وزیر اقتصاد: چرا جیغ بعضی‌ها در می‌آید؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، سيدشمسالدين حسيني در همايش گزارش جهاني سرمايهگذاري خارجي و ايران با اشاره به رشد ۱۴ درصدي سرمايهگذاري خارجي جذب شده در كشور اظهار كرد: در چند سال گذشته رشد مثبتمان در اين عرصه تداوم داشته و در مجموع اين عدد جزو عملكردهاي خوب ايران در منطقه است. ما در عرض چهار سال حجم سرمايهگذاري خارجي جذب شدهمان دو برابر شده و همين موضوع سبب شده كه ما در خاورميانه به موقعيت سوم دست پيدا كنيم.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر این‌که رشد سرمایه‌گذاری خارجی باید در کنار ظرفیت‌های کشور دیده شود و نپنداریم که به صورت تافته جدا بافته شکل گرفته است گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی ایران به گواه آمار سازمان‌های خارجی را بیان می‌کنیم چرا که مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. با مشاهده گزارش‌های بانک جهانی می‌بینیم ایران از لحاظ شاخص تولید ناخالص بر حسب PPP جایگاه هفدهم را دارد و با توجه به این شاخص ایران بالاتر از اقتصادهایی چون استرالیا، هلند و آفریقای جنوبی است.

حسینی با اشاره به این‌که ما در شرایط متعارف این عملکرد را به دست نیاورده‌ایم شایسته دانست از سرمایه گذاران خارجی و از میزبانان آن‌ها چون استانداران و همین طور شرکای آن‌ها قدردانی کند و گفت: ‌ در کنار مسائل اقتصادی برای غلبه بر بسیاری از کاستی‌ها در حوزه اقتصاد تلاش برای مقابله با سویی‌گیری‌های سیاسی مورد تقدیر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که عملکردهای مذکور یک پیام خلاصه دارد گفت: ‌ جاذبه‌های ایران و تلاش فعالان اقتصادی ایران باعثشده که ایران بر اشکال‌تراشی‌ها غلبه کرده و تردیدی نداریم که ظرفیت ایران به مراتب بالاتر از آنچه هست محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای موقعیت ممتازی به لحاظ انرژی نفت و گاز است گفت: معادن ایران از جمله فلزاتی چون مس و آهن بی نظیر هستند باید توجه داشت ایران روی کمربند جهانی مس قرار دارد و نیروی انسانی ما خلاق بوده و قدرت فن‌آوری بالاست.

حسینی با تاکید بر این که دسترسی ما به آب‌های آزاد سهل است، گفت: موقعیت ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیت و راه ابریشم بی نظیر است. همچنین حوزه‌های راه و بنادر کشور به سرعت در حال رشد هستند و اگر یارگیری‌های سیاسی کشورهایی که نمی‌توانند رشد کشورهای مستقل را ببینند در نظر گرفت، جایگاه ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست، منتهی چند شرط دارد.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به این که عامدانه به دنبال مانع تراشی برای رشد اقتصاد ایران و رفتار خصمانه هستند تاکید کرد: ‌ نباید ناآگاهانه در زمین آن‌ها بازی کنیم. اگر کشوری با " جیغ " در گروه ۲۰ + ۵ جای گرفته باشد واهمه‌ای نیست اما چرا وقتی می‌گوییم ایران رتبه ۱۷ اقتصاد دنیا را دارد جیغ بعضی‌ها در می‌آید؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه گاهی ما جاهلانه در زمین دشمن بازی می‌کنیم، گفت: بزرگانمان و مراجع در مقابل چپاولگران که به اقتصاد ایران لطمه می زنند ایستادند و بسیار باید مراقب باشیم و از تفرقه بپرهیزیم.

حسینی با اشاره به ابیات شهریار گفت: ما را اسیر تفرقه می‌کنند تا خودشان پر بها شوند رسالت ما همت و کار مجاهدت عملی و نظری است، باید در کارها همدلی و همفکری کنیم و باید در حوزه نظری تامین مالی و فن‌آوری را تغییر دهیم. رویکردهای شراکتی در جذب سرمایه را باید در اقتصاد جایگزین کنیم و به جای شیوه‌های سنتی واگذاری پروژه‌های عمرانی به روش‌های پیمانکاری به سمت مشارکت بخش غیر دولتی برویم.

وی با تاکید بر لزوم تلفیق منابع خصوصی و دولتی، توسعه‌ای و تجاری، داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: یکی از کاستی‌ها پایین آمده بهره‌وری صنایع به دلیل رویکرد شکستن منابع محدود در بین چند پروژه به جای تلفیق است چرا که تلفیق سبب تسریع می‌شود.

حسینی با تاکید بر شکل گیری اراده ملی بین استانداران بر لزوم تلاش بیشتر به دلیل وجود شرایط متفاوت تاکید کرد و گفت: همه استراتژی عملی دارند ولی باید به صورت جدی روی آن کار کرد. به طور خاص باید روی انگیزه‌های ایرانیان خارج از کشور برای بازگرداندن حداقل بخش بیشتر سرمایه‌شان تلاش کرد.

وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان هموطناني كه سرمايه خود را از خارج به ايران ميآورند، را پر افتخار خواند و بر لزوم ترويج سرمايه گذاري خارجي و تشويق و قدرداني از سرمايه گذاران خارجي تاكيد كرد.