به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، محمدقاسم پناهي با اشاره به اينكه پايان تيرماه آخرين زمان تسليم اظهارنامه مالياتي است، اظهار كرد: در اجراي ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه شرط هرگونه برخورداري از معافيت مالياتي تكميل و تسليم اظهارنامه مالياتي است.

پناهی افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی و املاک در صورتی مشمول معافیت قانونی پایه از پرداخت مالیات می‌شوند که اظهارنامه خود را در موعد مقرر به ادارات امور مالیاتی تحویل دهند. چنانچه افراد در زمان قانونی اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نکنند معافیت آنان از مالیات لغو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اشخاص حقیقی، حقوقی و املاک در حال تقدیم اظهارنامه مالیاتی به اداره‌های امور مالیاتی کشور هستند، گفت: تعدادی از اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت نمونه بررسی و مابقی اگر در چارچوب قوانین و مشخصات اعلام شده تکمیل و تقدیم شده باشد پذیرفته می‌شود.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: به موجب قانون برنامه پنجم توسعه هر سال یک واحد(درصد) بر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود که در سال ۹۱ با اطلاع‌رسانی سازمان مشاغل و فعالان اقتصادی در آخر سال ۹۰ مالیات بر ارزش افزوده سال جاری پنج درصد اعلام شده است.

پناهی تصریح کرد: معاملاتی که در سال ۹۰ تحقق پیدا کرده مشمول نرخ چهار درصد مالیات برارزش افزوده سال ۹۰ می‌شوند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور با انقعاد تفاهم نامه‌ای با دانشکده علوم اقتصادی برای تمامی آحاد جامعه، فعالان اقتصادی و مشاغل آموزش رایگان جهت آشنایی با نظام مالیاتی در نظر گرفته شده است. در تمامی استان‌های کشور با ایجاد یک نمایندگی آمادگی داریم که کلاس‌های آموزشی را برگزار کنیم.

پناهی اعلام کرد: تمامی فعالان اقتصادی که در حال حاضر مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نشده‌اند و در آینده به مرور زمان مشمول این قانون می‌شوند در کلاس‌های آموزشی ثبت نام کنند تا به قوانین مربوطه آشنایی پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی مشمولان ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم با تقدیم اظهارنامه مالیاتی و رعایت مفاد آیین نامه‌ای و استفاده از بازرسین نظام امور مالیاتی از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

قائم مقام سازمان امور مالياتي كشور گفت: بيشتر عدم رعايت قوانين و مقررات موجب ميشود تا مشمولان معافيت از شمول معافيت نظام مالياتي خارج شوند.