان قانون پولی و بانکی داشته باشیم.

فرزین با بیان این‌که بنا شد پروژه‌هایی آغاز شود که استفاده از فن‌آوری‌های جدید بانکی را در ایران در بر بگیرد، افزود: برنامه‌ریزی‌های مشخصی برای این کار انجام شد تا در یک دوره زمانی مشخص ارتباط بانک با مشتری سریع‌تر باشد و همچنین بانکها به صورت شبکه بهم متصل باشند و نظارت بانکی از طریق شبکه صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که نقد دیگری درباره روش دریافت تسهیلات توسط مردم از بانک‌ها وجود داشت، گفت: به عنوان مثال امروزه اگر کسی برای نیاز ضروری خود به بانک مراجعه کند و درخواست دریافت تهسیلات داشته باشد در چارچوب عقود محدودی می‌تواند نیاز خود را برطرف کند، به عبارت دیگر نیازهای مردم در سیستم بانکی باید با روش‌های سهل‌تری پاسخ داده شود.

سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی ایران با بیان این‌که قرض‌الحسنه‌ها عموما روی این مسئله متمرکز شده‌اند، افزود: در واقع بنا شد بانک‌های قرض الحسنه ایجاد شود و نظام بانکی به گونه‌ای طراحی شود که در هر بانک حساب‌های قرض‌الحسنه جداگانه‌ای وجود داشته باشد تا نیاز مردم پاسخ داده شود.

فرزین با بیان این‌که نظام بانکی فعلی ما مطابق با آن چیزی که در طرح تحول نظام بانکی دیده‌ایم نیست، تصریح کرد: اکنون بانک‌ها تسهیلات با سود قرض الحسنه پرداخت می‌کنند اما منابع محدود است و بانک‌ها نسبت به منابعی که در اختیار دارند تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌کنند و این در حالی است که در شرایط تورمی در کشور تقاضای وام در کشور بسیار بالا است.

وی با بیان این‌که سال گذشته به جمع‌بندی مشخصی در این باره رسیده‌ایم و مجموعه‌ی مطالعات نهایی شد، خاطرنشان کرد: در همایشی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد کلیات این طرح ارائه شد و در اختیار برخی متخصصان و صاحب‌نظران قرار داده شد.

فرزین درباره زمان اجرایی شدن طرح تحول بانکی گفت: همانطور که گفتم این کار در دبیرخانه نهایی شده است و طبق روال باید به دولت داده و سپس در ستاد طرح تحول اقتصادی با حضور رییس جمهوری بررسی می‌شد اما بعد از مباحثاختلاس این کار تا حدودی با وقفه روبرو شد، زیرا بخشی از نظام بانکی در اجرای این طرح با ما همکاری می‌کردند بنابراین بنا شد پس از ایجاد فرصت مجدد در ستاد مطرح شود.

سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی در واکنش به صحبت‌های یک اقتصاددان مبنی بر اینکه عملیات بانکی بدون ربا در طرح تحول بانکی نادیده گرفته شده است، اظهار کرد: من به بخشی از نکات طرح تحول بانکی اشاره کردم و عملیات بانکی بدون ربا یکی از نکاتی است که در طرح تحول بانکی به آن پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که در بسیاری از جلسات حاکم شدن نظام PLS(شریک شدن بانک در سود و زیان) مطرح شد، خاطرنشان کرد: در نظام کنونی بانک در سود و زیان شریک نمی‌شود البته برخی ازکارشناسان معتقدند که نظام PLS ما را از نظام بانکی دور می‌کند و بانک به شرکت سرمایه گذاری تبدیل می‌شود.

فرزين گفت: ممكن است بنده نيز نقدهايي نسبت به نظام كنوني بانكي داشته باشم و در واقع اين نقدها باعث ميشود كه كشور به سمت ضوابط، چارچوب و قواعد مشخص براي اصلاح وضع موجود برود.