به زودی تجارت آزاد با اوراسیا اجرایی می‌شود

امروز در میز اقتصاد درباره بررسی آخرین وضعیت صادرات و تجارت غیرنفتی با حضور  قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت ایران و  باقری عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کشور بحث و بررسی شد.

در این برنامه قنادزاده با بیان اینکه  در حوزه تجارت و صادرات پنجاه تا انتخاب داشتیم که جزئیات آن بیان شد گفت:  با ابررسی مشخصات درباره دانش بنیان و شرکت هایی که خلق ارزش افزوده بیشتری داشتند سعی کردیم رویکردمان را به سوی کشورهای مربوط ببریم.

وی افزود: ما پنج انتخاب  برای این حوزه قرار دادیم. یکی از ضعف های ما در بخش های حمایتی همین بودجه است و ابزار انگیزشی خوب به وقت و به اندازه به ما تخصیص داده نمی‌شود و ما نمی‌توانیم آنطور که دوست داریم از صادر کنندگان مان حمایت کنیم. 

 معاون سازمان توسعه تجارت ایران  بیان کرد: سازمان توسعه تجارت وظیفه مشوق های صادراتی را در چهارده فصل تعیین کرده است. ما در سال گذشته بیش از صد رویداد نمایشگاهی خارجی را مجوز دادیم و افراد مختلف را از ۷۰ کشور پذیرش کرده ایم. مجموعه تجارت خارجی کشور پیشنهادات مختلفی دارد و باید هماهنگی های بیشتری بین دستگاه ها ایجاد شود. ما باید بتوانیم سنگ های موجود را برداریم و تنوعی را در سبد و مقاصد کشور ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: جهش هایی در روابط و دیپلماسی اتفاق افتاده است و  امیدواریم به زودی تجارت ما با اوراسیا اجرایی  شود  چراکه  در آذر ماه مقرر شده در روسیه سند نهایی امضا شود. در صورتی که ارز را تک نرخی کنیم بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت. بانک مرکزی در حوزه سیاست تلاش می‌کند که بتواند نیازهای ارزی کشور را تامین کند.

 معاون رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: تلاش ما این است که روش‌ها را متنوع کنیم و کار را تسهیل کنیم. ما با کشور‌هایی که مکمل هستیم سکو و پلتفرم هم برای آن ایجاد شده است به طور مثال با بلاروس این را تعهد کردیم.

باقری نیز گفت: ما اکنون بیست و دو رایزن داریم و انشالله تا سال آینده آن به چهل و پنج عدد می‌رسانیم. جهش صادرات کشور از حدود ۳۸ میلیارد دلار به ۵۳ میلیارد دلار بود که  حاصل سیاست تنش زدایی دولت با کشور‌ها و ورود به سازمان شانگهای بریکس و تجارت آزاد با اوراسیاست.  تجارت آزاد با اوراسیا بزودی وارد فاز اجرایی می‌شود؛ همه کشورها به توافق رسیدند و در روسیه برای امضای نهایی در آذر حضور خواهند داشت. اگر بنا را بر این بگذاریم که چگونه از این ظرفیت ها می توان استفاده کرد طبیعتاً فعالیت ها به دست بخش خصوصی کنونی  رقم می خورد.

او گفت: بخشی  از کم کاری  به مشکلاتی برمی گردد که ما در داخل کشور و نهاد های داخلی کشور داریم. تعدد دستگاه ها اکنون فراتر در سازمان توسعه تجارت بحث می‌شود. بانک مرکزی گمرک و سازمان امو مالیاتی قرار شد که به صادر کنندگان اجازه بدهند که کار خود  را جبران کنند و هنوز صادرکنندگان نمی‌دانند که چه اقدامی  باید انجام دهند و  جریمه را چگونه پرداخت کنند که رفع تعلیق شوند.

وی گفت: در حوزه تولیدی و دانش بنیان پتانسیل زیادی وجود دارد و این ظرفیت ها در کشور وجود دارد. هم رسانی این ظرفیت ها به تقاضایی که در کشورهای منطقه است یک بخشی از آن برای بخش اجرایی است و باید سیاست گذاری ها و مشوق ها به درستی انجام شوند. دستگاههای دیپلماسی ما باید کارشان را درست انجام دهند. 

 عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بخش خصوصی بیان کرد: پیشرفت های صورت گرفته در حوزه صادرات توسط  فعالان  صادرات محقق شده است. ما باید یک جهت گیری به سمت خلق محصولات با ارزش افزوده بالا داشته باشیم. صادرات یک زنجیره کامل است و حلقه های مختلفی باید کنار هم قرار بگیرند که این امر محقق شود. اگر ما بخواهیم آمار صادرات کشور  را بالا ببریم باید منابعی را برای توسعه صادرات در نظر بگیریم. اگر همه کارها انجام نشود یک صادر کننده به تنهایی نمی‌تواند فعل را به انجام برساند. 

باقری گفت: آمار نشان می‌دهد که ما هنوز به آن شکلی که باید در مسیر خلق محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت نکردیم.  ما نمی توانیم با فرایند بازار آزاد هزینه کرد را به بنگاه های اقتصادی تحمیل کنیم و بگوییم باید با اقتصاد دستوری رفع تعهد صورت بگیرد.

به زودی تجارت آزاد با اوراسیا اجرایی می‌شود